تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اولين تاثيرات انتخاب «شما» در مجله «تايم»

احمد سمايی
samayee@web.de

همين چندی پيش بود که مجله "تايم"، "شما" (کاربر اينترنت) را به عنوان شخصيت سال ۲۰۰۶ برگزيد. تايمز در توضيح دليل اين انتخاب نوشت: "شما (کاربر اينترنت) به خاطر تصرف جايگاه‌های قدرت رسانه های جهانی، برای يافتن قوائد دموکراسی ديجيتال نوين، برای کار بدون چشم‌داشت و به خاطر پيروز شدن بر حرفه‌ای‌ها در زمينه کاری خودشان، به انتخاب مجله تايم به عنوان شخصيت سال ۲۰۰۶ ميلادی انتخاب می‌شويد."

و اينک خود مجله "تايم" درصدد است برای نشان‌دادن وزن و اهميتی که برای انتخاب خود قائل است، راسا رشته تغييرات جديدی را در شيوه فعاليت و انتشار اينترنتی خود به وجود آورد. بارزترين اين تغييرها انتخاب نام "سايت خبر ۷/۲۴" (خبررسانی در ۲۴ ساعت شبانه روز و در هفت روز هفته) به عنوان نام دوم Time.com است.

در راستای تغييرات جديد،‌ تايم قصد دارد به کمک خبرياب مخصوصی به نام "The Ag " لحظه به لحظه اخبار جديد جهان را گردآوری کرده و در اختيار خوانندگانش قرار دهد و از اين طريق به رقيبی برای خبرياب گوگل، Drudge و Digg.com بدل شود. به اين ترتيب،‌ هر صبح،‌ ساعت هفت مراجعان به سايت تايم به تازه‌ترين خبرهايی که از مطبوعات جهان گردآوردی شده دسترسی خواهند داشت.

قصد تايم به رقابت با خبرياب گوگل اقدامی جسورانه و در عين حال جاه‌طلبانه است. بنا به تحقيق يکی از موسسات پژوهشی،‌ در نوامبر گذشته شمار مراجعان به خبرياب گوگل به بيش از ۱۰ ميليون نفر رسيده، در حالی که اين رقم در مورد صفحه کنونی Time.com اندکی کمتر از ۴ ميليون نفر است.

شروع وبلاگ‌نويسی در Time.com نيز از ديگر تغييرات در سايت اين هفته‌نامه است. از جمله يک وبلاگ سياسی به راه خواهد افتاد با نام رمز‌آميز "باتلاقستان" (Swampland) که شماری از روزنامه‌نگاران صاحب‌نام واشنگتن در آن مطلب خواهند نوشت.

يکی از مسئولان سابق سيا (سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا) نيز در ميان وبلاگ‌نويسان تايم خواهد بود. "لو گروسمان"،‌ روزنامه‌نگار سرشناس عرصه اينترنت و تکنولوژی ارتباطی نيز در وبلاگ يادشده در باره بازی‌های ويديويی، فيلم‌های علمی- تخيلی و تکنولوژی‌های جديد خواهد نوشت. وبلاگی نيز برای بحث درباره تحولات خاورميانه گشوده خواهد شد که نويسندگان آن عمدتا خوانندگان سايت تايم خواهند بود. موضوعات سينمايی و رويدادهای جهان هنر و معماری نيز وبلاگ‌های مخصوص به خود را خواهند داشت.

آسان‌يابی موضوعات و وجود عکس‌ها و تصاويری در ابعاد نسبتا بزرگ از ديگر مزيت‌هايی است که تايم قول آن را به خوانندگان صفحه جديد خود داده است. اختصاص محل‌های مناسب برای تبليغات غيرمجانی خوانندگان وامکان پخش ويديو‌های تجاری نيز از ديگر تغييرات سايت تايمز است.

به گفته "يوش ترانگيل"، سردبير تايم، تحولات و تغييرات گسترده دراين نشريه نه يک اقدام کوتاه‌مدت و کم دامنه که برنامه‌ای مستمر و گسترده است. ترانگيل معتقد است که دوران مجله‌هايی که تنها هفته‌ای يک بار منتشر می‌شوند به سر رسيده است. وبلاگ‌، پادکست و سايت‌های عکس، و انواع و اقسام برنامه‌ها و نمونه‌هايی که علاقه‌مندان هر عرصه، به کمک اينترنت در اختيار يکديگر قرار می‌دهند پيامد مستقيم تحول در عرصه رسانه‌ها و نحوه کاربری‌ آنهاست.

"وب۲" اصطلاحی که به دومين مرحله پيشرفت و تحول اينترنت اطلاق می‌شود به کاربران همان نفوذ و قدرتی را می‌بخشد که سابقا دبيران هيئت تحريريه‌ها و روزنامه‌نگاران از آن برخوردار بودند. به عبارت ديگر، اين تحول،‌ کاربران رسانه‌ها را به توليدکنندگان آنها بدل می‌کند. روزنامه‌نگاران دانش‌آموخته نيز، در نتيجه‌ی اشاعه و گسترش وب ۲، نه تنها بايد وبلاگ‌نويسی پيشه کنند بلکه کارشان نيز فشرده‌تر می‌شود. Time.com به روزنامه‌نگاران خود گفته است که روزانه دستکم بايد دو مطلب تهيه و تحرير کنند.

البته فشرده‌شدن کار برای عده‌ای با بيکارشدن عده ديگری توام خواهد بود. درباره "تعديل" نيروی کار در تايم و اخراج شماری از روزنامه‌نگارانی که برای تايم چاپی قلم می‌زنند قرار است تا نتهای همين هفته ( تا ۱۴ ژانويه) تصميم نهايی اتخاذ شود. این در حالی است که قرار است برای جلوگیری از شتاب بیشتر کاهش فروش نسخه چاپی تایم، بهای آن به زودی ۲۰ درصد کاهش یابد.

منبع: برگرفته از روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روند شاو» - ۱۰ ژانويه ۲۰۰۶

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)