تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

يخ‌تراشان، سرزمين عجايب زمستانی می‌آفرينند

آلمان شايد امسال زمستانی بسيار گرمی داشته باشد، اما در شهر روورشاگن که جشنواره‌ی هنری زير صفر در آن آثار ۱۵ يخ‌تراش را نمايش می‌دهد، مردم دندان‌های‌شان از سرما به هم می‌خورد.


عکس از AP

با وجودِ اين زمستان گرم در آلمان،‌ اين يک شهر با جشنواره‌ی يخ‌اش سوزِ سرما را دارد.

جشنواره‌ی «سفر پر ماجرای پنگوئن‌ها در جهان» زيبايی‌هايی از فصل زمستان را به شهر روورشاگن نزديک روستوک در ساحل بالتيکِ آلمان می‌آورد.

پانزده هنرمند آلمانی و خارجی به مدت ۱۰۰۰۰ ساعت در دمای زير صفر به سختی کار کردند تا مجسمه‌هايی تا ارتفاع ۵ متر ايجاد کنند. هزار و پانصد قطعه يخ که جمعاً وزن‌شان به ۱۷۰ تن می‌رسيد، برای تراشيدن ماهی، گوزن شمالی و حتی يک «شیء ناشناخته‌ی پنج ضلعی» و همچنين پنگوئن‌‌هايی براق به کار رفتند. برای توليد قطعه‌های بی عيب و نقصی که يخ‌تراشان ترجيح می‌دهند، آب در حال انجماد در حال حرکت دايم نگه داشته شده بود تا از شکل گرفتن حباب‌های هوا جلوگيری شود.


عکس از DPA

اين مجسمه‌ها در يک سالن انبار سرد نمايش داده می‌شوند که در شرايط ديگر خانه‌ی ۱۰۰۰ تن توت‌فرنگی در فصل تابستان است و در اين‌جا دمای هوا در ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد حفظ می‌شود.

پنگوئن‌های يخی که نام جشنواره‌ی امسال از آن‌ها گرفته شده است در نمايشگاه سال گذشته با عنوان «کشتی نوح» نمايش داده شدند. اين پرندگانِ يخ‌زده در فوريه‌ی ۲۰۰۶ از روورشاگن سفر کردند تا بر اساس برنامه‌ی سازمان‌دهندگان جشنواره جهان را بگردند. سازمان دهندگان در يک اطلاعيه‌ی مطبوعاتی گزارش کرده‌اند: «اين پنگوئن‌ها از قاره‌ها،‌ کشورها و شهرهای زيادی ديدن کردند و ماجراهای هيجان‌انگيز، جادويی و عجيبی در اين مکان‌ها داشتند». نکته‌ی غرورآميز نمايش امسال اين است که ملاقات کنندگان در خواهند يافت که اين پنگوئن‌های دوره‌گرد در طی سفرهای‌شان چه ماجراهايی داشته‌اند.


عکس از DDP

اين نمايش از ۲۵ دسامبر تا ۲۵ فوريه در چهارمين جشنواره‌ی ساليانه‌ی يخ در روورشاگن برگزار خواهد شد. نمايشگاه سال گذشته را حدود ۱۰۰۰۰۰ طرفدار هنر را به خود جلب کرده بود.

لینک مطلب

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تلفظ درست منطقه بالا روفرزهاگن است

-- بدون نام ، Dec 28, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)