تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رونق برخی کتاب‌های شعر

در حالی‌که در بازار کتاب ایران شمارگان کتاب‌های ادبیات خلاق و به‌ویژه کتاب‌های شعر رو به کاهش است، «ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم»، سروده‌ی اخوان ثالت به چاپ نهم رسید.

به گزارش بخش فرهنگی و ادبی رادیو زمانه برخی از کتاب‌هایی که انتشارات مروارید در قلمرو شعر فارسی منتشر کرده است، به چندین چاپ رسید.


مهدی اخوان ثالث: شاعر یأس و حماسه

مجموعه اشعار عباس صفاری، شاعر مقیم آمریکا که تحت عنوان «کبریت خیس» منتشر شده بود، به چاپ پنجم رسید.انتشارات مروارید چاپ پنجم این کتاب را که دربردارنده سروده‌های عباس صفاری در فاصله بین سال‌های ۸۱ تا ۸۳ است در تیراژ ۲۲۰۰‌نسخه به بازار کتاب عرضه کرده است.

«خنده در برف» مجموعه شعر دیگری از عباس صفاری است که هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه گذاشته توسط نشر مروارید منتشر شد و پس از مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید.

آثار مهدی اخوان ثالث هنوز از پرفروش مجموعه‌های شعری در ایران است. مجموعه‌ای که اخیراً از اخوان ثالث منتشر شده به چاپ نهم رسید

عباس صفاری با تصاویری ساده به مهم‌ترین دلمشغولی‌های انسان در کلان‌شهرها می‌پردازد و منتقدان، توانایی او در تصویرسازی‌های تأثیرگذار را ستوده‌اند. صفاری جایزه شعر کارنامه و همچنین جایزه نشر باران را از آن خود کرده است.

«گل‌ها همه آفتاب‌گردان‌اند» مجموعه‌ای از سروده‌های قیصر امین‌پور به چاپ دوازدهم رسید. انتشارات مروارید این کتاب را در تیراژ ۵۵۰۰ نسخه به‌تازگی منتشر کرده و در کتاب‌فروشی‌ها موجود است.

«افسانه‌های کوچک چینی» با ترجمه احمد شاملو به چاپ ششم رسید و همچنین چاپ نهم «ترا ای كهن بوم و بر دوست دارم» مهدی اخوان ثالث كه كار مشتركی است از انتشارات مروارید و نشر زمستان، منتشر شد.

نشر زمستان با مدیریت زردشت، پسر مهدی اخوان ثالث فقط آثار این شاعر بزرگ ایران را منتشر می‌کند. در اين ميان، كتاب‌های «زمستان» با ۲۵ بار تجديد چاپ، «از اين اوستا» و «آخر شاهنامه» هر يك با ۱۷ تجديد چاپ و «ارغنون» با ۱۵ تجديد چاپ از پرفروش‌ترين كتاب‌های اخوان ثالث هستند.

«ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم» از اشعار ملی و موزون مهدی اخوان ثالث است. این شعر که نخستین بار در روزنامه اطلاعات منتشر شد، از اشعار زمزمه‌پذیر و مشهور اخوان ثالث است که با این ابیات آغاز می‌شود: «ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم /تو را ای كهن بوم و بر دوست دارم /تو را ای كهن پیر جاوید برنا/ تو را دوست دارم، اگر دوست دارم/ تو را ای گرانمایه، دیرینه ایران/ تو را ای گرامی گهر دوست دارم»

پس از انقلاب ضدسلطنتی در ایران، حقوق بازنشستگی مهدی اخوان ثالث را قطع کردند و در خیابان راه را بر او بستند و به شدت کتکش زدند. مهدی اخوان ثالث پیش از آن‌که در شهریور ماه ۱۳۶۹ از دنیا برود در یکی از شماره‌های نشریه ادبی آدینه در مقاله‌ای نوشت که به دلیل نداشتن پول کافی برای خرید یک خودکار بیک نمی‌تواند شعر بگوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در حالی‌که در بازار کتاب ایران شمارگان کتاب‌های ادبیات خلاق و به‌ویژه کتاب‌های شعر رو به کاهش است.....
....................
آخرین کتاب شعر من که پنج ماه پیش در آمریکا منتشر شد ، در کمتر از یک ماه به چاپ سوم رسید و رکورد دار فروش کتاب های خارجی شد
این آمار گیری کلی ، پایه و اساس درست و درمانی ندارد
شعر و داستان اگر خوب باشند مخاطب خود را همواره خواهند داشت

-- رها ، Nov 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)