تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ادامه واکنش ها به شوک الکتریکی دانشجوی ایرانی – آمریکایی

پژمان اکبرزاده
pejman.akbarzadeh@gmail.com

حدود دو ماه پیش بود که مصطفی طباطبایی نژاد، دانشجوی 23 ساله ایرانی-آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس (UCLA) به درخواست پلیس دانشگاه برای نشان دادن کارت شناسایی بی اعتنایی کرد. همین مسئله موجب شد که یکی از افراد پلیس یو.سی.ال.ای برای خارج کردن طباطبایی نژاد از کتابخانه دانشگاه، از چندین شوک الکتریکی استفاده کند. یکی از دانشجویان حاضر در کتابخانه از این درگیری با تلفن همراه فیلم برداری کرد و در اینترنت قرار داد. پخش این فیلم به ویژه از راه تارنمای You Tube واکنش های متعددی را در پی داشت. راهپیمایی آرام ولی نسبتاً بزرگی در برابر مقر پلیس یو.سی.ال.ای برگزار شد و قضایا نیز به طور کامل در رسانه های آمریکایی به ویژه لوس آنجلس تایمز منعکس شد.


صحنه ای از درگیری پلیس یو.سی.ال.ای با مصطفی طباطبایی نژاد

پس از گذشت حدود دو ماه که تقریباً همه فراموش کرده اند که در شب 14 نوامبر 2006 در کتابخانه UCLA چه گذشت، همچنان رسانه های آمریکایی به قضیه واکنش نشان می دهند.

به تازگی، انجمن ملی وکلا (NLG) در ایالات متحده بیانیه تازه ای منتشر کرده و خواستار بررسی های مستقل درباره کاربرد شوک الکتریکی برای مصطفی طباطبایی نژاد شده است. نشریه Coastal Post در کالیفرنیا که به بیانیه انجمن ملی وکلای آمریکا اشاره کرده همچنین نوشته کاربرد اینگونه شوک ها باعث ناتوانی بدن به مدت بیش از 15 ثانیه می شود و همچنین موجب اینکه فرد نتواند با اتکا به خود بایستد یا راه برود.

بر پایه گزارشی از سازمان غیردولتی عفو بین الملل، آمسنتی اینترنشنال، از سال 1999/1378، در ایالات متحده آمریکا و کانادا 148 نفر بر اثر عوارض ناشی از شوک الکتریکی جان خود را از دست داده اند.

Coastal Post به نقل از مارجوری کوهن (Marjorie Cohn) رییس انجمن ملی وکلای آمریکا نوشته: «کاربرد شوک الکتریکی به عنوان شکنجه و در زمره رفتارهای تحقیرآمیز و غیرانسانی رده بندی می شود و با توجه به این موضوع، با کنوانسیون منع شکنجه در تعارض قرار می گیرد؛ کنسوانسیونی که توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و به این ترتیب بخشی از قانون ایالات متحده زیر اصل برتری است.»

جیمز لافرتی (James Lafferty) دبیر اجرایی انجمن ملی وکلای آمریکا، هم در لوس آنجلس گفته است: «مورد مصطفی طباطبایی نژاد، تنها مورد نیست. در 15 نوامبر هم یک مرد 43 ساله در ایالات کارولینای شمالی در حبس، بر اثر کاربرد شوک الکتریکی از سوی افسران پلیس محلی، فوت کرده است.» جیمز لافرتی اضافه کرده: «تیسر [وسیله اعمال شوک الکتریکی] اسلحه خطرناکی است که نباید در هیچ شرایطی توسط عوامل اجرای قانون مورد استفاده قرار گیرد.»

انجمن ملی وکلای آمریکا (NLG) که دفتر اصلی آن در نیویورک قرار دارد در سال 1937 بنیانگذاری شده و تقریبا در همه ایالت های آمریکا شعبه ای دارد.

در همین رابطه

پنج شوک الکتریکی برای دانشجوی ایرانی

افشای سابقه خشونت آمیز افسر پلیس دانشگاه کالیفرنیا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)