تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جایزه ۱۱۰ سکه‌ای عمار ویژه بصیرت‌افزایی

جایزه ۱۱۰سکه‌ای عمار به مجموعه جوایز دولتی اضافه شد. این جایزه به کتابی تعلق می‌گیرد که به بصیرت و پیوند بین امت و ولایت کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر جایزه عمار به مجموعه جوایز دولتی اضافه شد. جایزه عمار که قرار است نهم دی‌ماه هر سال، در روز «بصیرت و پیوند امت با ولایت» برگزار شود به کتابی تعلق می‌گیرد که به آن‌چه که از آن به‌عنوان «بصیرت‌افزایی» یاد می‌کنند کمک کرده باشد.


منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یک نشست خبری که روز شنبه، پانزدهم آبان‌ماه در محل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد، اعلام کرد که میزان جایزه در نظر گرفته شده برای کتاب عمار بیش از ۱۱۰ سکه بهار آزادی خواهد بود و به این ترتیب این جایزه، گران‌ترین جایزه ادبی و فرهنگی کشور و حتی گران‌تر از جایزه جلال آل‌احمد است.

با وجود آن‌که جایزه عمار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که زیر نظر مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود، به وجود آمده، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری چنین جایزه‌‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد.

حسینی در نشست مطبوعاتی که در حاشیه دیدار وزیر فرهنگ قبرس از ایران برگزار شده بود، به خبرنگاران گفت اطلاعی از برگزاری چنین جایزه‌ای ندارد، اما در همان حال در دفاع از این جایزه گران‌قیمت ادبی افزود: «احتمالأ باید کار بی‌بدیل و ارزشمندی باشد؛ چون برای یک اثر معمولی هیچ‌وقت چنین جایزه‌ای‌ اختصاص نمی‌یابد.»

جایزه عمار نخستین جایزه ادبی ایران است که رسماً در جهت تبلیغات عقیدتی و سیاسی تأسیس شده است. --

منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره موضوع جایزه ادبی عمار به خبرنگاران گفت: «آن‌چه جایزه عمار را از دیگر جوایز ادبی متمایز می کند،‌ محتوا و نقش‌آفرینی آن در سطح درک و بصیرت مردم است. در این طرح بیش از آن‌که ساختار و فرم اثر مورد توجه قرار گیرد، محتوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

واعظی از جزئیات این جایزه و نحوه گزینش داوران و چگونگی گزینش آثار و ملاک‌ها و معیارهای گران‌ترین جایزه دولتی ایران اطلاعی به‌دست نداد.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در ایران که به حوادثی در روز نهم دی‌ماه سال گذشته انجامید، شورای فرهنگ عمومی جمهوری اسلامی، نهم دی‌ماه را روز میثاق امت با ولایت نامید.

با توجه به سخنان منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که جایزه عمار فقط به محتوای اثر نظر دارد و حتی نوع اثر، اعم از شعر، داستان، خاطره‌نویسی، مقاله‌نویسی، تاریخ‌نویسی و مانند آن مطرح نیست، استباط می‌شود که جایزه عمار صرفاً به آن‌چه که از آن به‌عنوان «بصیرت و پیوند بین امت و ولایت» یاد می‌کنند نظر دارد و به این ترتیب نخستین جایزه ادبی ایران است که رسماً در جهت تبلیغات عقیدتی و سیاسی تأسیس شده است.

عمار یکی از یاران وفادار علی، نخستین امام شیعیان و از همرزمان و هم‌پیمانان او در جنگ‌ها بود.

*جایزه ادبی جلال آل احمد که آذرماه هر سال مقارن با تولد جلال آل احمد با هدف «ارتقای زبان و ادبیات ملی – دینی» برگزار می‌شود، از دیگر جوایز ادبی دولتی در ایران است.

ابتدا قرار بود این جایزه به برگزیدگان خود ۱۱۰ سکه بدهد که در اولین دوره برگزاری خود، اعلام کرد در هیچ‌کدام از رشته‌های داستان کوتاه، رمان، نقد ادبی و تاریخ، برگزیده ندارد و به اعلام آثار شایسته تقدیر اکتفا کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)