تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نوروز ایرانیان در پارلمان انتاریو

محمد تاج دولتی
tajdolati@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

روز سه‌شنبه ۲۰ مارس، ساعاتی پیش از آغاز سال نو خورشیدی، برای نخستین بار، جشن نوروز ایرانیان در محل پارلمان استان انتاریو برگزار شد.


در این مراسم که به کوشش گروه ایرانیان تورنتو و کمیته‌ی برگزاری و همکاری و حمایت وزیر امور مهاجرت استان انتاریو برگزار شد، بیش از صد نفر از فعالان و چهره‌های آشنای جامعه‌ی ایرانیان مقیم انتاریو در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به همراه چند وزیر کابینه‌ی استان انتاریو و تعدادی از نمایندگان مجلس استان نیز شرکت داشتند. در گوشه و کنار سالن برگزاری جشن نوروزی ایرانیان، آثاری از هنرهای خطاطی، نقاشی و صنایع دستی به نمایش گذاشته شده بود و صحنه‌هایی از آثار تاریخی و محل‌های دیدنی سرزمین ایران، به شکل تصویرهای الکترونیکی به چشم می‌آمد.


دکتر هایده مغیثی

نوروز بزرگداشتِ تغییر و ادامه‌ی زندگی است
دکتر هایده مغیثی، استاد ایرانی‌تبار رشته‌ی جامعه‌شناسی در دانشگاه یورک، در سخنانی در این مراسم گفت: «پیشینیان زرتشتی ما هرگز تصور نمی‌کردند که در دوره‌ای از زمان، جشن نوروز و تولد دوباره‌ی بهار در سرزمینی سرد و با فاصله‌ای بسیار دور از ایران برگزار شود».

دکتر مغیثی گفت «نوروز مراسمی‌ست که توسط همه‌ی فرهنگ‌های بزرگ بشری در بین‌النهرین جشن گرفته می‌شده است. و در حال حاضر نیز علاوه بر ایران در افغانستان، تاجیکستان و چند کشور اطراف خلیج فارس و در میان همه‌ی ایرانیان پراکنده در جهان جشن گرفته می‌شود».

دکتر هایده مغیثی اشاره کرد که «مراسم نوروز بیش از ۲۵۰۰ سال سابقه دارد. بسیاری از مسلمانان، در گذشته و حال، تلاش کرده‌اند اهمیت مراسم نوروز را کاهش دهند یا آن را ممنوع و با مراسم مذهبی جایگزین کنند؛ اما همه‌ی این تلاش‌ها شکست خورده است و دلیل آن هم بسیار ساده است: چون نوروز بزرگداشت تغییر و ادامه‌ی زندگی و شادی و امید است».

دکتر مغیثی در ادامه‌ی سخنان خود، با اشاره به شرایط کنونی و سایه‌ی تهدیدهایی که در مورد حمله به ایران وجود دارد گفت که «بار دیگر به شکل‌های مختلف تلاش می‌شود چهره‌ی ایرانیان در جهان بد نشان داده شود؛ که آخرین نمونه‌ی آن نمایش فیلم ۳۰۰ است». وی به گفته‌ای از گوته، شاعر بزرگ آلمانی، اشاره کرد که ایرانیان را ملتی صلح‌طلب و متمدن نامیده و نوشته است ایرانیان ملتی هستند که مهم نیست چند بار مورد حمله قرار گرفته یا تخریب شده باشند، اما همیشه بخشی از این ملت توانسته فرهنگ‌اش را حفظ کند».


مایکل کول، وزیر امور مهاجرت استان انتاریو

ما می‌خواهیم ایران واقعی را بشناسیم
مایکل کول، وزیر امور مهاجرت استان انتاریو، نیز ضمن اشاره به اهمیت نوروز برای ایرانیان گفت:

«امروز روز خاطره‌انگیزی‌ست چون برای نخستین بار نوروز ایرانیان در محل پارلمان انتاریو جشن گرفته می‌شود. برگزاری این جشن بیشتر، از آن جهت مهم است که در شرایط کنونی، نظر و نگاهی که بیشتر مردم به ایران و ایرانی‌ها دارند نظر و نگاهی بر اساس واقعیت‌های تاریخی نیست. ایرانی‌ها در طول سه‌هزار سال گذشته، چیزهای زیادی به تمدن بشری داده‌اند و ما نیاز داریم این ایران را بیشتر بشناسیم و از طریق محتوای مطالب آموزشی به فرزندان‌مان بشناسانیم و به همه‌ی کانادایی‌ها بگوییم که پدران و مادران شما، در گذشته چه خدماتی به همه‌ی بشریت کرده‌اند».


وزیر امور مهاجرت انتاریو اضافه کرد: «ما در دولت انتاریو آماده‌ایم تا با کمک شما، در راهِ شناسایی بهتر و بیشتر فرهنگ و تمدن واقعی ایران تلاش کنیم».

محمد شیخ الاسلامی یکی از پایه‌گذاران گروه ایرانیان تورنتو نیز در باره چگونگی شکل‌گیری جشن نوروز در پارلمان انتاریو توضیحاتی به رادیو زمانه داد.

-------------------------------------
مطالب مرتبط:
نوروز سمرقند
بهاریه‌هایی نوروزی به روایت نویسندگان ایران
هفت سین زیرزمینی‌ها در زمانه
هفت سین سینماگران ایران
"سماق" را دست کم نگیرید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام
خيلي خوشحال ميشم با هم تبادل لينك كنيم
در صورت تمايل به من اطلاع بديد
http://moby1.blogfa.com
موفق باشيد

-- mehdi ، Mar 24, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)