تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«انتقام‌گیری» با بازداشت دانشجویان

روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت، تشکل دانشجویی منتقد حکومت ایران می‌گوید که موج تازه بازداشت فعالان دانشجویی برای «انتقام‌گیری» از اعضای آن است.

به گزارش تارنمای دانشجونیوز، روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) با صدور اطلاعیه‌ای، بازداشت علی قلی‌زاده عضو پیشین شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود، علیرضا کیانی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران، محسن برزگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل و محمد حیدرزاده عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی شهرکرد را که جزو کاندیداهای انتخابات شورای مرکزی این تشکل بوده‌اند، محکوم کرده است.


آرم دفتر تحکیم وحدت

به گفته دفتر تحکیم وحدت، اعضای این تشکل قصد دارند با برگزاری یک نشست مجازی اقدام به برگزاری انتخابات سالانه شورای مرکزی کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید که در پیش بودن برگزاری انتخابات دفتر تحکیم وحدت، باعث «فشار بی‌امان و تهدیدهای فراوان» نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتخابات شده اما به دلیل «ناکامی» اقتدارگرایان در جلوگیری از برگزاری نشست، اقدام به «بازداشت گسترده و انتقام‌گیری» کاندیداهای شورای مرکزی تحکیم وحدت کرده‌اند.

پس از برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال گذشته، بسیاری از فعالان دانشجویی بازداشت شدند.

دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۶۰ توسط دانشجویان اسلام‌گرا و طرفدار آیت‌الله خمینی تشکیل شد

بهاره هدایت و میلاد اسدی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز که هم‌اکنون در زندان هستند، به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

بهاره هدایت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به پنج سال حبس، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «توهین به رئیس‌جمهوری» و «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس محکوم شده است.

در همین حال حکم دو سال حبس تعلیقی این عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» نیز از حالت تعلیق خارج شده و به این حکم اضافه شده است.

میلاد اسدی، دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز به هفت سال و نیم حبس محکوم شده است.

اتهامات میلاد اسدی نیز «اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» بوده است.

وزارت علوم ایران، تشکل دانشجویی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) را غیر قانونی اعلام کرده و در مقابل دفتر تحکیم وحدت (طیف شیراز) را که نزدیک به حکومت است، به رسمیت می‌شناسد.

دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۶۰ توسط دانشجویان اسلام‌گرا و طرفدار آیت‌الله خمینی تشکیل شد.

خط مشی تحکیم در دهه ۱۳۶۰ بیشتر سمت ‌و‌ سوی عدالت‌خواهانه داشت.

از ابتدای دهه ۷۰ گرایش‌های آزادی‌خواهانه اهمیت بیشتری پیدا کرد و با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶، تحکیم وحدت در شمار گروه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت و جزو ۱۸ تشکل جبهه دوم خرداد به شمار می‌رفت.

در سال ۱۳۸۱ انجمن‌های اسلامی سه دانشگاه رشت، شیراز و شاهرود به ‌طور جداگانه و در جلسه‌ای که در دانشگاه شیراز برگزار شد، شورای مرکزی دیگری را انتخاب کردند. این شورا سپس به طیف شیراز یا طیف اقلیت دفتر تحکیم معروف شد.

شورای مرکزی اصلی نیز به جهت آن‌که نشست سالانه شورای عمومی آن در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده بود، طیف علامه نامیده شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)