تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اولین پارلمان جوانان اروپا - مدیترانه

مترجم: رضا شوقی

یک دختر فلسطینی با حجاب، یک دختر از موریتانی با شکل و شمایل ملی و یک دختر لبنانی با دامن کوتاه در کنار دو پسر اسرائیلی و مصری به صرف نهار و گفت‌وگویی شاد مشغولند.
43 دختر و پسر جوان در گروه سنی بین 18 تا 25 سال، از 11 کشور ساحلی دریای مدیترانه، به دعوت مؤسسه‌ی گوته آلمان گرد هم آمده‌اند تا مقدمات تشکیل اولین پارلمان جوانان اروپا - مدیترانه را، که از 26 ماه می تا سوم جون سال جاری میلادی در برلین تشکیل می‌شود، فراهم کنند.


این پارلمان دارای 102 عضو از کشورهایی مانند: مصر، اسرائیل، تونس، الجزایر، لبنان، سوریه، موریتانی، دولت خودگردان فلسطین، و کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. در اولین نشست این پارلمان موضوعاتی مانند مهاجرت، کار، بین‌المللی کردن فرهنگ و هنر، جهانی‌سازی، نقش رسانه‌ها در دنیای کنونی و نیز تصور اعضاء از دیگر شرکت‌کنندگان و کشورهایشان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مشق مباحثات پارلمانی

دفاتر مؤسسه‌ی گوته در آفریقای شمالی و خاورمیانه با همکاری مؤسسه‌ی گفت‌وگوی فرهنگ‌های آنا لیندن و هم‌چنین دفتر اداری پارلمان جوانان اروپا - مدیترانه، بر اساس نتایج آزمون کتبی، مصاحبه و ارزیابی سطح دانش انگلیسی داوطلبان، تعداد 102 نفر از آنان را برای شرکت در نشست‌های پارلمانی انتخاب کرده‌اند.
طی یک هفته اقامت در محل آلکسندریا در برلین، جوانان کشورهای مختلف به شناخت متقابل از یکدیگر دست پیدا کرده و در سمینارها، گروه‌های کاری و سخنرانی‌های گوناگون شرکت می‌کنند و هم‌چنین به بازدید از اماکن دیدنی متنوع خواهند پرداخت.

نشست‌های اعضای جوان این پارلمان توسط رسانه‌ها پی‌گیری شده و به تبع سؤال‌های فراوانی در مورد چگونگی عملکرد پارلمان جوانان اروپا - مدیترانه توسط آنان مطرح خواهد شد.

جوانان در نشست آغازین اشکال مختلف گفت‌وگوهای پارلمانی را در قالب پنج گروه کاری تمرین خواهند کرد. از جمله دیگر موضوعاتی که در گروه‌های کاری مورد بحث قرار خواهد گرفت می‌توان به بررسی مناقشه دارفور، نقش جوانان در حل مسائل مختلف کشورهای عضو و نیز طرق ایجاد شبکه‌های ارتباطی پایدار میان جوانان و سازمان‌های متکفل مسائل آنان، در کشورهای شرکت‌کننده در پارلمان اشاره کرد.

تنوع، گفت‌وگو، همبستگی

اشتفان وینکلر، از اعضای مؤسسه‌ی گوته می‌گوید: «به‌رغم وابستگی‌های ملیتی متفاوت و نیز شرايط اقتصادی—اجتماعی گوناگون، احساسات مشترکی میان جوانان شرکت‌کننده در پارلمان وجود دارد. حس مشترک، در فرایند تلاش برای آموختن از دیگران ایجاد می‌شود. در سمینار مقدماتی پارلمان جوانان به محض ورود به سوی یکدیگر رفته و به گفت‌وگو در مورد خود و زندگی در کشورهایشان پرداختند. شعار پارلمان جوانان هم همین است: "تنوع، گفت‌وگو، همبستگی". به منظور تحقق این شعار باید موانع کلیشه‌ای موجود را از میان برداشته و پل‌های ارتباطی ویژه میان جوانان کشورهای مختلف ایجاد کرد.»

حسن، اهل مصر، یکی از شرکت کنندگان در سمینار مقدماتی پارلمان است که به تازگی رشته‌ی مترجمی را در دانشگاه الازهر به پایان رسانده است. می‌گوید: «دیدن افراد گوناگون و تجربه‌ی زندگی مشترک چندروزه با جوانانی از کشورها و فرهنگ‌های مختلف به دور از تصوراتی که رسانه‌ها برای ما ساخته‌اند، بسیار هیجان‌انگیز است. ما در نشست‌های پارلمان خواهیم کوشید دیدگاه‌هایی را بیشتر مد نظر قرار دهیم که برای همه نقشی اساسی و زیربنایی دارند. ما در برخورد با نظرهای متفاوت از تعمیم‌دادن‌های ناروا و برخوردهای کلیشه‌ای پرهیز خواهیم کرد.»

این اولین باری است که آلمو از اسرائیل جوانان مصری را می‌بیند و این تجربه برایش بسیار جالب است. پیش از این هرگز دست نداده بود که آلمو با جوانان عرب یا حتی فلسطینی‌ها گفت‌وگو کند. گرچه در دانشگاه عبری‌زبانی که او در آنجا علوم سیاسی می‌خواند، عرب‌ها هم تحصیل می‌کنند.
آلمو پارلمان جوانان را محلی به دور از التهابات سیاسی موجود میان کشور خود و اعراب می‌داند. او معتقد است جوان‌ها به‌گونه‌ای متفاوت با حکومت‌ها قادرند صلح، آرامش، و زندگی مسالمت‌آمیز را برای دنیا به ارمغان بیاورند. آلمو در حالی به اسرائیل برمی‌گردد که دوستان عرب فراوانی دارد.

برای دختر جوان لبنانی پارلمان جوانان تجربه‌ی ویژه ای‌ست که در آن زنان موریتانیایی را ملاقات می‌کند. او پیش از این حتی نمی‌دانست که موریتانی یک کشور عربی است. او هم‌چنین فکر می‌کرد جوانان مصری بسیار محافظه‌کار و سنتی هستند، اما آن‌چه او در این‌جا از نزدیک می‌بیند با تصورات قبلی‌اش بسیار متفاوت است.

یکی از برنامه‌هایی که در سمینار مقدماتی پارلمان توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب کرد، ایده‌ی "اجتماع مدیترانه‌ای" بود. در این اجتماع هر کدام از جوانان شرکت‌کننده لباس‌های محلی کشور خود را پوشیدند، دیگران را درغذای سنتی کشور خود شریک کردند و نیز عکس‌هایی از محل زندگی خود را در معرض دید دیگران قرار دادند.

پس از اتمام کار پارلمان جوانان اروپا - مدیترانه، ایده‌ها و نظرهای مطرح‌شده در پارلمان به دولت‌های کشورهای شرکت‌کننده و نیز به مؤسسات مرتبط ارائه خواهد شد تا برای تحقق آن ایده ها پروژه‌های مشترکی را تهیه و تدوین کنند.

منبع: قنطرة.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)