تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تخت‌جمشید وارد شد

ایرج ادیب‌زاده– پاریس

از اينجا بشنويد.

همان‌طور که کتاب‌های کارتونی یا مضحک قلمی‌های مرجان ساتراپی در فرانسه و بیشتر کشورهای جهان، غیر از جمهوری اسلامی، سروصدای فراوان به پا کرد و نزدیک به پانصدهزار نسخه از آن‌ها به فروش رسید (فقط در فرانسه) و به شانزده زبان دنیا ترجمه شد، این بار نوبت فیلم سینمایی آن رسیده که با سروصدای بیشتر از چهارشنبه‌ی گذشته پرده‌ی سینماهای فرانسه را تسخیر کند.

به این مناسبت روزنامه‌های چهارشنبه در فرانسه روی جلد یا صفحات سینمایی و هنری خود تصاویری از این فیلم چاپ کرده‌اند و درباره‌ی آن نوشته‌اند. پاریزین کارتونی از یک موتورسوار در ایران را روی جلد امروز خود چاپ کرده که غیر از خودش چهار فرزند و همسرش نیز ترک موتور سوار کرده. روزنامه لیبراسیون در سه صفحه کامل با تیتر «ایرانی بودن» به معرفی مرجان و زندگی او پرداخته. لوموند هم یک صفحه‌ی کامل به فیلم پرسپولیس مرجان ساتراپی اختصاص داده و نوشته: «پرسپولیس چهره‌ی یک نسل از ایران نیست. تنها تصویر یک زن ایرانی است. تصویری که همواره در مرز تمسخر و وحشت به سر می‌برد. در این فیلم آزار و محرومیت‌های یک دختر جوان که در تضاد با فرهنگ تحمیلی مذهبی قرار دارد با طنز و رویدادهای خنده‌دار نشان داده می‌شود.»


تصاویری از روزنامه‌های فرانسه را که درباره‌ی فیلم کارتونی پرسپولیس نوشته‌اند، ببینید.








Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

" آيينه گر، نقش تو بنمود راست خود شكن ،آيينه شكستن خطاست" ولي كو گوش شنوا ، خطا هميشه تفكر را ايزوله مي كند تا خطا‌گر بيشتر در گرداب خطا‌هايش فرو رود . بازخورد انتشار خبر موفقيت فيلم "پرسپوليس" از سطور زير به خوبي پيداست:
خبرگزاري فارس: «مرجان ساتراپي»، نويسنده و كارگردان فيلم ضد ايراني «پرسپوليس» در واكنش به اعتراض ايران به نمايش فيلم او در جشنواره كن گفت: ايران بيهوده تلاش مي‌كند، من باز نخواهم گشت!
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از نشريه تودي‌آنلاين، «مرجان ساتراپي» سازنده انيميشن سياه و سفيد و ضد ايراني «پرسپوليس» در واكنش به اعتراض دولت ايران به نمايش فيلم او در جشنواره كن گفت: فيلم من به هيچ وجه يك فيلم سياسي نيست بلكه فيلمي جهاني، تصويرگر اتفاقاتي است كه در تمامي كشورها و در سر تا سر جهان به وقوع مي‌پيوندد.
وي در پايان افزود: دولت ايران بيهوده تلاش مي‌كند، من بازنخواهم گشت.
فيلم كارتوني «پرسپوليس» اگرچه به ادعاي كارگردانش فيلمي كاملا بي‌طرفانه است ولي در قالبي سياه و سفيد سعي كرده تا انقلاب اسلامي را رويدادي تلخ و سياه معرفي كند كه مردم ايران را به مردمي افسرده و دل شكسته تبديل كرده است.
اين فيلم كه براساس دو كتاب مصور «ساتراپي»، توسط خود او و با همكاري «ونسان پارونو»، فيلمساز فرانسوي ساخته شده است، تصويرگر خاطرات دختري چهارده ساله سركشي است كه به ادعاي سازنده فيلم، پس از انقلاب اسلامي، ناگهان خود را در تهراني كاملا سنتي و مذهبي مي‌يابد و او كه نمي‌تواند با وضع موجود خود را تطبيق دهد توسط والدينش به وين فرستاده مي‌شود.
كارگردان اين فيلم ضد ايراني در رسانه‌هاي مختلف غربي مصاحبه كرده و در اين مصاحبه ضمن تاييد اين مطلب كه اين دو كتاب در واقع روايت واقعي زندگي خود اوست، از وقايعي كه در ايران پس از انقلاب و پس از جنگ ايران و عراق به وقوع پيوسته ابراز نگراني كرده و مردم ايران را مردم نااميد و ترسان از بيان حقيقت معرفي كرده است!

مرجان تا همينجا راه خطيري را پيموده و تنها آرزو اينكه او بتواند از حركت بر تيغه پرمخاطره هنر افشاگر و برداشت‌هاي زيركانه غربي‌ها به سلامت عبور كند تا تاثير واقعي را بر ذهن جمعي جامعه ايران بگذارد.

-- بابك نظري ، Jun 29, 2007

من این فیلم رو ندیدم ولی انطورکه از ظاهر امر پیداست خانم ساتراپی چندان هم بیراه نگفته

-- فرید ، Jul 22, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)