تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دانشجویان ستاره‌دار

حسن زارع‌زاده اردشیر
zarezade@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

علی عزیزی نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر، در گفتگو با رادیو زمانه در مورد بازداشت ۴ فعال دانشجویی زندانی یعنی کیوان انصاری،علی درخشندی، ابوالفضل جهاندار و احمد باطبی توضیح می دهد و می گوید که دکتر کیوان انصاری دانش آموخته دانشگاه امیر کبیر بیش از ۱۰۰ روز است که بدون هیچ دلیلی در زندان است و علاوه بر آن از بازداشت آقایان جهاندار و درخشندی در بند ۲۰۹ چهار ماه گذشته و از ابتدائی ترین حقوق یک متهم محرم هستند.

علی عزیزی در مورد احمد باطبی که اخیرا از بند ۲۰۹ اطلاعات به بند عمومی زندان اوین منتقل شده، می گوید که خبرهای نگران کننده ای مبنی بر انتقال او به زندان رجائی شهر کرج به گوش می رسد و همچنین از آزادی کیانوش سنجری از زندان اوین در روز گذشته خبر می دهد.

بازداشت دانشجویان، تنها یکی از موارد اعتراض شخصیت های سیاسی فرهنگی و دانشجویی در ایران است. علی نکونسبتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در همین ارتباط و انگیزه انتشار بیانیه ۵۴۲ نفر به رادیو زمانه می گوید که، در روزهای گذشته شاهد افزایش فشار ها بر منتقدین در دانشگاه ها بودیم و تشکل های دانشجویی هم با برخوردهای غیرقانونی فراوانی مواجه شدند، از جمله انجمن دانشجویان دانشگاه سبزوار از سوی هیئت مرکزی وزارت علوم غیرقانونی اعلام شد، چندین مورد احضار به کمیته انظباطی داشتیم، در دانشگاه امیر کبیر بسیج دانشجویی اسامی دانشجویان معترض به احمدی نژاد را منتشر کرده و معاون فرهنگی وزارت علوم و چند تن از نمایندگان اصول گرای مجلس خواستار برخورد با دانشجویان منتقد شدند و به همین دلیل امضا کنندگان این بیانیه تصمیم گرفتند که نسبت به این افزایش فشارها عکس العمل نشان دهند.

اما این فشارها بر روی چه نهادهایی اعمال می شود؟ علی نکونسبتی معتقد است هر تشکل دگراندیش و منتقدی با این مشکلات روبرو است، یا تعطیل و منحل می شوند و یا جلو برنامه های آنها گرفته می شود و یا فشار بر روی اعضایشان افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر اساتید دانشگاهها و دانشجویان منتقد نیز با این دست مشکلات مواجه هستند.

همانطور که در گذشته نیز بارها به روشنی بیان شده، و در بیانیه ۵۴۲ نفر نیز آمده، حق تحصیل حق قانونی همه شهروندان هست که البته با مطرح شدن موضوع دانشجویان ستاره دار، شاهد نادیده گرفتن این حق برای همه هستیم. علی نکونسبتی در ارتباط با این قبیل موارد و محدودیت های جامعه دانشجویی و هشدار و خواست بیانیه ۵۴۲ نفر می گوید: دولت نهم پس از اینکه در شبه انتخابات اخیر با تقلب و رد صلاحیت گسترده نتوانست به پیروزی برسد و به جای اینکه سعی در جبران اشتباه ها داشته باشد، سرکوب مخالفان و منتقدانش را در پیش گرفته و سعی دارد آنها را ساکت کند و چون بیشتر منتقدان در دانشگاه هستند برای همین فشار بر دانشجویان را افزایش دادند. امضا کنندگان بیانیه معتقدند این راه درستی نیست و افزایش فشار به دانشگاه سودی در بلند مدتندارد و منافع ملی کشور را به خطر می اندازد.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت معتقد است که دولت باید دانشگاه را به عنوان یک نهاد غیر ایدئولوژیک و منتقد به رسمیت بشناسد و فشار را از روی منتقدان از جمله دانشجویان، اساتید و تشکل ها بردارد و تا زمانی که وزارت علوم، خواسته های ما را قبول نکند اعتراضات ادامه خواهد داشت.

اما این هشدارها و درخواست ها تا چه حدی نتیجه بخش اشت؟ علی عزیزی عضو انجمن دانشجویان امیرکبیر، با ذکر مثالی در مورد مسئله دانشجویان زندانی، در این ارتباط اظهار نظر می کند: واقعیت این است که شرایطی که الان حاکم است این است که یک مقداری این حالت تکراری می شود و ما درخواست می کنیم و اقدامات ضد حقوق بشری را در رابطه با بازداشت این دانشجویان هشدار می دهیم ولی نتیجه ای که واقعا بشود در رفتار حاکمیت تغییری ایجاد کند دیده نمی شود.

در پایان بیانیه ۵۴۲ نفر از فعالان سیاسی، اجتماعی و دانشجویی آمده : "ما به دولت نهم هشدار مي‌دهيم كه با سطحي نگري و خودبزرگ بيني موجبات وارد شدن زيان بيشتر به كشور و بدنامي بيش از پيش خود را فراهم نسازد و با آزاد كردن همه دانشجويان زنداني و رفع فشارها و فضاي امنيتي ايجاد شده در محيطهاي آموزشي، به جبران خسارتها و ويرانگريهاي گذشته در دانشگاه بپردازد".

لینک مطلب مرتبط

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)