تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بیایيد شهروند خبرنگار شویم

ستاره حسينی

نخستین مرحله‌ی شروع به عنوان یک شهروند خبرنگار دانستن روش بیان یک «روایت» است. روایت یا داستان می‌تواند متعلق به «شما» یا «شخص ثالث» یا «موضوعی» باشد که «توسط شما» و از «زاویه‌ی دید» شما نقل می‌شود. شخصی بودن نقطه‌نظر و استدلال و بیان مهم‌ترین عنصر شهروند خبرنگار بودن است.


ساده‌ترین نقطه‌ی شروع، بیان داستان و روایتی از زندگی خود شماست. در این مرحله شما یک اتفاق، ایده، یا ذهنیت را به موضوعی قابل انتقال به دیگران تبدیل می‌کنید. در این مرحله شما بهتر از هر کسی جزئیات، مراحل، و نتایج یک روایت را می‌دانید و بهترین شخص برای بیان آن هستید. آنچه در این مرحله اتفاق می‌افتد «روایت شما» از «دیدگاه شما» در باره‌ی «شما»ست. برای شروع کافی است موضوعی از تجربه‌ی زندگی خودتان را انتخاب کنید که به نظرتان مهم‌ترین بخش زندگی شماست و می‌تواند شما را از اطرافیان‌تان منحصر کند و یا بیان آن باعث تأثیر بر دیگران شود.

گام بعد می‌تواند روایت شما از داستان زندگی «شخص دیگر»ی باشد. شخص دیگر می‌تواند کسی باشد که او را «از نزدیک می‌شناسید» یا اینکه شخصی باشد که «دوست دارید او را بشناسید» که می‌تواند از آشنایان نسبی، سببی، دوست، یا همکار باشد. روایت شما از داستان شخص دیگر بر محور موفقیت، تجربه، دست‌آورد و یا هر موضوعی باشد که از نظر شما دارای اهمیت است و می‌خواهید دیگران نیز آن را بدانند. در چنین حالتی جزئیات، مراحل، و نتایج روایت شما بر اساس تحقیق و گفت‌وگو با شخص مورد نظر یا دیگران شکل می‌گیرد.

گام بعد می‌تواند روایت شما از یک مکان (تاریخی، فرهنگی، و...)، مؤسسه (علمی، دولتی، غیرانتفاعی، و...)، اتفاق (اجتماعی، سیاسی، ورزشی، هنری، و...)، موضوع روز (اجتماعی، سیاسی، هنری، و...)، خبر، یا اندیشه و تفکر شخص یا گروهی خاص باشد. در چنین حالتی نیز جزئیات، مراحل، و نتایج روایت شما بر اساس تحقیق و گفت‌وگو در مورد موضوع نظر، و روایت دیگران از آن موضوع شکل می‌گیرد.

در تمام مراحل بالا شما «تولیدکننده» محتوای رسانه‌ای هستید بدون آنکه بخواهید محتوای رسانه‌های دیگر را عیناً نقل کنید. مهم‌ترین وجه تمایز روایت شما تفاوت آن با روایت‌های موجود در رسانه‌های عمومی است و دلیل آن منطبق بودن با نقطه‌نظرها و استدلالات شخصی شماست.

روایت شما می‌تواند به صورت متن، عکس، صدا، یا فیلم عرضه شود و همچنین می‌تواند به صورت یک محصول چندرسانه‌ای و ترکیبی از این عوامل باشد. نحوه‌ی علمی و تخصصی تولید متن، عکس، صدا، و فیلم قابل آموزش در مراکز مربوطه یا با روش خودآموز بر اساس کتب تخصصی است تا کیفیت نهايی کار شما را در حد استاندارد رسانه‌ای افزایش دهد.

به یاد داشته باشید که انتخاب روش و ابزار مناسب برای بیان روایت شما از اهمیت خاصی برخوردار است. چه بسا که ارائهی روایت شما به صورت متن بتواند تأثیر بسیار زیادی بر مخاطب بگذارد اما اجرای رادیويی یا تصویری آن نتواند تأثیرگذار باشد و همچنین برعکس.

با گسترش تکنولوژی دیجیتال و عمومیت یافتن کاربری عموم از ابزارهای رسانه‌ای مراکزی جهت آموزش و تقویت و ارائه‌ی محتویات تولید مخاطب ایجاد است که از آن جمله می‌توان به کارنت‌تی‌وی اشاره کرد که بخش عمده‌ای از محتویات رسانه‌ای خودش را از تولیدات شهروندان خبرنگار تأمین می‌کند.

کارنت‌تی‌وی از اول آگوست سال 2005 میلادی فعالیت خودش را بر روی شبکه تلویزیون کابلی در امریکا آغاز کرده است. این مؤسسه مستقل رسانه‌ای توسط ال‌گور، معاون سابق رئیس جمهور امریکا، و جوئل هیات پایه‌گذاری شده است.

برنامه‌های تولیدی مخاطبان کارنت‌تی‌وی به صورت فیلم‌هايی در نسخه‌های سه تا پنج دقیقه‌ای ابتدا بر روی وب‌سایت این مؤسسه قرار می‌گیرد که پس از رأی‌گیری توسط دیگر کاربران و کسب امتیاز لازم برای پخش بر روی شبکه تلویزیونی کارنت‌تی‌وی انتخاب می‌شود.

در حال حاضر ببین.تی‌وی که مرکز فعالیت آن در امریکاست به عنوان تنها سرویس مشابه کارنت‌تی‌وی برای مخاطبین فارسی زبان فعالیت می‌کند.

رادیو زمانه دیگر رسانه‌ای ست که با هدف گسترش فرهنگ شهروندان خبرنگار در زمینه‌ی تولید متن و صدا فعالیت خود را از اروپا آغاز نموده و تا کنون موفق به جذب و آموزش علاقه‌مندان از سراسر دنیا شده است. به طوری که در حال حاضر بخش اعظمی از تولیدات رادیو زمانه توسط شهروندان خبرنگار در کشورهای مختلف تولید و پخش می‌شود.

جدید آنلاین نیز در حال حاضر تنها مرکز آموزشی آنلاین در زمینه‌ی نحوه‌ی تولید محتویات چندرسانه‌ای است که به صورت آموزش از راه دور مخاطبان فارسی‌زبان خود را پوشش می‌دهد.

----------------------------------
مرتبط:
شما با يک موبايل «شهروند خبرنگار» هستید
رابطه‌ی شهروندان خبرنگار و اعتماد رسانه‌ای

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)