تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نگو و نپرس

مانی پارسا



مردمان از قدیم در میان خود موضوعاتی را به عنوان "زشت"، "اسرارِ مگو"، "قدغن" و "قابل سرزنش" قلمداد کرده‌اند. این موضوعات که تابو یا پرهیزه نام دارند از کشور به کشور و از مردم به مردم تفاوت می‌کنند و حتی در درون یک جامعه، موضوعاتی که به عنوان مسائل زشت و قدغن به‌حساب می‌آیند با گذشت زمان عوض شده و حساسیت نسبت به آنها کم شده یا موضوعات دیگری به‌جایشان می‌نشینند.

در این رابطه و به مناسبت کریسمس و سال نو مسیحی هر یک از خبرنگاران بین‌المللی روزنامه ان.ار.سِ هلند نگاهی به وضعیت تابوها طی سالی که گذشت در کشورهایی که در آن ساکنند انداخته و نتیجه آن را به این روزنامه خبر داده‌اند. نوشته زیر ترجمه‌ای از مطلب روزنامه ان.ار.سِ است که با هم می‌خوانیم:

دیگر چه تابوهایی در جهان مانده؟ در هلند، امسال به عنوان آخرین تابوی باقیمانده، داشتن حس جنسی نسبت به فرزند خود، ذکر شده‌است.
خشونت و شکنجه در میان هلندی‌ها پیش از این تابو بود ولی امسال سربازان هلندی با جنگ خود در افغانستان این تابو را شکستند. صحبت از ضدیت با خارجی‌‌تبارها قدغن بود ولی الان در هلند باب شده که هر کس عقیده‌ای آنچنانی در این مورد دارد بتواند بگوید. مذهبی‌های هلندی تا پیش از این تا حدی مذهبی بودن خود را مسکوت می‌گذاشتند و دخالت دادن آن در امور همگانی مقداری تابو بود ولی نسبت به مذهبی‌ها دیگر چنان حساسیتی نیست (البته در مورد مسلمانان، مردم هلند ترجیح می‌دهند که مذهبی بودن به همان چهارچوب شخصی و خانواده‌ای محدود بماند). و بدین‌صورت، هلند، میان تابوهای قدیم و جدید نوسان می‌کند.

در بقیه دنیا چطور؟ تابوهای موجود مردمان دیگر کدامند؟
به مناسبت کریسمس، خبرنگاران بین‌المللی ما، از کشورهای خود تابوهای موجود را به ما اعلام کرده‌اند که در زیر می‌آوریم. این‌ها موضوعاتی غیر قابل صحبت یا غیر قابل انجام هستند که گاه بناچار در صحنه اجتماع خودنمایی می‌کنند. دشنام‌گویی، بی‌دینی، خیانت به همسر، سکس و عشق‌ورزی در برخی کشورها جزو پرهیزه‌ها بشمار می‌آیند.

تابوها:

آفریقای جنوبی: اعتراف به اینکه کسی از بیماری ایدز درگذشته

هند: بوسیدن غلیظ زن و مرد در صحنه‌های فیلم

ایالات متحده: رد کردن وجود آفریدگار

ایران: معاشقه بدون محدودیت زن و مرد

لهستان: سقط جنین

آلمان: کشتن فرد بیمار از روی ترحم

چین: فرزند نامشروع

کنیا: روح غیر متغیر

روسیه: فحاشی مردان

اسپانیا: وجود داشتن جنگ داخلی

فلسطین: زن مستقل

ترکیه: احترام نگذاشتن به آتاترک
................................................

منبع: مطلبی از شورد دِیونگ در ان.ار.س.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)