تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توفان مسابقه "ستاره افغان"

احمد اقبال




اگر ساکن برخی کشورهای اروپایی یا آمريکايی هستيد، شايد ديده باشيد که چند سالی است برنامه هايی برای کشف استعدادهای هنری، به ويژه در عرصه آواز خوانی، موسيقی و رقص، در تلويزيونهای اينگونه کشورها پخش می شود.

از جمله اين برنامه ها، اکس فکتور (X Factor) در بریتانیا و Amercian Idol در آمريکاست که طرفداران زيادی دارد و به هنگام پخش، ميليونها بيننده مشتاق را به پای تلويزيونها می کشاند.

يک تلويزيون خصوصی در کابل نيز، دو سال می شود که به اين عرصه پای گذاشته و خشم روحانیون بنیادگرای افغان را برانگیخته است.

تلويزيون خصوصی طلوع، سال گذشته شمسی، برای نخستين بار برنامه سراسری ستاره افغان را در استانهای مختلف کشور شروع کرد و در پایان دوره، از بین صدها شرکت کننده جوان، که چند دختر نيز در ميان آنها بودند، يک نفر را با رای مردم به عنوان ستاره افغان انتخاب کرد.

داروان اين برنامه، به شهرهای مختلف افغانستان سفر کردند، از داوطلبان آوازخوانی امتحان گرفتند و يک گروه ده - دوازده نفره را، برای شرکت در دوره نهايی که می بايست بر اساس رای مردم از طریق پیامهای نوشتاری تلفن همراه ( SMS) انتخاب شوند، به کابل آوردند.

برنامه ستاره افغان، هفته ای يک بار از تلويزيون طلوع پخش می شود و داوطلبان راه يافته به دور نهایی، با اجرای آوازهایی افغانی، ایرانی و هندی، شانس خود را برای به دست آوردن رای مردم می آزمایند.

امسال نيز، دوازده نفر به دور نهایی برنامه ستاره افغان راه یافتند که دو دختر نيز در ميان آنها بودند.
هر هفته، شرکت کننده ای که کمترین رای را به دست آورده بود، از دور مسابقه حذف می شد، تا سرانجام، نوبت به دو شرکت کننده نهایی رسيد.

دو شرکت کننده نهایی این مسابقه آوازخوانی، مهدی افشار 22 ساله از شهر هرات و عالم هنر دوست از شهر کابل هستند.

مهدی افشار گفته است که آرزوی همیشگی اش، تامین امنيت در افغانستان و سرآمد شدن خود او در عرصه هنر بوده است.

عالم هنردوست شرکت کننده دیگر دور نهایی نیز گفته است با اینکه در يک خانواده فقیر بزرگ شده، همواره علاقه داشته يک هنرمند محبوب شود.

فريده ترانه 23 ساله که از ایران بازگشته و هدیه همراز نيز، دو دختر شرکت کننده در این رقابت بودند که موفق به ورود به مرحله نهایی نشدند.

دست اندرکاران برنامه ستاره افغان، معتقدند اکنون طرح آنها، "مانند توفان افغانستان را دربر گرفته است".


کمی بیشتر از پنج سال از سقوط رژيم طالبان در افغانستان می گذرد، در زمان حاکمیت این رژیم، موسیقی، آوازخوانی و حتی عکس گرفتن و تماشای تلويزيون ممنوع و غیر مشروع پنداشته می شد.

با وجود سقوط طالبان، اندیشه هایی مخالف رقص و آواز، هنوز هم در ميان روحانیون بنیادگرای افغان طرفداران سرسختی دارد.

این روحانیون، تلويزیونهای خصوصی برآمده در دوره پنج ساله بعد از طالبان را، که به طور گسترده به پخش رقص و آواز زنان و مردان افغانی و خارجی می پردازند، از نشانه های هجوم فرهنگ منحط در جامعه سنتی افغانستان می پندارند.

شاید به همین دلیل باشد که "افغان" يک تلويزيون خصوصی ديگر در کابل، در ماه رمضان امسال، مسابقه "ستاره قرآن" را در برابر "ستاره افغان" تلويزيون طلوع علم کرد تا اندکی از فشارهای محافل بنيادگرا نسبت به خود بکاهد.

تلويزيون افغان، تاکنون چند بار به خاطر پخش صحنه های نیمه عریان فیلمهای خارجی، از طرف دستگاه قضایی کشور که در کنترل محافظه کاران است، جریمه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این راهیست که افغانستان در پیش دارد چی ملاها بخواهند چی نخواهند.

-- کمال ناصر حبیبی ، Jan 11, 2007

من ستاره افغان را خوش کردم و بسیار خوش شدم که افغانستان ما رو به ترقی است و خاینان وطن را به زودی اعدام خواهیم کرد تشکر

-- زمان ( رشیدی) ، Sep 30, 2007

سپاس گزار از تلویزیون طلوع که برای جوانان افغانستان یک گام خوب رابرداشته وتشکر از داود جان صدیقی که یک ژور نالست خوب است

-- سهیل همراز ، Feb 1, 2008

من همین الان از دیدن این برنامه ازطریق ماهواره تمام شدم برنامه جالبی است سعی شود نظر همگی جلب شود فقط ارزو دارم به عنوان بیننده مهمان برنامه پایانی باشم به امید افغانستان پایدار وبا ثبات درکل دنیا

-- سعید اسکندری از زابل ایران ، Feb 1, 2008

در پروسه سوم ستاره افغان بي عدالتي صورت گرفت در حق احسان مستان

-- خاطره ، Feb 2, 2008

در قدم اول بايد متذكر شوم كه حالا ستاره افغان يك مفهوم جديد پيدا كرده نه مانند دوره هاي گذشته حالا مردم از شما توقعات زياد دارد
كوشش كنيد كه از نظريات مردم با خبر شويد مانند برنامه گذشته شما بايد تمام كتگوري هاي مردم را در نظر بگيريد هم كسي كه موبائيل دارد و هم كسيكه موبائيل ندارد شايد بسياري از مردم ما طريقه روان كردن پيام را ندارند هم پول شان به مصرف ميرسد و هم شخص مورد علاقه شان انتخاب نمي گردد بهتر است كه بايد بعضي اوقاي از نظريات شفاهي آنها استفاده كنيد تا مانند احسان مستان حق كسي ديگر تلف نشود واقعاً خارج شدن احسان مستان يك خبر غير قابل باور كردني بود هيچ كس فكر نمي كرد كه او خارج شود ما فكر ميكرديم كه او بايد در 3 بهترين باشد اما نشد اگر به همين طريق استعداد ها در sms غرق شود آنها روحيه اي خود را از دست خواهند دادند و از هنر مند شدن دل سرد خواهند شدند
معلوم ميشود كه در پيشرفت دختر ها استعداد پسر ها پنهان ميشود بايد كسی پيش برود كه واقعاً لياقت آن را داشته باشد مهم نيست كه دختر باشد يا پسر .

-- تمكين ، Feb 3, 2008

سلام به كاركنان ستاره افغان بايد احسان مستان پيش مي رفت از ستاره و ليمه و اميد نظامي بهتر و خوبتر مي خواند

-- شگوفه حنيفي از تهران ، Feb 3, 2008

سلام به كاركنان ستاره افغان بايد احسان مستان پيش مي رفت از ستاره و ليمه و اميد نظامي بهتر و خوبتر مي خواند

-- شگوفه حنيفي از تهران ، Feb 3, 2008

من بسيار خوش هستم كه تلويزيون طلوع برمردم افغانستان يك هنر را بيش روي گرفته

-- محمدراشد « نيازي »‌ ، Feb 4, 2008

به نظر من و دوستانم اولين فرصت ستاره ميرفت بهتر بود

-- nama ، Feb 5, 2008

مردم به فکر این نیست که خوب میخواند یا بد به فکر این هستن که از قوم از ولایت ما است یا نه اگر بد هم بخواند به همو ری میدن و این حقیقت است

-- افغان ، Feb 18, 2008

به نظرمن باید طاهرشوقی دراین دوره اول شودچوئ ازمراحل ابتدای تا به حالی داورها طاهرجان کدام انتقادنگرفتند

-- جلیل از هرات ، Feb 25, 2008

به نظر من از سال اینده در مرحله 12 بهترین طبق نظر داوران پیش بروند اگر نظر مردم باشد مانند احسان مستان هارون صدیق ومخصوصا طاهر شوقی نامردی میشود

-- f ، Mar 1, 2008

با تشکرو سپاس فراوان از دستندرکاران و متصدیان این شبکه و مخصوصا این طرح و برنامه . امیدوارم که ادامه ای این گونه برنامه های هنری و پخش سراسری ان درچهار چوب اصل و باورهای انسان گونه ی همه ماافغانها مرهمی باشد برای زخمها و دردها و خاطرات وحشت ناک چند دهه ی اخیر.

-- عبدالعظیم احمدی ، Mar 19, 2008

از مسولین ستاره ی افغان می خواهم که برای کشف استعدادهای هنری فرزندان این آب و خاک تنها به افغنستان بسنده نکنند و به دیگرکشورها هم سری بزنند با تشکر فراوان .

-- عبدالعظیم احمدی از ایران ، Mar 24, 2008

من برای اولین بار این خبر را امروز دیدم از شما می خواهم که مرا در زمینه این طرح بیشتر آشنا کنید که آیا میتوان رپ اجرا کرد چون ما در فرانسه رپ می کنیم و می خواهم در کشور خود هم اجرا کنم

-- محمد ، Mar 25, 2008

پروگرام ستاره ی افغان عالی است و یک گام ترقی برای اینده ی افغانستان است

-- باران ، May 5, 2008

طاهريكي ازبهترين دوستان من است واوصلاحيت اين راداردكه اول شود

-- زهره ازتهران ، Sep 18, 2008

دوست دارم دوست دارم دوست دارم.زهره

-- زهره ، Jan 17, 2009

به نظر من ها رون جان صدیق خوب می خواند ولی بی انصافی شد درپروسه 4 هم این موضوع تکرارشد مانند الهه جان سرور باز هم شاهد خواهیم بود0 .2009 ldghnd
ساینا از ایران

-- بدون نام ، Jan 29, 2009

بسیاردرست صداداشت بسیارلحجه خوب داشت من موفق بودم که بایدبرنده شود وبامن به همین آدرس یک بارباید به همین آدرس اگرزحمت هم میشود لطفاًارتباط بیگیریدمنتظرشمامی مانم
انجنیراحمدذاکر

-- انجنیر احمدذاکر ، Feb 15, 2009

سلام من نازنین طرفدار طاهر شوقی*حمید سخی زاده*الهه سرور*امید پارساو نظامی ومهران گلزارومهدی افشار هستم مر30 از این که می خواهید افغانستان ما ترقی کند مندر ایران هستم و یکی از طرفداران پرپاقرص ستاره افغان و تلوزیون طلوع هستم

-- نازنین ، Mar 8, 2009

باسلام خدمت همه دست اندر كاران شما عزيزان،
به نظر من فعلأ افغانستان به اين جنين برنامه ها نياز ندارد ، نوجوانان افغان بايد درس بخوانند افغانستان به بازسازي نياز دارد نه به آواز خواني.
نصرت الله از غزني

-- s.nasratullah@yahoo.com ، Mar 19, 2009

سلام به تمام هموطنان عزيزم وتمام
علاقه مندان آوازم
طاهرشوقي هميشه
باشماهست
ياربي وفا بميره بميره

-- طاهرشوقي ، Jul 18, 2009

لعنت به هرچی ستاره افغان هوس بازان

-- ناشناس ، Jul 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)