تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ملکه رانيا: حجاب نباید موجب فشار اجتماعی شود

هفته‌نامه تایم در شماره‌ی اخیر خود صحفه‌ای را به "رانیا"، ملکه‌ی اردن، اختصاص داده واز او به نام شناخته‌شده‌ترین سفیر خاورمیانه نام برده است. تایم همچنین از تلاش‌های رانیا در مورد اعطای "اعتبارات خرد" به افرادی که در این کشور درآمد کمی دارند، نوشته است. اعطای "اعتبارات خرد" که طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای افراد وخانواده‌های کم‌درآمد در مناطقی مانند هند و بنگلادش الگوهای موفقی برای فقرزدایی معرفی شده تلاشی است که این بانوی اردنی به وسیله‌ی آن نگاه‌ها را به سوی خاورمیانه جلب کرده است.


ملکه رانيا

دربخش "10 پرسش" هفته‌نامه تایم، که هرهفته یکی از چهره‌های مشهور جهان را در حوزه‌های مختلف میهمان خود می‌کند، این بار ملکه رانیا به سؤالات خوانندگان پاسخ داده است. با توجه به تلاش‌های زنان ایرانی برای پیشبرد مطالبات خود ومسائلی که هر روز از سوی نهادهای حکومتی با آن مواجه می‌شوند، نگاه ملکه اردن به مسائل زنان در کشورهای اسلامی و البته عربی می‌تواند جالب توجه باشد.

آیا فکر می‌کنید زنان در خاورمیانه روزی خواهند توانست به حقوق برابر دست یابند؟
(بن بوکمستر، واباشا)

رانیا: حتماً، معتقدم آنها می‌توانند. فکر می‌کنم طرز تفکر مردم در خاورمیانه در حال تغییر است. نظرسنجی پشت نظرسنجی نشان می‌دهد که مردان اندک‌اندک به ارزش مشارکت و توانمندسازی زنان پی می‌برند. ما هنوز راه زیادی پیش رو داریم، اما اسلام نباید در این میان قربانی شود. موانعی که امروز زنان با آن مواجه هستند بیشتر از آنکه مربوط به مذهب باشد، فرهنگی است.

دختران من درمدرسه به وسیله‌ی دیگر دانش‌آموزان مسلمان به دلیل اینکه چادر به سرندارند مورد آزار واذیت قرارمی‌گیرند. توصیه‌ی شما چیست؟
(میتالوند، استکهلم)

برای بسیاری از زنان، حجاب نمایانگر عفت، پرهیزکاری و اظهار ارادت به خداست ومن ازصمیم قلب به آن احترام می‌گذارم. اما حجاب نباید به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار اجتماعی بر روی مردم استفاده شود. برای مثال در اردن، زنان نمی‌توانند برخلاف میل‌شان مجبور به پوشیدن چادر شوند.

شما چه اقداماتی برای از بین بردن قتل‌های ناموسی در اردن انجام می‌دهید؟
(نوهاموسی، سیاتل)

به عنوان یک زن، یک عرب و یک مسلمان، صریحاً اعلام می‌کنم که چنین عملی بسیار شریرانه وغیرقابل قبول است. این عمل از سوی اسلام بخشیده نمی‌شود و البته منحصر به دنیای اسلام هم نیست. ما در اردن در حال مبارزه با این عمل ننگین هستیم. پیشرفت‌هایی هم در این زمینه حاصل شده اما از آنجا که نیازمندیم آگاهی مردم را افزایش دهیم، به زمان بیشتری نیازمند خواهیم بود.

آیا دنیای عرب هیچگاه ازاین خشونت بی‌فکرانه‌ای که هم‌اکنون در عراق در جریان است، خلاصی خواهد یافت؟
(جوزف ساترن، بانکوک)

خاورمیانه تنها عراق نیست. خاورمیانه همراه با فرصت‌ها و چالش‌هایی است. برخی از کشورها با جهش‌های فوق‌العاده‌ی اقتصادی مواجه هستند و از سوی دیگر جمعیت این منطقه بسیار جوان است و جوانان به دلیل طبیعت‌شان امیدوار، خوش‌بین و خلاق هستند. دنیا نباید چشمان خود را بر دستاوردها وموفقیت‌های ما ببندد.

آیا دموکراسی چیزخوبی برای اردن است؟ و اگر جواب مثبت است، چگونه می‌خواهید به آن دست یابید؟
(طارق سالم، امان)

البته! دموکراسی خوب اما یک روند است، نه یک نسخه تجویز شده. از سوی دیگر اگر قرار است دموکراسی در جامعه مؤثر و پایدار باشد، باید که در اردن ساخته شود. این در واقع نقطه‌ای برای شروع خواهد بود. دموکراسی و پادشاهی، مادامی که پادشاهی به دموکراسی اعتقاد دارد، می‌توانند به صورت مسالمت‌آمیزی هم‌زیستی داشته باشند که در مورد ما، واقعاً به آن اعتقاد داریم.

منفی‌ترین مورد در خصوص حمله‌ی آمریکا به عراق چیست؟
(کریستین پاکوت، بوستون)

رنج مردم غیرنظامی بدترین بخش این حمله است. این جنگ به همه صدمه زده و بسیار غم‌انگیز است که کشوری با این عظمت وشکوه این‌چنین از بین برود.

آیا متوسط مردم اردن، مردم آمریکا را به عنوان متحد خود به شمار می‌آورند؟
(رایان ولز، سان فرانسیسکو)

مردم اردن با مردم آمریکا مشترکات زیادی به لحاظ ارزش‌های دوجانبه دارند، ازجمله احترام به ارزش‌های خانوادگی و معیارهای اخلاقی کاری. اگر مردم دو کشور این موضوع را بهتر درک کنند، وضع بهتری خواهیم داشت.

راه حل منازعه‌ی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها چیست؟
(تری الماله، تل آویو)

اول، خواست دو طرف است که مهم است، و البته نه تنها خواست سیاسی بلکه خواست قلبی آنها. برای رسیدن به یک صلح پایدار در خاورمیانه نیازمند جرأت طرفین برای دستیابی به این مهم هستیم.

دنیا از این "بانکداری روستایی" و جنبش "اعتبارات خرد" که شما از آن حمایت می‌کنید، چه نفعی می‌برد؟
(چانکین هوا، پکن)

من به "اعتبارات خرد" معتقدم چرا که نه تنها راهی برای از میان بردن فقراست بلکه راهی برای رسیدن به خود اتکایی است. با بسیج کردن مردم برای اینکه بانک خودشان باشند، شما می‌توانید فقر را دریک مقیاس جهانی از بین ببرید.

مردم معمولی آمریکا برای حل بحران خاورمیانه چه کاری می‌توانند انجام بدهند؟
(جاش لارکین)

می‌توانید با آموختن در مورد خاورمیانه آغاز کنید. پیش‌فرض‌های خود را درباره‌ی این منطقه به چالش بکشید، از همه‌ی ابزار ممکن برای لابی کردن با سیاستمداران برای تغییر سیاست خارجی استفاده کنید وخیلی راحت به همسایه مسلمان‌تان نزدیک شوید.


مراجع:

ده پرسش ازملکه‌ی اردن، هفته نامه تایم.

برای مشاهده‌ی سؤالات بیشتر هفته‌نامه تایم اینجا را کلیک کنید.

وب سایت ملکه رانیا.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)