تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

محدودیت دسترسی سربازان آمریکایی به اینترنت

اقدام ارتش آمریکا در ممانعت سربازان ایالات متحده درعراق از دسترسی به برخی سایت‌های اینترنتی، روز گذشته بحث‌های داغی را در مطبوعات ورسانه‌های این کشور رقم زد. آنها این سوال را مطرح می‌کنند که مرز بین آزادی‌های شخصی و ملاحظات امنیتی چیست؟


طی ماه‌های گذشته، بسیاری ازسربازان آمریکایی با نوشتن در وب‌لاگ‌های شخصی یا قراردادن ویدئو در سایت‌هایی مثل یوتیوب، با خانواده‌های خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند. با این تصمیم وزارت دفاع آمریکا عملا چنین ارتباطی دشوار خواهد شد. شب گذشته، دریکی ازبرنامه های شبکه ای.بی.سی، همسر یکی ازسربازان آمریکایی گفت که با استفاده از Myspace ، که یک وب‌سایت برقراری ارتباط بین میلیون‌ها عضو است، هر روز عکس‌های جدید همسرش را می‌دید، وب‌لاگش را می‌خواند و ارتباطی دایمی با او داشت؛ اما با عدم دسترسی همسرش به چنین سایت‌هایی، از این به بعد باید مانند جنگ جهانی دوم، از طریق نامه و آن هم درخصوص مسایلی کلی مانند این‌که زنده هستند یا مثلا مورد حمله قرار گرفته‌اند یا نه، آن هم با فاصله‌ی زمانی طولانی‌تر، از حالش خبردار شود.

در حال حاضر، عملا دسترسی سربازان آمریکایی به سایت‌هایی که اشتراک گذاشتن ویدئو و صدا را امکان‌پذیر می‌کنند، همچون YouTube، Metacafe، IFilm StupidVideos و FileCabi بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر آن، وب‌سایت‌هایی همچون MySpace، BlackPlanet و Hi5، وب سایت موسیقی پاندورا، MTV،1.fm و live365 از دیگر سایت‌های غیرقابل دسترسی خواهند بود.

مقامات پنتاگون می‌گویند استفاده‌ی سربازان از وب‌لاگ و دیگر سایت‌های یاد شده، برای سربازان و پایگاه‌های نظامی مشکلاتی امنیتی به همراه می‌آورد. این نگرانی از این جهت است که برخی از این اطلاعات می‌تواند جای سربازان، موقعیت یا تعداد آنان را در اختیار گروه‌های تروریستی بگذارد.


زیمرمن ۲۸ ساله، سرجوخه‌ی پیاده نظام آمریکا، به آسوشیتدپرس گفته است: «من مطالبم را روی وبلاگم می‌گذارم و خانواده‌ام آن را می‌خوانند. بعضی از مطالبی که آنجا می‌نویسم آنها را می‌ترساند. بنابر این سعی می‌کنم تا آنجا که ممکن است مطالبم را سربسته و مبهم بنویسم. در واقع کاملا نسبت به مطالبی که می‌نویسم مسئول هستم... وب‌لاگ را برای این می‌نویسم که اندکی به آنها بگویم که دور از آنها چه می‌کنم».

به این ترتیب سربازانی که بیشتر وقت خود را در پایگاه‌های نظامی سپری می‌کنند باید عطای استفاده از این وب‌سایت‌ها را به لقای آن ببخشند و دنبال دسترسی به رایانه‌های خارج از وزارت دفاع باشند.

اولین بحث‌ها در خصوص چنین تغییری، در دسترسی به سایت‌های اینترنتی، ماه فوریه مطرح شد و هفته‌ی گذشته عملا در دستور کار قرار گرفت. این قانون جدید کافی‌نت‌هایی را که خارج از شبکه‌ی وزارت دفاع آمریکا هستند و سربازان می‌توانند از آن استفاده کنند شامل نخواهد شد. این کافی‌نت‌ها را بخش خصوصی و همچنین عراقی‌ها برای استفاده‌ی سربازان آمریکایی راه‌اندازی کرده‌اند.

پنتاگون گفته است که بسیاری از رایانه‌های وزارت دفاع که در خطوط مقدم در عراق هستند، از مدت‌ها پیش سایت‌هایی مانند یوتیوب و مای اسپیس را ممنوع کرده‌اند. البته ممنوعیت یاد شده، سایت‌هایی مانند یاهو را در بر نمی‌گیرد و سربازان را از فرستادن عکس یا پیام از طریق «ای‌میل» محروم نمی‌سازد.

طی ماه‌های گذشته، تنظیم رابطه‌ای میان نگرانی‌های امنیتی از یک سو، و آزادی‌های شخصی از سوی دیگر، یکی از چالش‌های مهم مقامات نظامی آمریکایی بوده است. همچنان‌که وب‌لاگ‌نویسی و به اشتراک گذاشتن فیلم‌های کوتاه ویدئویی به پدیده‌ای فراگیر تبدیل می‌شود، نگرانی مقامات نظامی هم از این افزایش می‌یابد که مبادا نیروها جزییات عملیات‌های نظامی یا دیگر اطلاعاتی را که شامل مطالبی در خصوص تجهیزات یا وسایل و روش‌های ارتش آمریکاست آشکار کنند.

اما علی‌رغم این نگرانی، تا پیش از این برخی از نیروهای ارتش آمریکا برای شرح وقایع نبردها از وب‌سایت‌های شخصی خود استفاده می‌کردند و ویدئوهای خود را منتشر می‌کردند تا نگاهی گذرا بیندازند به روزهایی که در جنگ سپری کرده‌اند. مقامات ارتش آمریکا می‌گویند محدودیت‌های اعمال‌شده امنیت شبکه‌های نظامی را افزایش خواهد داد.

البته موضوع دیگری که به لحاظ فنی مطرح است، بار زیادی‌ست که استفاده از وب‌سایت‌های ویدئویی (چه آپلود کردن بر روی آن سایت‌ها باشد و چه مشاهده‌ی آنها) بر روی شبکه‌ی وزارت دفاع وارد می‌کند. و همچنین امکان ویروسی شدن یا نفوذ هکرها، که در آن صورت کلاهبرداران رایانه‌ای را قادر خواهد ساخت به اطلاعاتی حساس دست یابند.


نوا شاچتمن، که وب‌لاگی را در باره‌ی «امنیت ملی» برای مجله‌ی Wired اداره می‌کند، به آسوشیتدپرس گفته است: «اگر چنین محدویت‌هایی برای این است که از دریافت یا ارسال خبرهای بد توسط سربازان آمریکایی جلوگیری شود، به همین ترتیب از تهیه‌ی گزارش‌های خوب از میدان رزم هم جلوگیری خواهد شد». او اضافه می‌کند که جنگ عراق علاوه بر این‌که جنگ بمب‌ها و گلوله‌هاست، جنگ اطلاعات هم هست و آنها مانع فعالیت بهترین صداهایشان می‌شوند».

از روز گذشته تاکنون، موضوع محدودیت‌های یاد شده، در بسیاری ازوب‌لاگ‌های آمریکایی و همچنین شبکه‌های تلویزیونی مورد توجه قرارگرفته است.

برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به:

ـ Pentagon limits troops' Web access

ـ وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نتيجه مي گيريم .در حكومت هاي ازاد نيز اين نظرات وعقايد حاكمان حدود و صغور ازادي را معين ميكند نه قانون وشريعت!!!!

-- عباسپور ، May 16, 2007

دموكراسي يعني همين

-- جــواد ، May 17, 2007

artesh yani hamin dige

-- بدون نام ، May 18, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)