تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نوروز در بین دانشجویان ایرانی در کانادا

فریبا صحرایی

دانشگاه‌های کانادا طی روزها و هفته‌های گذشته شاهد جشن‌های نوروزی دانشجویان ایرانی بودند. در دانشگاه‌های بزرگ و مرکزی، دانشجویان ایرانی با چیدن هفت‌سین، و آینه و آب و تنگ ماهی و سبزه، سنت نوروز را به سایر دانشجویان و دوستان خود معرفی کردند. در بعضی دانشگاه‌ها، مثل «دانشگاه رایرسون»، هفت‌سین ایرانی به مدت دو روز یا بیشتر برقرار بود و عیدی‌های کوچکی هم به دانشجویان داده می‌شد. هفت‌سین در بعضی دانشگاه‌ها با بوی کباب ایرانی همراه بود که مورد توجه دانشجویان خارجی دانشگاههای کانادایی بود. نکته‌ی قابل توجه این که جشن‌های نوروزی دانشجویان ایرانی مورد توجه و استقبال دانشجویان و استادان خارجی هم بود.

از چند روز قبل از رسیدن نوروز، جشن‌های شادی و پایکوبی به مناسبت نوروز امسال توسط کمیته‌ها و انجمن‌های دانشجویی دانشگاه‌ها در نقاط مختلف برپا شد و بلیت ورودی در برخی از شهرها خیلی زود تمام شد.

بلیت‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ دلار کانادا عرضه می‌شد و خرید آن برای عموم آزاد بود. در شهر تورنتو، دانشجویان ایرانی در جشن یک شبه‌ای در یکی از سالن‌های بزرگ شهر، یک‌جا جمع شدند و تا پاسی از شب به شادی و پایکوبی پرداختند.

امسال دانشجویان در برخی شهرها لحظه‌ی تحویل سال را، با برنامه‌ریزی‌های قبلی، دور هم بودند و با شمارش معکوس ثانیه ها سال ۱۳۸۶ را آغاز کردند.

امسال دانشجویان ایرانی «دانشگاه کنکوردیا» با ابتکار عمل خود ترتیبی دادند تا همگی بر سر یک سفره‌ی هفت‌سین مشترک، حلول سال نو را جشن بگیرند و با سر دادن دسته‌جمعی سرود «ای ایران» شب عید را در کنار یکدیگر به پایان ببرند.

از سویی دیگر، در لحظه‌ی تحویل سال دانشجویانی که جایی برای رفتن نداشتند و آشنا و دوست و فامیلی نبود تا در کنارشان سال را تحویل کنند، به تنهایی به استقبال سال نو رفتند.

انگار جمع دانشجویان ایرانی در شهر های بزرگ‌تر در لحظه‌ی تحویل سال آن قدرها که باید و شاید گرم نبود. جشن نوروزی دانشگاه‌های تورنتو به طور مثال به روزهای قبل خلاصه شد و دیگر مراسم دسته جمعی برگزار نشد.

در این میان بودند عده‌ی زیادی از دانشجویان ایرانی که سال نو را دور از خانواده‌های خود و در خلوت چاردیواری و یا محل کارشان تحویل کردند و هفت‌سینی هم نچیدند. در این گزارش، به سراغ یکی از دانشجویان ایرانی مقیم تورنتو رفتیم و از او پرسیدیم که در لحظه‌ی تحویل سال چه کرده است. این دانشجوی دانشگاه تورنتو برای ما گفت که چطور با اینترنت به جنگ تنهایی رفته و نوروزی متفاوت را اینجا در دیار غربت سپری کرده است.

این گزارش را «اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)