تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با هیرتا، پیرامون برگزاری نمایشگاه کاریکاتور و لوگو در هلند

«مشخص کردن اغتشاش‌گران اصلی، هدف ماست»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

ناآرامی‌های به‌وجود آمده در ایران در این چند هفته‌ی اخیر، باعث شکل‌ گرفتن حرکت‌های مختلفی در میان ایرانیان شده است، از تجمعات اعتراضی گرفته تا درست کردن طومار سبز، ساختن ترانه‌ها و سروده‌های مختلف.

اما «کمیته‌ همبستگی ایران» در هلند فراخوانی برای شرکت در یک نمایشگاه کاریکاتور و لوگو در هلند داده است.

با هیرتا، یکی از اعضای این کمیته گفت ‌و گو کردم و در ابتدا از او درباره‌ی هدف برگزاری این نمایشگاه پرسیدم.

Download it Here!

همان‌طور که می‌دانید مردم در این دوره از انتخابات شرکت بالایی داشتند. طبق آماری که حکومت مرکزی داده است، هشتاد و پنج درصد مردم شرکت کردند که بیشتر از نود درصد این مردم به یکی از دو کاندیدای رفرمیست رأی دادند. ولی متأسفانه نتیجه‌ای که از صندوق‌های انتخاباتی بیرون آمد کاملاً با این انتظاری که مردم داشتند فرق می‌کرد.

مردم یک‌سری اعتراضات کردند و در اعتراض به این تقلب و توهینی که به آن‌‌ها شده بود، به خیابان آمدند. ولی متأسفانه مردم را دستگیر کردند و این جریان را به گروهک‌های خارج از کشور نسبت دادند.

این حرکت، یک حرکت نمادین است و هدف ما از برگزاری این نمایشگاه هم این است که نشان بدهیم این جنبشی که در ایران اتفاق افتاده است، جنبشی کاملاً خودجوش و مردمی‌ است و به هیچ کدام از اپوزیسیون‌های خارج از کشور وابستگی ندارد.

در عین حال از کسانی که الان در زندان هستند و تحت اعتراف قرار گرفته‌اند، حمایت بکنیم و صدایشان را به جامعه جهانی برسانیم و همچنین نوعی همدردی با مردم ایران از طرف شهروندان سایر کشورها که طرفدار دموکراسی و آزادی هستند، باشد.


چطور می‌خواهید کاریکاتورهای مردم را برای این برنامه جمع بکنید؟

ما یک وبلاگ درست کرده‌ایم و در پوسترمان هم از مردم خواستیم که کاریکاتورهایشان یا لوگوهایی را که در ارتباط با این مسأله هست به این وبلاگ یا به آدرس پستی که در وبلاگ اشاره شده است بفرستند و از این طریق، طرح‌ها را جمع می‌کنیم.

البته تاریخ وبلاگ را هم بیستم آگوست گذاشتیم که سعی می‌کنیم تا آن تاریخ‌، تمام طرح‌ها را جمع کنیم و نمایشگاهی در شهر آمستردام برگزار می‌کنیم که این کاریکاتورها را آنجا به نمایش بگذاریم. همچنین با یکسری شخصیت‌ها از جمله خانم عبادی صحبت کردیم و خواستیم که اگر می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

همچنین در نظر داریم با یکسری از شخصیت‌های بین‌المللی دیگر که در زمینه‌ی حقوق بشر و دموکراسی فعال هستند، صحبت کنیم تا در این برنامه شرکت کنند و با شرکت‌شان ما را حمایت بکنند. به نظر من، در حال حاضر اگر بخواهیم در کنار این تظاهراتی که در خارج از کشور انجام می‌شود، حرکتی بکنیم که نمود بیشتری داشته باشد، بهتر است حرکتی سمبولیک بکنیم.

مثل حرکتی که دوستان ما در پاریس انجام دادند، همان برنامه‌ی طومار سبز که یک حرکت خیلی قشنگ بود و از همه کشورها شرکت کردند. فکر کنم ۱۸۶ شهر در این برنامه شرکت داشتند. اگر بتوانیم این برنامه را هم به همین صورت انجام بدهیم، می‌توانیم نمایشگاه را به این صورت برگزار کنیم و با آدرسی که دادیم کاریکاتورها را برایمان بفرستند.

به احتمال خیلی زیاد می‌توانیم کاریکاتورهایی را که منتخب هستند، به صورت یک کتاب، حالا به صورت الکترونیکی یا به صورت کاغذی، منتشر کنیم و برای افراد شرکت کننده یا برای علاقه‌مندان بفرستیم.

گفتید که قرار است از میان این طرح‌هایی که می‌فرستند، منتخب آن‌ها را به نمایش بگذارید. معیارتان برای انتخاب این آثار چه هست؟

طرح‌هایی که با اتفاقاتی که الان در ایران می‌افتد، مثل شکنجه‌ی زندانی‌ها، گرفتن اعترافات دروغین از زندانیان و یا کشتن افرادی که در تظاهرات شرکت کردند و نسبت دادن نام «قاتلین» به خود مردم، بیشتر مرتبط هستند. هدف، مشخص کردن اغتشاش‌گران اصلی است.

جالب است که مردم را اغتشاش‌گر معرفی می‌کنند و می‌گویند نیروهایی که ما داریم، نیروهای انتظامی یا نیروهای بسیجی که در خیابان‌ها هستند، از هیچ گونه سلاح جنگی برای کنترل مردم استفاده نمی‌کنند و کسانی که در این تظاهرات کشته شده‌اند توسط نیروهای اغتشاش‌گری بوده که از آن‌طرف مرز به ایران آمدند و از آنجا هدایت می‌شوند.

یک مسأله هم این است که به نظر من، این صحبتی که می‌کنند، سوژه‌ی بسیار قشنگی برای کاریکاتور است.

آیا قرار است که فقط افراد ایرانی در این مسابقه شرکت بکنند یا انتظار دارید که از افراد غیرایرانی هم باشند؟

نه، این مسابقه کاملاً اینترنشنال است. حتا می‌خواستیم پوستری که تهیه می‌کنیم به زبان فارسی، انگلیسی یا به زبان‌های دیگر باشد، که اعلانش را به بچه‌هایی که در کشورهای مختلف هستند، بدهیم. به این فکر بودیم که اگر کسی در هلند است، به زبان هلندی «Dutch» این پوستر را تهیه کنیم و برایش بفرستیم یا اگر کسی در آلمان هست به زبان آلمانی‎.

ولی پس از این‌که با بچه‌های گروه صحبت کردیم، به این نتیجه رسیدیم که این جنبش یک جنبش همگانی است و بهتر است یک پوستر داشته باشیم و آن هم به زبان انگلیسی باشد که مشخص‌کننده‌ی این باشد که همه می‌توانند شرکت بکنند و متعلق به هیچ ملیتی نیست.

چطور می‌خواهید این برنامه‌ی نمایشگاه را اجرا کنید؟

این نمایشگاه در سه قسمت اجرا می‌شود. یک قسمت مربوط به کاریکاتور است، کاریکاتورهایی که برای ما فرستاده‌اند. قسمت دوم مربوط به لوگو است، لوگو‌هایی در ارتباط با ایران، دموکراسی و آزادی.

و قسمت سوم به صورت یک نمایش گروهی است. یعنی یک حالت تئاترمانند است که کاریکاتورها می‌تواند به صورت صورتک باشد و با توجه به طرح صورتک‌هایی که برایمان می‌فرستند، نمایشی هم اجرا می‌کنیم.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)