تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از اولین کنسرت محسن نامجو در آمریکا

نامجو با دو گیتار و دو سه‌تار بر صحنه

کیوان ایزدمهر

اولین کنسرت محسن نامجو در ایالت متحده، شنبه شب گذشته شانزدهم شهریور در کاخ «هنرهای زیبا»ی شهر سانفرانسیسکو برگزار شد‌.

سازمان هنری «Beyond Persia» که از مدتی پیش اسپانسر و برگزار‌کننده چند برنامه و کنسرت برای هنرمندان جوان ایرانی بود بر‌پا‌کننده این کنسرت بود‌.

Download it Here!

استقبال خوبی از کنسرت شده بود و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در سالن حضور داشتند و اکثر بلیت‌ها به فروش رفته بودند.

برنامه با تاخیر و پخش فیلم کوتاهی از زندگی و کارهای محسن نامجو شروع شد‌. سپس خود وی به صحنه آمد و دو ترانه نخستین خود «‌ترنج» و «آه که این‌طور» را به روش پلی‌بک (‌لب‌خوانی‌) اجرا کرد‌.

پس از آن برنامه خود را به تنهایی ادامه داد. باور آن سخت بود که نامجو در حضور این همه تماشاگر بتواند به تنهایی و به صورت سلو برنامه اجرا کند‌.

ولی او از پس این مهم بر‌آمد و بدون آن‌که صحبتی کند با مهارت برنامه را پیش برد و همه را محو هنرنمایی خود کرد‌.


محسن نامجو در اولین شب کنسرت

تمام سازها و وسایل او در صحنه عبارت بودند از دو گیتار و دو سه‌تار. او کل برنامه را با این سازها به‌طرز اعجاب‌انگیزی ادامه داد.

تسلط او به سازهایش، بازی او با کلمات و شعرهایی که بسیاری از آن‌ها سروده خود اوست و حنجره‌ایی که هیچ محدودیتی برای هیچ صدایی ندارد و از گوشه‌ها و نغمه‌های موسیقی اصیل و نواهای محلی کردی و قشقایی گرفته تا گام‌های بلوز و راک و حتی اصوات و صداهایی که در هیچ طبقه‌بندی جا ندارند، از کنسرت آن شب خاطره به‌ یادماندنی برای همه ساخت‌.

▪ ▪ ▪

بعد از اجرای کنسرت به سراغ چند نفر از مهمان‌ها رفتم تا نظرشان را بپرسم‌: آقای جهانشاه جاوید، صاحب سایت ایرانیان دات کام، آرش سبحانی، خواننده و نوازنده گروه کیوسک، خانم هتر رستواک ‌از علاقه‌مندان و محققان موسیقی‌، رقص و ادبیات ایران‌ و دست آخر خانم لاله شاه‌پرکی، بنیان‌گذار سازمان «Beyond Persia».


محسن نامجو

آقای جاوید، نظرتان راجع به کنسرت چه بود؟

به نظر من کنسرت، خیلی استثنایی بود و همان‌گونه بود که از آقای نامجو انتظار داشتیم. به‌خاطر تمام ابتکارات و ابداعاتی که در موسیقی آورده است، خیلی‌ها قبل از کنسرت منتظر بودند که ببینند او چه چیزی ارائه خواهد داد.

نامجو خیلی کم سی‌دی بیرون داده است و اینجا هم کسی او را ندیده بود، به همین دلیل خیلی‌ها نمی‌دانستند با چه چیزی روبه‌رو خواهند شد.

ولی واقعا آن چیزی که آقای نامجو به ما ارائه کرد، فوق‌العاده و استثنایی و بی‌نهایت زیبا بود. سادگی و شکسته‌نفسی خودش هم خیلی به فضا اضافه شده بود و بسیار دوستانه و شیرین بود.

یکی از کسانی که اینجا می‌بینیم، آقای آرش سبحانی، خواننده گروه کیوسک است. آرش جان نظرتان راجع به کنسرت چیست؟

خیلی عالی بود. به نظر من یکی از تجربه‌های بسیار بسیار خوب من در این چند ساله بود و توصیه می‌کنم هر کسی که می‌تواند، این تجربه را داشته باشد.

از لحاظ موسیقی، اجرا و حسی که محسن نامجو توانست به مخاطب منتقل کند، یک تجربه‌ی غیر قابل مقایسه با کنسرت‌هایی که من دیدم، چه در کارهای ایرانی و چه در کارهای خارجی بود.

در کارهای ایرانی همه چیز داشت. از یک ‌طرف در فضای سنتی آن طرف قضیه را نشان‌مان می داد و از طرف دیگر کارهای مدرنی هم که می‌کند درجه یک است. برای من خیلی تجربه خوبی بود.

به نظر تو با توجه به این‌که یک نفر بود و کسی هم همراه‌اش نبود‌، توانست کنسرت را کامل برگزار کند؟

فکر می کنم محسن نامجو از آن تیپ هنرمندانی است که وقتی تنها اجرا می‌کند، قدرت‌اش بیشتر است. به خاطر این‌که هم شاعر است و هم نبض جمعیت را می‌گیرد و نسبت به آن جواب می‌دهد. وقتی که سلو می‌زند، سلو دستش را بیشتر باز می‌گذارد.


محسن نامجو در شب اول کنسرت در آمریکا

خدمت خانم لاله شاپرکی بنیان‌گذار سازمان «Beyond Persia» هستیم.

در اینجا نهصد و خورده‌ای آدم بودند و آقای نامجو را خیلی خوب تحویل گرفتند.

این‌طور که از برنامه معلوم است کنسرت در چند شهر دیگر هم ادامه پیدا خواهد کرد. این‌طور نیست؟

۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) در واشنگتن دی‌سی هستیم. بعد در سانتیاگو و لس‌آنجلس و شیکاگو کنسرت دارد. یک کنسرت کوچک هم در آخر در سانفرانسیسکو، چهارم اکتبر دارد.

فروش بلیط در آنجا چطور بوده است؟

تاکنون مردم خیلی تحویل گرفتند. البته ما را در سانفرانسیسکو بهتر می‌شناسند ولی فکر می‌کنم همه‌شان بی‌کم و کاست باشند.


تور کنسرت محسن نامجو در تاریخ دوازدهم سپتامبر (۲۲شهریور) در نیویورک‌. شانزدهم (۲۶ شهریور) در واشنگتن دی‌سی‌. نوزدهم سپتامبر (۲۹ شهریور) در ساندیاگو و بیست و یکم سپتامبر (۳۱ شهریور) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

آهنگ «دهه شصت» که در کنسرت اجرا شد
daheh shast

نظرهای خوانندگان

inke iani khoob ya bad bayad dar jaie gheyr az iran bederakhshad maye taasof ast.man tarafdare in moosighi hastam vali iran nashod concert beram

-- omid ، Sep 14, 2008

با امید همدرد هستم

-- بدون نام ، Sep 14, 2008

1)واقعن جای تاسف داره که نمی تونیم توی ایران کنسرت از نامجو داشته باشیم ولی گمونم ایشون می تونه فیلم های این کنسرت رو یه جوری منتشر کنه که ما هم توی ایران ببینیم. نمی تونی آقای نامجو؟! می تونی دیگه!
2)از آقای نامجو باید پرسیده بشه که اگر چه کارهای قدیمی شما حالا حالا ها جا داره که شنیده بشه و با تنظیم بهتر منتشر بشه، اما ما واقعا منتظر کارهای جدید هستیم، آیا لحظات متراکم دیگه تموم شدن که دیگه کار جدید از نامجو نداریم؟ منتظریم

-- شهرآشوب (در انتظار لحظات متراکم نامجو!) ، Sep 14, 2008

AGHA DASTET DARD NAKONE .
ETELAATE TOOPI DADI.
GOOD LUCK

-- ASHKAN ، Sep 14, 2008

فقط به این تکه از گزارش آقای کیوان ایزد مهر توجه کنید: "....حنجره‌ایی که هیچ محدودیتی برای هیچ صدایی ندارد و از گوشه‌ها و نغمه‌های موسیقی اصیل و نواهای محلی کردی و قشقایی گرفته تا گام‌های بلوز و راک و حتی اصوات و صداهایی که در هیچ طبقه‌بندی جا ندارند،..."
ایشان حتی قدرت تشخیص وسعت صدای دو دانگ ونیمی خواننده محبوبشان را هم ندارند. گزارشگر ستاره ساز یعنی این.

-- حمید ، Sep 14, 2008

درود بر خسرو تلفیق ایران...

به امید کنسرتی در ایران.

-- کیهان ایل بیگی ، Sep 14, 2008

نامجو عاشقتم.یکی یدونه فدات شم

-- elnaz ، Sep 15, 2008

محسن نامجو دوست دارم، دیونتم، می دونم که هر جاییییییی که بریییی کارت بدون نقص و عالیه

-- Masoud ، Sep 23, 2008

سلام. نامجو بهترين شاعران و زيباترين صداي ايرآن بزرگ هستش.
ميگن اگه برگرده واسه آهنگ گيسش دستگيرش ميكنن؟!!؟!؟!
واقعا واسه تلاوت قرآن؟؟ يا واسه انتقاد از دولت جمهوري اسلامي؟( ‌دولت شرمنده از آن ما...../ همراه شو عزيز ,اين درد مشترك هرگز جدا جدا درمان نميشود‍‍‍‍‍‍‍‍...... )
حتي تو موسيقي هم نميشه حرف زد!!
آقاي احمدي نژاد و امثال شما,واستون از صميم قلب از خداوند طلب بخشش ميكنم.
به اميد آزادي بيان استاد محسن نامجو

-- CJ: رواني نامجو ، Oct 4, 2008

سلام
محسن نامجو يك پديده است. اما خوب يا بد نمي‌دانم، به هر حال دل طرفدارانش شاد شد. كاش كسي بود كه به موسيقي ايراني هم توجه مي‌كرد. كاش ما هم روي نامجو را داشتيم كاش ما هم مي‌توانستيم فرار كنيم كاش ما هم ... كاش

-- محمد ، Oct 12, 2008

خیلی خوشحالم که نامجو داره شناخته میشه

-- مجید میر ، Jan 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)