تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

در انتظار انقلاب تصوف در ايران

سامان ايراني
irani_saman@yahoo.com


راگو

راگو(Swami Prem Raghu) يك روان‌درمان‌گر ايراني است، كه دوره‌هاي آموزشي مديتيشن(meditation) را در زادگاهش برگزار مي‌كند. راگو درجات مختلفي را همچون استادي ريكي، پرانيك هيلينگ، پرانيك سايكولوژي، دوره انرژي شمني و استادي عرفان شمني كوسموبيونيكا را گذرانده است و كلاس‌هايش علاوه بر ايران، در كشورهاي فرانسه، تايوان و هند نيز برپا مي‌شود.

راگو كه پس از انقلاب اسلامي ايران، بيش‌تر عمر خود را در خارج از اين كشور گذرانده، در گفت‌وگويي كوتاه با سايت «مديتيشن فرانس» به سوألاتي درباره‌ي فعاليت‌هاي خود در ايران پاسخ مي‌گويد.

شما براي سال‌ها به عنوان روان‌درمان‌گر در ايران مشغول برگزاري كلاس‌هاي مديتيشن هستيد. آيا فعاليت در اين زمينه در ايران آسان است، يا خير؟

هم بله و هم نه. از طرفي كلاس‌هاي من به خوبي برگزار مي‌شود. ايرانيان پتانسيل زيادي براي فعاليت‌هاي معنوي دارند، زيرا اغلب آن‌ها مسلمان هستند و مسلمانان در مجموع به راحتي وارد فضاي معنوي مي‌شوند. قلب آن‌ها براي اين كار آماده است. فقط آن‌ چيزي كه جلوي ايرانيان را مي‌گيرد، موضوع سركوب‌هاي جنسي و مسئله تفكيك زنان و مردان است. با اين حال آن‌ها مي‌دانند كه مديتيشن به تقويت صميميت و دوستي در ميان‌شان كمك مي‌كند.
از طرف ديگر، دولت ايران يك دولت اسلامي است و بايد خيلي مراقب بود. من مديتيشن را در ايران به عنوان يك روش و فن تمدد اعصاب تعريف كرده‌ام. يك روز كه داشتم در جلسه‌اي درباره‌ي «No Mind» سخنراني مي‌كردم، يكي از مأموران وزارت اطلاعات پيش من آمد و مي‌خواست بداند آن‌چه كه من درباره مديتيشن گفتم به «هندو» مربوط مي‌شود با خير. من در جوابش گفتم مديتيشن مثل الكتريسيته است و به چيزي تعلق ندارد. آيا مي‌توان گفت چون اديسون مسيحي بوده، الكتريسيته هم متعلق به مسيحيان است؟ اصلا نمي‌توان چنين چيزي را گفت و مديتيشن هم همين‌طور است. پس از اين كه من به آن مأمور اين جواب را دادم، گيج و گنگ به من نگاه كرد و رفت.

فكر نمي‌كنيد كه اين ايرانيان نيستند كه در مقابل مديتيشن موضع مي‌گيرند، بلكه اصول‌ جزمي مذهب است كه در برابر اين موضوع مي‌ايستند؟

نه. من فكر مي‌كنم همان‌طور كه ايران اولين كشوري بود كه در آن انقلاب اسلامي رخ داد، اولين كشوري خواهد بود كه در آن انقلاب تصوف هم اتفاق مي‌افتد. من شاهد اين موضوع هستم و در كلاس‌هايم هم تلاش‌هايي را براي رسيدن به تصوف آغاز كرده‌ام، مضصوصا در كلاس‌هايي كه با شاگردان جديدترم دارم. يك روز بعد از كلاس ديدم كه يكي از شاگردان دارد نماز مي‌خواند، پس از اين‌كه نمازش تمام شد به او گفتم كه نماز خواندن خوب است اما نماز با آگاهي، نه اين‌كه نماز به صورت اتوماتيك و از روي عادت خوانده شود. سكوت دروني مهم است. من مديتيشن را در چارچوب تصوف معرفي مي‌كنم.


کلاس مدیتیشن راگو

آيا در ايران مراكزي كه مرتبط با فعاليت‌هاي شما باشد وجود دارد؟

من مركزي را در حومه تهران مي‌شناسم كه با حمايت شهردار آن منطقه‌ به فعاليت مي‌پردازد. مراكزي كه كه يوگا آموزش مي‌دهند، نيز در سراسر ايران زياد است، اما همه‌ي آن‌ها غيررسمي هستند. من خودم اميدوارم مركزي را افتتاح كنم و اكنون دنبال سرمايه هستم.
سواي از اين مراكز، پايگاه‌هاي اينترنتي بسياري در اين زمينه به زبان فارسي وجود دارد. همچنين كتاب‌هاي بسياري درباره اين موضوعات به چاپ رسيده كه از آن جمله مي‌توان به 60 عنوان درباره «اشو» اشاره كرد.

با توجه به تجربه‌هاي شما در زمينه آموزش مسايل معنوي در ايران، بگوييد كه ايرانيان در اين زمينه داراي چه ويژگي‌هاي خاصي هستند؟

ايرانيان هميشه مي‌ترسند كه در اين راه رابطه‌شان را با خانواده از دست بدهند. آن‌ها همچنين در زمينه مسايل جنسي مشكلات بسياري دارند؛ نزديك به 30 سال است كه از انقلاب اسلامي مي‌گذرد، و در اين زمان مشكلات جنسي مردم بيش‌تر شده است. من در كلاس‌هايم بيش‌تر روي اولين چاكرا و همچنين سومين چاكرا كه غرور است صحبت مي‌كنم. اغلب ايرانيان غرور بزرگي دارند و اين در حقيقت مي‌تواند مشكلات جنسي آن‌ها را مخفي كند. من در كلاس‌هايم چاكراها را تقسيم‌بندي كرده‌ام و ويژگي‌هاي مثبت و منفي هر يك را بيان مي‌كنم.

آيا همانطور كه شما به فعاليت‌هايتان در ايران ادامه مي‌دهيد، در انتظار جامعه بازتري هستيد يا خير؟

بله، اما جنگ در اين زمان فايده ندارد. به نظر من، يكي از راه‌هاي رسيدن به آزادي مديتيشن است، زيرا مي‌تواند بسياري از مشكلات انسان را حل كند. من به آينده اسلام بسيار اميدوارم، زيرا گمان مي‌كنم كه اسلام به تصوف منتهي مي‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

hi
mamnoon az tarjmeh
اولين چاكرا و همچنين سومين چاكرا كه گوش است صحبت مي‌كنم. اغلب ايرانيان گوش‌هاي بزرگي دارند و اين در حقيقت
-Gosh nist balkeh GHoroor ast
tajmeh eshtebah ziad dareh.
raghu

-- بدون نام ، Jan 2, 2007

salam aghay Saman irani
aziz lazem ast keh chand nokteh asasi ra dar mored tarjomeh eshareh konam.

l’Iran a été le premier pays à faire la révolution islamique et je peux dire que ce sera le premier aussi à faire l’évolution en allant vers le soufisme.

titre mosahebeh در انتظار انقلاب تصوف در eshtebah ast
l’évolution = tahavol, Roshd va na Enghelab (révolution )
titre dorost :
iranدر انتظار تحول به سوي تصوف
l’orgueil. Les iraniens ont souvent un gros orgueil.


l’orgueil = ghoroor
kalameh Goosh ghalat ast bayd bejash gozasht Ghoroor
doste aziz ageh emkan pazir ast ,in matn tastih shodeh ra dobareh chap konid
ba tashakkor
raghu

-- raghu ، Jan 2, 2007

هو121
با عرض سلام من 1 عدد از فقهاي گنابا دي هستم و براي ديدار نزدك با شما سروان علاقه مند

-- بدون نام ، May 24, 2007

www.energyversity.com

-- raghu ، Aug 31, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)