تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه - برنامه اول

از محمدرضاشاه و نامجو تا قلب صنوبری قرآن

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

هفته گذشته دومین سالگرد آغاز به کار زمانه بود و به همین دلیل همه برنامه‌های روز بیست و یکم شهریور ویژه برنامه‌های مربوط به سالگرد بودند.

حالا که زمانه یک سال کاری جدید را آغاز کرده است، قصد داریم گزارش کاری زمانه را به صورت هفتگی منتشر کنیم تا مروری بر عملکرد این رسانه که در طول یک هفته انجام داده است، باشد.

این گزارش‌ها برنامه‌های رادیو و مقاله‌های منتشر شده در سایت و به‌طور کلی تمام فعالیت‌های زمانه را در بر خواهد گرفت.

Download it Here!

در هفته گذشته، زمانه بیش از ۵۰ خبر، ۲۰ مصاحبه، ۱۰ گزارش و ۱۰ مقاله منتشر کرده است. از بین این برنامه‌ها پرکامنت‌ترین مطلب هفته گذشته، خبری در‌باره فاسد‌ترین دیکتاتورهای جهان بود که بیش از ۳۰ خواننده برای آن کامنت گذاشته بودند.

این خبر که یکی از پرخواننده‌ترین مطالب سایت زمانه نیز بوده است، نقل گزارشی از ساندی‌تایمز بود و نام محمدرضا پهلوی هم در بین ۱۰ دیکتاتور فاسد جهان دیده می‌شد.

گزارش کنسرت محسن نامجو در سانفرانسیسکو نیز یکی از پرخواننده‌ترین مطالب سایت در هفته گذشته بود. این گزارش از رادیو نیز پخش شد.

خبر پرخواننده دیگر هفته گذشته یک خبر علمی مربوط به آغاز به کار شتاب‌دهنده ال.‌اچ.‌سی در مرکز پژوهش‌های اروپایی (سرن) بود.

این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین و گران‌ترین آزمایش علمی در سال‌های اخیر در صدر خبرها قرار گرفت؛ زیرا راهی به سوی کشف بنیادی‌ترین ذره‌های طبیعت است.

پس از گزارش مطالب پرکامنت، جالب است که یکی از پرخواننده‌ترین‌های سایت هیچ کامنتی دریافت نکرده‌ است. این مطلب خبری با عنوان «هشدار امنیتی به کاربران گوگل کروم» بود که احتمالاً به دلیل به اشتراک گذاشته شدن توسط آی‌تی‌نویسان وبلاگستان به جمع مطالب پرخواننده راه یافته بود.

گزارشی از سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور، ختنه زنان و گفت و گو با وکیل زینب بایزیدی از فعالان کمپین یک میلیون امضا از برنامه‌های با موضوع زنان در هفته گذشته بودند.

در کنار سهمیه‌بندی جنسیتی یکی دو گزارش و مصاحبه درباره سهمیه‌بندی بومی دانشگاه‌ها از زمانه منتشر شد تا موضوعات آموزشی روز نیز پوشش داده شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این روزها یکی از موضوعات مهم روز است و زمانه نیز به همین دلیل در هفته حدود چهار گزارش و مصاحبه را به این موضوع اختصاص داده بود.

سارا پیلین و ادعای رابطه با خدا تا بحران وال‌استریت و پیامدهای اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری موضوعات این برنامه‌ها را تشکیل می‌دادند.

اعدام‌های سال ۶۷ هم‌چنان یکی از موضوعاتی است که زمانه به آن می‌پردازد و در هفته گذشته نیز دو برنامه در این زمینه پخش شد.

گفت و گو با عفت ماهباز که از نزدیک شاهد آن حوادث بود و هم‌چنین گفت و گو با محمدرضا معینی از خانواده‌های قربانیان ۶۷ که در بین مطالب پرخواننده سایت نیز قرار گرفت.

در بین خبرهای داخلی ایران نیز دستگیری تعدای از فعالان آذربایجانی در هفته گذشته خبرساز شد. به بهانه دستگیری این افراد که در یک مراسم افطاری در خانه یکی از فعالان هویت‌طلب در تهران دستگیر شده بودند، زمانه با دختر حسن راشدی یکی از بازداشت‌شدگان گفت و گو کرد.

مدرسه ابوحنیفه، دومین مرکز آموزشی اهل سنت بود که اخیراً در استان سیستان و بلوچستان تخریب شد. زمانه به همین مناسبت در هفته گذشته با امام جماعت اهل سنت زاهدان گفت و گو کرد.

وبلاگستان هم مانند همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زمانه است و در هفته گذشته در ادامه مصاحبه‌هایی که به بهانه هفتمین سالگرد وبلاگستان فارسی در زمانه انجام شده است، زمانه با سلمان جریری و ندا حریری که از اولین وبلاگ‌نویس‌های فارسی بودند، گفت و گو کرد.

تازه‌های نشر یکی از بخش‌های جدید سایت زمانه است که در آن به معرفی کتاب‌های تازه منتشر شده می‌پردازد. در هفته گذشته در این بخش کتاب‌های «قیام پرشور»، «بودریار و هزاره»، «سرزمین‌های شبح زده»، «پاریس - تهران» و «گربه» معرفی شد.

پس از کتاب به برنامه‌های فرهنگی و هنری هفته گذشته می‌رسیم که حدود ۱۰ برنامه و مقاله و گزارش را شامل می‌شوند. در بین آن‌ها گزارشی درباره بازسازی شهر تاریخی هرات از برنامه‌های پرکامنت این بخش بوده است، این برنامه به اهمیت تاریخی شهر هرات و میراث فرهنگی و پدیدآورندگان آن پرداخته است.

گزارش فستیوال فیلم لندن، گفت و گو با حسین دهلوی، رهبر ارکستر مضرابی نیز از دیگر برنامه‌های هنری زمانه بودند. بخش محیط زیست از موضوعاتی است که زمانه در فصل جدید به‌طور جدی و منسجم به آن می‌پردازد.

در هفته گذشته جمعی از فعالان محیط زیست، جمعی از فعالان و متخصصان سرشناس محیط زیست در ایران، با انتشار بیانیه‌ای، نگرانی عمیق خود را نسبت به روند تخریب محیط زیست و بی‌توجهی دستگاه‌های مربوطه اعلام کردند. زمانه به همین بهانه با ناصر کرمی، اقلیم‌شناس و روزنامه‌نگار محیط زیست، گفت و گو کرد.

بخش اندیشه سایت زمانه در هفته گذشته رونق زیادی داشت. هشتمین قسمت از مقاله‌های اکبر گنجی با محوریت قرآن با عنوان «عدم صدق گزاره‌های وحیانی» حدود ۳۰ کامنت گرفت و همچنین یکی از پرخواننده‌ترین مقاله‌های سایت نیز بود.

پس از آن پاسخ عطاء‌الله مهاجرانی به مقاله‌های اکبر گنجی با بیش از ۲۰ کامنت با عنوان «قلب قرآن، قلب صنوبری نیست» منتشر شد.

این بحث همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده نیز زمانه بخش اندیشه پر بحث و جدلی داشته باشد. داریوش آشوری نیز در هفته گذشته مطلبی درباره جلسه نقد کتاب زبان باز خودش برای زمانه نوشت.

در بین برنامه‌های طنز هم تازه‌ترین برنامه سید ابراهیم نبوی به نام شبکه ایکس که هفته گذشته پخش شد، به جمع پرخواننده‌های هفته گذشته راه یافت. این برنامه کامنت‌های زیادی نیز دریافت کرده است که بیشتر آن‌ها نارضایتی بینندگان را از برنامه نبوی نشان می‌دهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تعداد مطالب زمانه در روز بیش از 20 تاست که جمعش باید بشود دست کم 140 تا در هفته در حالی که جمع شما حدود 90 مطالب را نشان می دهد. در باره خودتان باید دقیقتر گزارش کنید. بعد هم کارتون و فیلم و عکس را هم حساب نیاورده اید در حالی که در گزارشتان به فیلم نبوی مثلا اشاره کرده اید. یا حساب کتاب من غلط است یا شما. ضمنا گزارش تان هم کهنه است چون خبرهایی که آورده اید مربوط به دو هفته پیش است و نه هفته پیش

---------------------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
این هفته استثنائاً گزارش با تأخیر بر روی سایت منتشر شد. امیدواریم از هفته آینده سریع‌تر بر روی سایت قرار بگیرد تا بوی کهنگی هم ندهد

-- ناظری ، Sep 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)