تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شبکه ایکس

شبکه ایکس برنامه تازه ای از سید ابراهیم نبوی است که پخش اولین قسمت آن با واکنش های مختلفی از سوی مخاطبان زمانه روبرو شد. این هفته نبوی برنامه را اختصاص داده است به طرحهایش برای این برنامه و از مخاطبان نظرخواهی می کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من کار گزارش های خبری و خبرهای هفته را به عنوان برنامه هفتگی بگذار، ما دوست داریم این برنامه ها را ببینیم.

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

nabaviye nazanin, hala hameye moshkelato vel kardi saltanat talabha ro in tor kenar mizar yani masalan oona ke taklifeshoon roshane! : hazfan

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

bakhse khabar haye takhayoli az hame jaleb tare be nazare man. be nazare man bazi ba kelishe ha mitune natije jalebi dashte bashe, kelishe haye tarikhi! hata age kelishe haye ghadimi bashan, movafagh bashid

-- sina ، Sep 20, 2008

salam,
khahste nabashid,
man ba noe dovome khozareshhaye shom, bishtar movafegham , chon nasle javoone feli hanoz ham ke hanooze hich zehniyati az doreye ghozashte nadare.
in mitone baes beshe ke nasle jadid bishtar fekr kone.
in bemanzale ye tabligh bara saltanat talab nis, be maniye bishtar fek kardane . ke koja boodim va koja hastim
piroz bahsi

-- Ahmad ، Sep 21, 2008

ابراهیم نبوی عزیز

انتقادات وارد شده تلخ گرچه بعضا واقعی هستند.
نتوانستم تمام مدت دنبال کنم برنامه ها را، ولی دوست ندارم متوقف شوند.

پیشنهاد شخصی من در چارچوب خاصی از 3 گزینه ی شما نیست. بیشتر می گویم، چرا می خواهید ساختار خاصی را تعریف کنید؟ هر هفته با ساختاری متفاوت یا تکراری، بدون نامی مشخص، یک کاری مثل یک "کشکول" بکنید، آن وقت کسی از چیزی نمی تواند خسته بشود! اگر هم دیدید مردم دیگر نمی آیند برنامه را ببینند، از حدی که دیگر صرف نداشت، متوفقش کنید.
ولی اگر بیشتر از این ها به ارزش خود فکر می کنید، طنزکاری ویدیویی را کنار بگذارید و تنها برنامه های جدی تولید کنید! مطمئن باشید محتوایی خواهید داشت که در کار جدی تلویزیونی به چشم بیاید، مثل مصاحبه های تان.
موفق باشید

-- سینا ، Sep 21, 2008

ba doroode faravan, khaste nabashid. Aghaye nabavie aziz agar farz konid keh miangine afradi ke barnameh shoma ra mibinand az 6 klas bishtar savad darand, digar jayi baraye "gholo" va ejraye binahayat chert va mozakhrefash baghi nemimanad. lotfan ishan ra baraye ejraye barname baraye kodekan va nojavanan rahnemaey konid va khodetan ejra konid. ba sepase faravan.

-- بدون نام ، Sep 21, 2008

آقای نبوی عزیز، خوشحالم که به انتقادهای تند ما واکنش مثبت نشان دادید. احترامم به شما دو چندان شد.

اینکه از ما بینندگان نظرمان را می‌پرسید، خیلی هم عالی است. اما آیا ما متخصص هستیم؟ به نظر من شما با در همین هلند می‌توانید با چند متخصص که در حال کار با رسانه‌های تصویری هستند یا اساتید دانشگاه حرف بزنید. نظر آنها را بپرسید. منظورم ایرانی‌هایی نیست که سی‌سال پیش در صدا و سیمای ایران کار کرده‌اند، منظورم برنامه‌سازهای هلندی یا استادهای دانشگاه اینجاست.

من هم با سینا موافقم. شما علاوه بر یک طنزنویس خوب،‌ یک روزنامه‌نگار جدی و توانا هستید. از شما مصاحبه‌های بینظیری در نشریات خوانده‌ام. چرا به کار جدی تلویزیونی نمی‌اندیشید؟ مثل مصاحبه؟ خارج شدن از آن استودیوی کسالت آور و به خیابان رفتن خرجی ندارد...

-- Saman ، Sep 21, 2008

سلام نبوی عزیز! فرم دوم و سوم رو نمی پسندم، فرم اول اما جای کار دارد، اگر به لودگش کشیده نشود.

-- صفا ، Sep 21, 2008

Nabavi jan ma melate irani adat darim be enteghad karet kheili ham khob bod lotfan edame bedeh,motshakerim

-- partak ، Sep 21, 2008

Nabavi jan ma melate irani adat darim be enteghad karet kheili ham khob bod lotfan edame bedeh,motshakerim

-- partak ، Sep 21, 2008

Nabavi jan karet harf nadare lotfan edame bede ,ma jama ate irani adat darim be enteghad...

-- partak ، Sep 21, 2008

salam, pishnahade man edameye khabarhaye haftegie. yani hamoon gaf haye dolate nohom ro az zabane ebi jane nabavi beshnavim!

-- بدون نام ، Sep 21, 2008

ba salam jenabe nabaviye ghol,
agar gharar be entekhab miyane 3 gozine bood man gozineye 2 ra entekhab mikardam, amma ba gholovve kamtar. etefaghan in ideye besyar khobist ke iraniha tasvire yek irane azad va abad ra betavananad tajasson konanad. man ba baryane akhbar be shiveye tanz jedi ham kamelan movafegham va fekr mikona shoma jenabe nabavi in kar ra be khobi dar az in soton be on soton anjam dadid va inja ham movafagh khahid shod.

ba tashkor va arezoye movafaghiyat baraye shoma.

-- hamed ، Sep 21, 2008

salam
khaste nabashin
man kollan harmodel barnameyi ke shoma dorost konid doost daram amma az hame behtar ie ke har se modele ina baham ghati bashe
nemishe shoma barnamatoono toolanitar konid ke harsetaye in modela toosh bashe??:D

-- mana ، Sep 21, 2008

سلام آقای نبوی
به عنوان یکی از بینندگان پرو پا قرص برنامه این ستون به آن ستون جای خالی عل اصغر و غلو حس میکنم. طنز بعضی وقت ها به زبان ساده چنان کارگر است و مطلب را میرساند که خیلی از مفسران ریز و درشت توان ادای مطلب را به آن آشکاری ندارند. چرا چون در گیر برای بکار بردن کلمات روشنفکرانه نیست طنز حرفش را به سادگی بیان میکند. و از طرف دیگر در دنیایی که متاسفانه سردمدارانش شب و روز به فکر آن هستند که اشک از چشم خلایق بگیرند که یا با نوحه و سینه زنی است و یا با سخت کردن زندگی به مردم، یک برنامه که بتواند خنده را در این مملکت احیا کند یسیار به جا می باشد. اگر فرصتی شد یک چند ساعتی در خیابان های تهران و یا فرقی نمی کند شهر دیگر قدم بزنید و دلمردگی مردم را ببینید و با طنز خود رحمی به حال این افسردگان بکنید. موفق باشید

-- داریوش ، Sep 21, 2008

من نمیدونم چرا مرجع آقای سامان برای طنز ایرانی کارشناسان هلندی هستن. تا جایی که من یادمه هلندی ها یه عنوان یخ ترین آدم های اروپا مشهورن. حداقل به ایتالیا یا فرانسه اشاره می کردن بهتر بود. به نظر میاد که ایشون همه چیز های درست رو تو هلند می بینند.

-- علی ، Sep 21, 2008

الان 4-5تا برنامه است که دیگه فایل صوتی رو نمیذارین چرا؟

-- نگار ، Sep 21, 2008

fekr konam agar barnamatoono mesle daily show az comedy central beshe khoobe

-- ahmad ، Sep 21, 2008

علی عزیز، متشکرم از یادداشت شما. نه! من همه چیزهای درست را در هلند نمی‌بینم. اینطور نیست. ببینید دوست من! مسئله طنز ایرانی و هلندی نیست. به نظر هم همین اشتباه را هم آقای نبوی می‌کنند. این پیش فرض که اگر یک طنز خوب را جلوی دوربین از رو بخوانید، برنامه تلویزیونی خوبی خواهید داشت اشتباه است. اجرا مهم است. باید طنز از لنز عبور کند و به مخاطب برسد. این تصور که با از رو خوانی یک متن و چپاندن چند افکت تصویری گل منگولی تهرانجلسی (جلوه‌های ویژه کامپیوتری؟) پس و پیش آن متن از رو خوانده شده، می‌شود یک برنامه موفق ساخت اشتباه است. اینکه پیشنهاد می‌کنم شاید بد نباشد با متخصص این امر صحبت کرد، به این خاطر نیست که فکر می‌کنم هر کاری هلندی‌ها بکنند خوب است. دلیلش این است ای علی مرتضی ( ای پس سوءالقضا حسن القضا) که متاسفانه از این برنامه‌ها که تا بحال زمانه ساخته مشخص است که با کسانی که در این رشته‌ها درس داده‌اند حرف نزده‌اند. مشخص است که فرق رسانه نوشتاری را با رسانه تصویری یا شنیداری متاسفانه نمی‌دانند. اینکه گفتم کارشناس هلندی منظورم کارشناسی است که ور دل رادیو زمانه‌ در همین هلند زیاد است. حالا می‌خواهد اهل هلند، مراکش یا زئیر باشد فرقی ندارد. اینکه گفتم ایرانی نباشد، به این خاطر است تقریبا مطمئنم که در هلند ایرانی که در این رشته تدریس کند یا تحصیلات بالا داشته باشد نداریم. و اگر کسی هم باشد سی چهل سال پیش برای صدا و سیما فیلم ساخته.

-- Saman ، Sep 21, 2008

dar morede barkhorde bazjooha ba zendanyane syasi be soorate tanz barnae besazid....lotfan
raveshe khoobi baraye darke behtar az daroone zendanhast.

-- بدون نام ، Sep 22, 2008

hبراهیم جان من همه کاراتو دوست دارم.چرا دیگه نمی ایی تو انجمن ؟ اونجا لااقل صداتو می شنیدیم

-- سحر 27 ، Sep 22, 2008

آقا سامان، آخه یک نگاه به امکانات و توانایی ها بیندازید!! صدا و سیمای ایران رو نگاه نکنین که از تمام دستگاه های به روز استفاده می کنه (البته آخرش هم مزخرفات می سازه) مشکلی که همه تلوزیون های ایرانی خارج از ایران دارن اینه که پولدار ترینشون به اندازه نصف صدا و سیما امکانات ندارند، حتی شبکه خبری صدای آمریکا! خوب عامه مردم هم متاسفانه به صدا و سیمای داخل پناه می برند. هنوز کسی به قدرت برنامه ساز های داخل که استعداد و نیش زبان طنزشون رو به نظام دادند(فروحتند) در خارج از ایران استفاده نشده دلیلش هم ساده است، پول. شما یکی مثل مهران مدیری رو نگاه کنید که دقیقه ای چند صد هزار تومن می گیره (و حرف خوب و بد هم ملت در موردش می زنند، به اون بعد قضیه کاری ندارم).حرفم اینه که مبادا توان بلندگوی نظام رو با توان آدم هایی که بعد از شکنجه و اعتراف تلویزیونی از ایران پرت شدند بیرون مقایسه کنیم. بعد از اون هم که پا میشن میان اون ور آب با صنار سه شاهی شروع می کنند برنامه می سازند، ازشون چه انتظاری دارین؟ این شکل کار آقای نبوی خودش جدیده و به این شکل کسی تاحالا شروع نکرده بود یه کم توقعات رو پایین بیارین، یک نهال خیلی ضعیفه که از همون پولی هم که از مالیت شما داره می ره بهترین استفاده رو داره می بره، اگر که عادلانه نگاه کنیم.
خوبه که بره مثل یه مشت فراری دیگه اصلا ایرانی بودنشون رو فراموش کنه؟؟ شما در مورد کارشناس حرف می زنید، می دونید که کلا چقدر داره دولت هلند، که لطف هم می کنه، یه این جماعت همه با هم می ده؟ مورچه چیه که کله پاچش چی بشه؟ بجای اینکه اینارو بکوبین یا نامه نگاری کنین که بهشون پول ندن میشه نامه نوشت که بیشتر کمکشون کنند وقتی که یه شبکه واقعی خواست پا بگیره اون وقت خودشون کارشناس هم میگذارن براش. اگر هم نذارن چیزی نمیشه اگر کسی واقعا بدش بیاد نظرش رو میگه اگر عمل نشد استقبال کمتر میشه تا جایی که فوقش خودش درش تخته می شه دیگه. ولی اصلا دلیل نمیشه که هیچی نشده یک شال نگذشته بگی که جمعش کنند بره!!؟؟ هر طرحی همه جای دنیا یه مرحله آزمون و خطا داره،در شرایط فعلی این جور رسانه ها رو تقطعه کردن درست نیست، اما انتقاد کردن همیشه خوبه.

-- علی ، Sep 22, 2008

آقای نبوی
در دید اول به نظر بنده اجرای خبر های روز (هفته) به طور طنز نه تنها خوب است که هیچ گاه هم انسان رو دلزده نمی کنه. منظورم اینه که ایده خود عل اصغر ایده خوبی بود، ماهیت اجرا و محیط ممکنه که تحول پیدا کنه اما کاراکتر خوب همیشه خوبه. فکر نکن که دلزدگی میاره. شاهدش هم کمدین هایی که میبینی طنز سیاسی اجرا می کنند مثلا در امریکا جان استوارت یا استیون کولبر که البته همیشه یک جور نیستن اما قال کاراکترشون همیشه یک چیزه، حالا ممکنه کمدین جانبی داشته باشند یا هر از گاهی سورپرایز به یک قسمت اضافه کنند ولی هیچ وقت به فکر تغییر کاراکتر جواب پس دادشون نیستن. نکته خیلی مهم دیگه اینه که همه این جور کمدین ها از یک تیم (10-12 نفره) مویسنده استفاده می کنند که باعث میشه با یک کاراکتر هیچ وقت تکراری نشند (در حالی که تیم تویسنده ها مدام در حال تغییره). رمز موفقیت یک کمدین اعتماد به خودش و تغییرات روزمره حول کاراکتر ثابت خودشه. من از عل اصغر و عل اکبر لذت می بردم.
موفق باشی

-- بدون نام ، Sep 23, 2008

salam
mamnon ke enghader be nazare binandaton tavajoh mikonion.
man kolan az bazi aghay kiyavash khosham nemiyad.
khodemoni begam be nazare man saboke va aslan jash to barnamey aghay nabavi nist.

-- aras ، Sep 23, 2008

خدمت انور شما جناب آقای نبوی عزیز
من نهقصد تخریب چیزی رو دارم که به نظر من هر چیز به جای خویش نیکوست و نه قصد اهانت به شخصی (خدای ناکرده) اما به نظر من تعداد مخالفین برنامه های شما در برابر تعداد موافقین عدد ناچیزیست . برنامه های شما نه تنها جبه طنز سیاسی بلکه حرف دل ما نسل دلسوخته دانشجوی زمانهای نه خیلی دور زمان آمدن خاتمی عزیز و باز شدن چشم و گوش نسل ما زمان روزنامه های به قولی دوم خردادی هست .کسی که در آن فضا زندگی کرد تمام برنامه های شما را میفهمد و به آن اجر می گذارد . امکان دارد کسانی که به مسایل سیاسی روز ایران آشنایی ندارند از این برنامه ها چیزی نفهمند و نگران از دست رفتن بیت المال هلند باشند . اما بدانید که اگر در یک رای گیری به صورت اینترنتی و نه تنها نوشتن کامنت برنامه های اجرا شده خودتان را به رای بگذارید نتایجی در آن بدست خواهد آمد که دال بر راستی ادعای نه تنها من بلکه خیلی از دوستانی که تا اموز و در همین صفحه کامنت گذاشتند .
با احترام به قلو جان عزیز برنامه ای که خود شما آن را اجرا میکنید اثر بیشتری داشته و جالبتر است مخصوصا خبرهای اجرا شده در برنامه از این ستون به آن ستون و برنامه اول شبکه ایکس .من در دانشگاه اشتوتگارت آلمان برای صحت ادعای خودم حاضر به جمع کردن امضا هستم و همچنین با دوستانم در ایران که این برنامه ها را دنبال میکنند و هر کس که این کامنت را میخواند و با حرفهای من موافق هست هم خواهش میکنم در صورت احتیاج همین کار را بکنند .ما تنها دل امیدمان به همین معدود برنامه های ایرانی است .
ممنون از شما و ببخشید که اینقدر طولانی نوشتم

-- امید ، Sep 23, 2008

علی عزیز،‌ به نظر من دلیل اینکه مردم به صدا و سیمای ایران پناه می‌برند و رسانه‌های خارج ایران توفیق چندانی در جذب مخاطب ندارند،‌ فقط پول نیست. مسئله تخصص است که متاسفانه در تیم بیشتر رسانه‌هایی که در خارج تولید می‌شوند وجود ندارد (هر چند وضع رسانه‌های داخلی هم بهتر نیست). مشکل بزرگ به نظر من اینجاست که رسانه‌های خارج آچار فرانسه زیاد دارند. آقای ایکس هم طنزنویس هستند، هم مجری، هم بازیگر، هم استندآپ کمدین، هم مصاحبه جدی می‌کنند، هم مبارز سیاسی هستند، هم مفسر سیاسی و هم برنامه رادیویی می‌سازند. همه این کارها را بدون اینکه دانش خود را با مطالعه یا تحصیل یا کارآموزی افزایش دهند انجام می‌دهند. بدون اینکه محدودیتهای خود و رسانه‌اشان را بشناسند، خود را همه فن حریف می‌دانند. البته اگر سردبیری قاطع و قدرتمند در یک رسانه وجود داشته باشد کار به این جاها نمی‌کشد. مشکل زمانه به عقیده من محدودیت مالی نیست. مشکل زمانه نداشتن تخصص است. مشکل این است تا ایراد بگیری می‌گویند آزمون و خطاست. ما در حال یادگیری هستیم. آقای ایکس و آقای نیک اگر می‌خواهند یاد بگیرند بروند با پول توجیبی خودشان یاد بگیرند نه با پول مالیات مردم بی‌گناه. بورس برای تحصیل روزنامه‌نگاران ایران خوشبختانه تا دلتان بخواهد هست.
یکبار دیگر هم تکرار می‌کنم، این تصور که اگر کسی در ایران شکنجه یا زندانی شده باشد حتما روزنامه‌نگار یا برنامه ساز رادیویی و تلویزیونی خوبی خواهد بود، کاملا اشتباه است.

آقای نبوی می‌توانند با کمترین خرج در وبلاگ خودشان هم ویدئوبلاگ راه بیاندازند. با احترام به شما و آقای نبوی، به نظرم کیفیت این برنامه‌های تصویری در سطح یوزر جنریتد کانتنت (محتوای تولید شده توسط کاربر) هست که میلیونها از آنها در یوتیوب یافت می‌شوند و بدون هزینه ساخته شده‌اند.
علی‌جان، من تمام این مدت از خودم می‌پرسم که اگر وزارت خارجه هلند بودجه برای تاسیس تلویزیون ماهواره داده بود، کار به کجا می‌رسید! آخر کدام یک از آقایان درخواست کننده تخصص داشتند که بتوانند تلویزیون را مدیریت کنند؟ هنوز پس از ماهها و ماهها هنوز مشغول آزمون و خطایند و کار به اینجا رسیده که از مراجعه کنندگان وب‌سایت می‌پرسند که چه بکنند!
علی عزیز، من هیچگاه نامه‌نخواهم نوشت که بودجه زمانه را بیشتر کنند. دلیلش هم این است که به نظرم زمانه و بیشتر رسانه‌های فارسی زبان (شاید بی‌بی‌سی فارسی یک استثنا باشد.) بودجه‌هایشان را با عدم تخصصشان هدر می‌دهند. به نظر من یک کمسیون متشکل از تعدادی متخصص بیطرف باید کیفیت زمانه را کنترل کند.

امید جان،‌ من در فضای پس از دوم خرداد در ایران زندگی کرده‌ام و از فسیلهای مقیم اروپا نیستم که با ایران هیچ ارتباطی نداشته باشند. اینکه به زمانه‌ انتقاد دارم دلیل نمی‌شود که برنامه‌های آقای نبوی را نفهمم!

-- Saman ، Sep 23, 2008

Davar jan, ma hameyeh barnamehato doost darim va oonhayee ke enteghadeh "bikhod" mikonan 1) bikaran
2) messleh akssareh Iraniane aziz faghat migan "lengesh kon"
3)khodeshoon hich zoghi nadaran

Shoma tanha kessi hasti ke na faghat enteghadeh tanzi az in dolat/ va tamameh donya mikoneh, balkeh dar zendan boodeh va savad bessyar balayee dareh...

Bishtareh Television haye Irani(99.9%) hameh Ashghal va Aghab Oftadeh Hastan.


Dorood bar To.

(Keep u the good work).

Doosset darim (hezaaar kiloo)

-- Ramin ، Sep 23, 2008

Davar jan,
In AlAsghar az hame barnameh hat bahal tar boood chera oono mikhay ghat koni, kheili khodaaaaaaaaaaaaa bood

-- Hamid ، Sep 24, 2008

من سه فرم را هم دیدم. هر سه به نظرم فاقد طنز است به خصوص در کار همکار تازه کار و علاقمندتان به ادای لهجه های مختلف را در آوردن ! که معلوم نیست رشتی حرف می زند یا جنوبی .من نمی دانم چرا همه طنز های نمایشی شما یک جور بوی رو حوضی می دهد حتی اگر قالب و متنی جدی داشته باشد. اگر قرار باشد شما هم بعد از چهل سال همان رو حوضی های قدیمی هموطنان خارج از کشور را تحویل بدهید خوب دیدن آنها که بهتر است حد اقل خرجش کمتر است .
اگر نظر من را می خواهید فقط پشت پرده بنویسید. اگر نبوی را نبینیم بهتر است .در فیزیک و میمیک و چهره شما هیچ طنزی نیست . من یک جوری مدام حواسم پرت می شود از بس دست و پاهایتان را تکان می دهیدو یک جور بی قراری به آدم منتقل می کنید .لاقل کمی از کارهای کمدین های موفق ببینید از کسانی که استند آپ شو داشتند و دارند. همین الان هم که نظر بینندگان را می خواهید آدم اصلا فکر نمی کند که برای بهتر شدن برنامه دارید تلاش می کنید. یک جور ریا در چهره شما هست که بهتر است دیده نشود.اگر دیده نشوید بیشتر ارتباط برقرار می کنیم و بیشتر می خندیم .جان هر کس هم که دوست دارید به این همکار تازه کارتان بگویید " تا جوان است می تواند دنبال هر کاری برود الا طنز نمایشی .که نه ابزارش را دارد و هوشش را. راست بگویید اول به خودتان بعد به مردم .این مکاشفه را در خودتان انجان دهید به نظر من شما هر شب قبل از خواب از خودتان می پرسید : پول مهم تر است یا ثروت !!!!
نه ؟؟؟
به هر حال چون خیلی دیدم که " به خاطر مردم " و " نظراتشان " و نه به خاطر " ادامه به هر زوری که هست " نظر خواستید برایتان نوشتم . من با شما غرض ورزی ندارم لجم می گیرد از این که توانایی هایتان را در راهی اشتباه به کار می گیرید و سر خودتان و مردم را می خواهید خدای نکرده کلاه بگذارید .مثل همان کاری که سالهاست تلویزیون ایران با مردم ایران می کند .کمی بروید کنار... یکسال سکوت کنید و بازبینی و کمتر بزنید به هم و بدوزید و تحویل بدهید . اگر به خاطر بهتر شدن کار به بن بست رسیده اید تنها راهش این است . رادیو زمانه خوب پیش آمد ولی روز به روز کارها ضعیف تر می شوند ..بگردید دنبل آدم هایی که توانایی دارند. کمتر حسود باشید .برنامه سازی تمام نمی شود !!!
این انتقاد تنها به شما نیست. رادیو زمانه در انتخاب افراد برنامه ساز به شدت دچار ضعف است.

خوش باشید

-- بهزاد ، Sep 24, 2008

aghaye nabavi aziz

man hame barnameh haye shoma ro dost daram va khastam begam ke omidvaram ke kareton edame dashte bashe va man ham montazere didane barnamehaye ayandaton hastam

-- Unique ، Sep 24, 2008

آقا سامان،
راست میگی واقعا برنامه آقای نبوی بدون امکانات و خرج حرفه ای ( و باامکانات User Generated Contecnt) ساخته میشه، پس نگرانی شما چیه. اگر با امکانات ساده داره پیش می ره و همه چیزش بر دوش یک نفره (که من هم میگم خوب نیست) پس واقعا از مالیت شما چیز مهمی کم نمیشه. اگر هم که دفتر و دستک بزرگتر بشه (با حقوق بالایی که کارشناس میگیره) کافیه باز یه بار بد ار آب در بیاد که دیگه تو از کوره در بری.
نه آقا جون، بزار همینطوری باشه که هست اگر نبوی خسته نشه و ادامه بده حتما هم بهتر می شه. شما نکته منو نگرفتی که مهم هم هست بهت قبلا هم گفتم تا حالا هیچ کدوم از هنرمند های اونور آب حرکتی به این شکل انجام نداده بودن برو بگرد مشابهشو بیار. من به نظرم میاد که کلا نمیخوای نبوی رو ببینی بهونه مالیت رو مطرح کردی. نمی گم که نبوی الان عالیه ولی گیری که شما دادی بی اساسه، بازم میگم مورچه کله پاچه نداره : اولا که کسی برای یوزر جنریتد کانتنت کارشناس نمیاره و ما هم از همین مدل یوزر ساخته لذت می بریم شما هم نمیتونی بگی هرچی خودت خوشت بیاد دولت هلند بهش بودجه بده، دوما که این مورچه از جیب دولت هلند هیچی کم نمی کنه، خیلی بیشتر از ایناش داره دورو برت هدر میره نمی بینی. بازم میگم استدلالت فقط بهونه هست.
والله یکی نیست بگه که اگر شما هلندی هستی برو همون برنامه های هلندی رو ببین و ما بدبخت های ایرانی رو به حال خودمون بزار، اگر هم میای برنامه زبون مادریت رو میبینی دیگه عادلانه نیست که به عنوان هلندی حرف بزنی. خود دولت هلند هم از قبل انتظار شوی جان استوارت رو نداشته که حالا شما داری "از پاپ کاتولیک تر" میشی.

-- بدون نام ، Sep 25, 2008

سلام آقای نبوی
من علاقه دارم به اخبار آینده ومن درآوردی خودتون به نظرم یه جور پیش گویی قشنگی از آب در میآیدولی ترجیحاً خبرهای خوبی رو تعریف کنید که وصف و العیش نصف و العیش .

-- فاطمه ، Sep 25, 2008

سامان عزیز ،
انتقاد به نظر من همیشه مهمترین فاکتور برای پیشرفت هست و هیچ مرزی به نام انتقاد به جا یا نا بجا معنی ندارد یعنی انتقاد همیشه به جاست هر چه باشد (غیر از بی احترامی) . ما ایرانی ها همیشه عادت داریم برای هر چیز یک راه دررو میگذاریم و هیچ تعریفی برای مرز آن نداریم و هر جا که خواستیم این مرز را قرار میدهیم به اختیار خودمان . اعتقاد من بر این اصل است که داشته های کنونی خود را در حال حاضر بررسی کنیم و سپس رای به بودن و یا نبودن یک برنامه بدهیم .
این حرف من تنها نیست اکثر کسانی که در این صفحه کامنت گذاشتند نیز بر همین عقیده هستند که این برنامه با تمام کاستی ها که به قول خود آقای نبوی هم در برنامه وجود دارد از معدود برنامه های قابل دیدن است .اما آیا به نظر شما ما با سختگیری خودمان ریشه برنامه های اینچنینی را برای کسانی که میخواهند د رآینده وارد عرصه کار شده از از بین نمیبریم؟
من حرفم این نیست که شما از چه قشر افراد هستید که من بر این عقیده ام هر کس که نام ایران را با خود یدک میکشد به نوعی زخم خورده هست چه دوران جدید چه قدیم . اجازه بدید که من یک سوال از شما بپرسم ، اگر شما مدیر یک برنامه بودید و بیننده های این برنامه (هر چند به نظر شخص شما برنامه ای خالی از محتوا)80 درصد راضی بودند به ادامه برنامه چه رایی صادر میکردید ؟
نظر شما کاملا محترم است اما آیا نظر این 80 درصد هم برای شما محترم است ؟
منظور من از 80 درصد طبق آماری است که از این صفحه فقط گرفته ام (البته 80 درصد با کمی ارفاق به سمت مخالفان این برنامه ) .
با تقدیم احترام
آقای نبوی عزیز اما یک انتقاد از اجرای قلو . به نظر من اجرای ایشان اصلا در خور برنامه های شما نیست و به صرف تقلید صدا نمیتوان برنامه طنز تولید کرد .
با تشکر

-- امید ، Sep 25, 2008

جناب آقای نبوی
سلام
با تشکر فراوان از زحمات و استقامت شما.
یک سریال تاریخی چه همراه با طنز و یا کاملا جدی هر طور که صلاح بدانید بر اساس یک تحلیل بلند مدت از زمان نزدیک به انقلاب و وقایع تا کنون که بطور خلاصه اطلاعات ما را زیاد کند خیلی مفید است.

-- بینام ، Sep 26, 2008

بی‌نام جان، یوزر جنریتد کانتنت (محتوای تولید شده توسط کاربر) را یوزر (کاربر) تولید می‌کند،‌ قربان شکلتان نه برنامه سازی که از طرف رادیو/سایت حقوق دریافت می‌کند و برنامه‌ می‌سازد. نبوی کاربر نیست، نبوی برنامه ساز هست. اگر یکبار برنامه‌ای خوب از آب در نیاید اعتراض نخواهم کرد. آما اگر بطور سیستماتیک برنامه‌ها مشکل داشته باشند،‌ به عنوان یک شهروند و یک مخاطب که به شعورش احترام گذاشته نمی‌شود اعتراض می‌‌کنم.
شما می‌گوییم تا بحال هیچکدام از هنرمندان آنور آب همچین حرکتی انجام نداده بودند. قربان شکلتان بروم بی‌نام جان،‌ کجای این کار نوآوری دارد؟ فرمش؟ محتوایش؟ آخر زیبای من، بی‌نام جان، لهجه اهوازی یا ترکی در آوردن نوآوری است یا ادای مجری خواننده اخبار تلویزیون؟ تلویزیونهای لس‌انجلسی پرند از این نوع برنامه‌ها. حتی صدا و سیمای ایران هم دیگر دست از سر کچل این فرم نخ‌نما شده برداشته. در ضمن صحبت کردن با کارشناس خرجی ندارد. از پرس ناو اگر بخواهند به زمانه دهها کارشناس تلویزیونی و استاد دانشگاه معرفی می‌کند که حاضرند مجانی کارشان را نقد کنند و اشکال کار را بی‌تعارف بگویند.

مسئله این نیست که اگر سلیقه من با چیزی جور در نیامد می‌خواهم تعطیلش کنم‌ (قیاس به نفس می‌فرمایید بی‌نام جان). اصلا اینطور نیست. من مانند خیلی از مخاطبان دیگر نظرم را نوشتم. به طور مدنی و مستدل هم به زمانه اعتراض خواهیم کرد.
اینکه زمانه اسم خودش را گذاشته رادیوی خودمانی دلیل نمی‌شود که خودش هم آماتور باشد. اینجا را ببینید،‌ آقای سهند صاحب دیوانی مطلبی نوشته راجع به موسیقی آمستردام،‌ بعد به گروه موسیقی خودش هم لینک داده و حتی عکس گذاشته. قبلش هم بدون شرم می‌نویسد:
« دلم نمی‌خواست از گروه‌هایی که خودم در آن فعال هستم بگویم، ولی این‌جا باید حتماً از یک گروه که با آن همکاری داشتم نام ببرم.»
این گافهای زمانه که کم هم نیستند از نبود سردبیری در زمانه خبر می‌دهد.

-- Saman ، Sep 26, 2008

امید عزیز، آماری که شما نوشتید، برآمد نظر مخاطبان این برنامه نیست. در صورتی آمار شما درست بود که نمونه آماری درست گرفته می‌شد و آمارگیری علمی بود. حتما خودتان که در دانشگاه اشتوتگارت آلمان درس می‌خوانید، می‌دانید که اینطور نمی‌شود از روی شمردن کامنت اعلام نتیجه آماری در مورد نظر بینندگان برنامه کرد.

پرسیدید اگر مدیر برنامه بودم و هشتاد درصد از بینندگان (این آمار همانطور که گفتم غیرعلمی است) به ادامه برنامه راضی بودند، چه می‌کردم؟ ببینید. من اگر مدیر سایت بودم قاطعانه به برنامه تا وقتی به کیفیت مطلوب نرسید اجازه انتشار نمی‌دادم. بجایش از بودجه محدود زمانه برای کاری مثبت‌تر استفاده می‌کردم.

-- Saman ، Sep 26, 2008

be nazare man serfan siaasi nabashe, enteghaad az farhange ma mardom karie ke mitoone ma ro be khodemoon biaare
mese chaaploosi
moghayesehaaye nabejaa yani har do nafari ke be ham miresan bayad bebinan ke oon yeki dige az khodesh balatare paaintare damaghesh gondetare pooldartare tahsilatesh kamtare...
dar soorati ke in bala va paain taeen kardan aslan tooye rabetehaa lozoomi nadare
ina baes mishe ma irania az ham farar konim az judge shodan dar vaghe farar mikonim.
masaleye taghlid
masaleye inke hame mikhaim tooye ye norme pazirofte shode bashim too ye chaharchoobe kheili koochik
in khallaghiato mikoshe
gheirat
bi akhlaaghi
do chehregimoon
racist boodanemoon,
badi kardan ba afghaan ha
tooye kharej az keshvar daste dovom shomordane chinia va arabaa engaar age ye melatio peida konim bezanim too sareshoon khodemoon mirim bala
hezaarha chiz hast ke bayad naghd beshe
baraye gir dadan be maghaamaye mamlekat va akhbare siaasi alasgar baram jaleb bood mishe be kheiliaaye dige ham gir dad mesle khaanandeha bazigaraa ...
masalan kaare geraaiili mano az khane kosht
harf nadasht
toro khoda be in khanandehaaye darepite LA ham ye giri bede ke seda va moosighie gandeshoon saligheye moosighie mardomo paiin avorde
man kaaraye tanze stephan Raab (alman) ro kheili doost dashtam
be har haal merci az zahmati ke mikeshi
kheiliam ba namaki
cheshmak

-- Rose ، Sep 27, 2008

be nazare man har 3 form khob ast.
khasteh nabashid
dastetan dard nakonad
pirooz bashid
farshid

-- farshid ، Sep 27, 2008

آقای نبوی؛
از اینکه در یک وضعیت بحرانی(؟!) قرار گرفته اید متاسفم. آقای عزیز؛ صاحبکار با آگاهی به ذوق وقریحه سرکار بودجه وزمانی را تحت اختیار شما گذاشته و حرف آخر را هم او خواهد زد. مگر در مورد شما وسایرین تا کنون بجز این بوده؟.شما هم تصمیمتان را (که قطعا بهترین است) خودتان خواهید گرفت و توجه به نظر فقط 20_30نفر امثال من در مورد اجرای برنامه نه درست است و نه در نهایت شما به آن عمل خواهید کرد. برادر جان؛ این بازیها قدیمی شده، نقشی نو درانداز.
در مورد تزتان منوط به ایجاد جمهوری با کمک مصدق عرضی داشتم . تا کنون میپنداشتم که همراه با تحول و تکاملی که از زمان خروجتان از ایران در عقاید شما دیده میشود؛ تلویحا به صف افراد با شهامتی نزدیک میشوید که با جرات ابراز میکنند که آن مرحوم منافع ملی و خودخواهی را با هم گره میزد و از مرز خطر گذشت. آقای نبوی ؛ جدا فکر میکنید که شش سال بعد از کابوس پیشه وری و فرقه؛ مردم ایران دغدغه جمهوری داشتند؟. خیر عزیز؛ این توده ایها و پیر احمدآباد(!) بودند که هر کدام از ظن خود محیط را متشنج میکردند بدون توجه به خسارات ممکنه .

-- farhad ، Sep 27, 2008

خیلی خوب آقا سامان شما بفرمائید مکاتیات مدنیتان را بفرمائید. من موافقم که زمانه یا همه رسانه های طیف مشابه ضعیف عمل کرده اند. اما به دنبال آلترناتیو به نتیجه درستی نمی رسم. شما بفرمائید که چه روشی خوب است همان را هم در اعتراضتان به دولت هلند درج کنید. یک نکته دیگر که من خوب اشاره نکرده بودم دفاع از نفس کار نبوی بود، من هم به مدل کار غلو اعتراض دارم چون به قول جنابعالی در صدا و سیما هم دیگر مشتری ندارد. اما گفتم که جدا از زمانه و هر رسانه و وب سایت خبری دیگر، وقتی که مسیر حرکت نبوی را با افت و خیزش در نظر می گیرم عادلانه می بینم که در تقلا است تا نقدی نا مشابه با قبلی ها ارائه کند حال اینکه چه می شود که به بنامه هایی مثا غلو تن می دهد، علت را از خودش بپرسید. من از سری "حسنی" و "عل اصغر و عل اکبر" راضی بودم. ضمنا من در تعریف اینکه چه چیزی یوزر جنریتد است به میزان بودجه دریافتی فکر می کنم، نه تصوری که شما دارید. اگر با مسئولیت مربوطه مکاتبه کردید به ما هم عدد و رقم بدهید که زمانه و مشخصا نبوی چه قدر دریافت کرده اند ( در مقایسه با رسانه های دیگر) خوشحال می شوم، به شرطی که فقط حرفش را نزده باشید، پی گیری هم بکنید.

-- بدون نام ، Sep 28, 2008

همین حالا مصاحبه لیدا حسینی‌نژاد و مریم اقدمی را با آقای نبوی خواندم. (لینک زیر این کامنت) خیلی خوشحالم که زمانه سعی بر پاسخگویی دارد و آقای نبوی به هر حال حاضر شدند در این برنامه شرکت کنند. از لیدا و مریم هم متشکرم که سوالات را پرسیدند. اما در مورد پاسخهای آقای نبوی در آن مصاحبه چند نکته هست که می‌نویسم:

این آمار آقای نبوی که می‌نویسند فکر می‌کنم حدود پنجاه درصد از بینندگان ما از برنامه راضی نیستند، از کجا آمده؟؟

آقای نبوی می‌نویسند : «افرادی که نویسنده هستند و در صدد انجام کارهای رادیویی یا تلویزیونی بر‌می‌آیند با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند... وقتی طنز این نویسندگان وارد تلویزیون می‌شود با گستره‌ی عموم مردم سطح‌اش پایین می‌آید. عادت‌های تلویزیون هم نازل است.» آقای نبوی عزیز، اینکه خیلی از نویسنده‌های خوب وقتی فیلمنامه‌ می‌نویسند دچار مشکلاتی می‌شوند، به این بر می‌گردد که فرق رسانه نوشتاری با رسانه تصویری را (که زمین تا با آسمان است) نمی‌دانند. تا درک خوبی از رسانه‌ تصویری نداشته باشی تا گرامر زبان تصویر (Visual literacy) را نشناسی نمی‌توانی برای آن رسانه بنویسی. البته شما از نویسندگی هم فراتر رفته‌اید. هم مجری هستید هم تیپ‌های مختلف اجرا می‌کنید.
این «دچار مشکلات شدن نویسندگان وقتی برای رسانه‌ تصویری می‌نویسند» فقط به سطح نازل تلویزیون و گستردگی مخاطبان بر نمی‌گردد. اینکه «شاملو فیلمنامه نویس در پیتی می‌شود وفتی می‌نویسند»،‌ دلیلش این تصور نادرست «فرهیختگان» ایرانی است که فکر می‌کنند همه کاره‌اند. اگر شعر خوب می‌نویسند حتما رمانشان هم خواندنی است یا فیلمنامه‌اشان ناب است. به نظرم به جای اینکه به سطح (یا شعور) مخاطب رسانه تصویری شک کنید شاید بد نباشد کارتان را بیشتر از این نقد کنید.

در مورد مالیات نوشتید شک دارید ایرانیهای اروپا مالیات بپردازند. در این مورد خوانندگان و حتی مصاحبه کنندگان به شما پاسخ درخور داده‌اند. آیا این همان دموکراسی است که شما بودجه گرفته‌اید صدورش را به ایران آسان کنید؟

در مصاحبه گفتید: «واقعیت این است وقتی آمدم کسی به من گفت بیا رادیو زمانه کار کن هر غلطی هم دلت خواست بکن و هر چه دلت خواست بگو. اگر غیر از این بود یعنی اگر به من گفته شده بود که تو در این رادیو فلان چیز را بیان نکن و این یکی را بگو. من دو تا می‌زدم تو سرشان و اصلاً با آن‌ها کار نمی‌کردم.»

آقای نبوی، اگر این حرفها که در مصاحبه زدید درست باشد، از مشکل بزرگ (عدم وجود) سردبیری در زمانه خبر می‌دهد. مگر می‌شود سردبیر یک رسانه هیچ کنترلی بر کیفیت کار یک کارمندش نداشته باشد و به او بگوید «هر غلطی دلت خواست بکن»؟

اشتباه نکنید، من به خاطر اینکه مالیات می‌دهم نمی‌خواهم شما را سانسور کنم. خیر! من به کیفیت برنامه شما و تعدادی از برنامه‌های زمانه اعتراض دارم. این به معنی سانسور نیست. در همین هلند هم شهروندان می‌توانند به طور مدنی به محتوا یا کیفیت برنامه‌های تلویزیون یا رادیو یا وب سایت‌های آنها به یک کمیسیون نظارت شکایت کنند. این حق شهروندی من است آقای نبوی. این بخشی از همان دموکراسی است که شما و زمانه برایش «تسهیلش» در ایران بودجه دریافت کرده‌اید آقای نبوی.

-- Saman ، Sep 29, 2008

آقای نبوی عزیز ،
کشور هردم بیل ایران محلی برای فرار از مالات دادن هست نه اروپا .من با کمتر کسی مواجه شدم که توانسته باشه از مالیات فرار بکنه . این حرف شما را به هیچوجه قبول ندارم . با وجودی که در اینجا مالیات قبل از اینکه حقوق به حساب واریز شه قبلا کم شده و آدم اصولا هیچ دخل و تصرفی برای ندادن و یا دادن آن نداره . در ضمن در آلمان شما د هر پمپ بنزین میبینید که نوشته شده هر لیتر 83 سنت مالیات به اون اضافه میشه . اگر شما فاکتور خرید مغازه و یا رستوران هم یکنگاه کنید میبینید که مالیات آن قبلا از آن کم شده .
فکر میکنم موضع گیری شما در قبال یک نفر باعث کدورت خاطر خیلی ها شد .

-- امید ، Sep 29, 2008

اجرای خبر ها به طور طنز نه تنها خوب است که هیچ گاه هم انسان رو دلزده نمی کنه. منظورم اینه که ایده خود عل اصغر ایده خوبی بود

-- arash ، Oct 1, 2008

na doost nadaram , loose e! az inke yenafar biad jolo doorbin beshine ya beiste o harf bezane khaste shodam!

-- بدون نام ، Oct 1, 2008

با سلام
قل از هر چیز از از درگاه خداوند خواهان بازگشت سلامتی شما هستم امیدوارم که هرچه زودتر به ادامه رسالت خود بپردازید
من از چندین سال پیش با نوشته های شما اشنا هستم و خیلی لذت میبردم از طنزهای قشنگتون
واقعا دست مریزاد
اما در مورد اینکه برنامه تلویزیونی شرکت داشته باشید به نظر من اگر به وجهه شما لطمه میزند از ان احتراز کنید
موید باشید
ارادتمند شما
بانو ایرانی

-- بانو ایرانی ، Oct 15, 2008

دومی خوب بود

-- نیما ، Nov 2, 2008

من فکر میکنم هر برنامه ای باید هدفی قابل دسترس و مفید داشته باشد.
نیازهای امروز جامعه ی ما چیست؟
پاسخ به این پرسش شاید بتواند به شما کمک کند به برنامه هایی که تمهیدات فرهنگ سازی را برای استقبال از آن جامعه ی مورد نظر فراهم می آورد بیندیشید.
من خود طرح های بسیاری در سر دارم که میتواند آدمهای معمولی و صاحب منصب را از واکنشهای مسخره ای که بر اساس بی انصافی و یا ضعف های شخصیتی مرتکب میشوند و گاه باعث تغییر سرنوشت جماعتی میشوند که تا ابد نمیتوانند آنرا جبران کنند بر حذر دارد و یا به اجتماع و مخاطبین هشدار دهد که از چنان رفتارهای مسخره ای که بیانگر ضعف فرهنگی پایین آنهاست در شرایط مشابه بپرهیزند و خود را در موقعیتی مسخره قرار ندهند.
مثلا دروغهایی که مردم به هم میگویند تا بگویند آدمهای خوبی هستند و آن چه در درون میپرورانند و به روی خود نمیآورند و لاپوشانی میکنند. و به یک نوع کفر و چال کردن اخلاقییات متوسل میشوند که آنها را در موقعیت پارادوکسیکال و مسخره ای قرار میدهد.
همچنین نشان دادن تضاد و پارادوکس ظاهر و باطن آدمها و جریانها و صاحب منصبانی که به نوعی غلو انگیز از موقعیت شخصیتی آنها کاریکاتوری را نمایش دهد که جامعه بتواند آن را در مناسبات رومزمره تشخصی دهد و افراد رفتارهای عادت شده ی خود را اصلاح کنند.
همچنین از واکنشهایی که از لحاظ حقوقی پی گرد قانونی ندارد اما مردم میتوانند در مواجهه با عوامل حکومتی نقش آگاه کننده و سوال برانگیزی داشته باشند که ضمن برنیانگیختن خصم و کینه ی طرف باعث خنده و نمایش مسخره ی رفتار آنها و نهایتا اصلاح درونی فرد شود تا در موارد مشابه خود را در آن وضعیت تقبیح شده و مسخره قرار ندهد و بدینگونه فرهنگی مفید و مؤثر را دامن زنند.
به نظر من قبل از هر چیز شما باید فلسفه داشته باشید تا بتوانید برنامه ی موفقی ارائه دهید.
ضمنا قبل از هر چیز انصاف را تمرین و تجربه کنیم و یادمان نرود که زمانه نیازمند تقدیر از جامی است حتی اگر او خود را کنار بکشد باز هم زمانه نیازمند تقدیر از اوست که امروز همه گرد این سفره میتوانند حضوری پر رنگ تر از رادیو فردا و رادیوهای مشابه داشته باشند. رسانه ]ایی که برای آنها هم سرمایه ای تهیه شده اما توفیق و نو آوری زمانه را نداشته آند.

-- ماهگون ، Nov 25, 2008


(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.) این یعنی سانسور پس کجاست آزادی قلم ؟

-- علی حاجی خانی ، Jan 4, 2009

داور جان سلام،

برنامهات همش خوبه، و مرسی‌ از اینکه نظار مردم رو میپرسی .


به نظار من علی‌ اصغر رو دوباره بیاراش و بذار ادامه بده، چون هم از اخباره جدید میگه و هم طنزه، مثل ("Daily Show, Ron Stewart, Comedy Central")

قلو کارش خوبه و لهجه آبادانی و طنز رو خیلی قشنگ اجرا میکنه، ولی‌ اخباره تخیلی‌ جز افسوس برایه ما ایرانیها چیزی دیگری نداره؛ ممیدونیم که اشتباه کردیم و نباید انقلاب میکردیم و اخبارهای تخیلی‌ برایه ما جز حسرت به نظار من نداره.

اگر میتونی‌،لطفا برنامه اعترا ف‌ها رو که درزندن گذشته بود لطفا دوباره بذار. می‌دونم من تا حالا صد بار تا حالا پرسیدم،ولی‌ خیلی دلم تنگ شده برایه اونا.

مرسی‌ از کار قشنگتون،

رامین

-- رامین ، Feb 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)