تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

محکومیت سنگسار و اعدام‌های گروهی

فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) با صدور بیانیه‌ای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی و اعدام‌های «گروهی و مخفی» در زندان وکیل آباد مشهد را محکوم کردند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند به بکارگیری مجازات اعدام به عنوان «ابزار سرکوب مخالفان حکومت و ایجاد وحشت نزد مردم» پایان دهند.

این بیانیه با بیان اینکه صدور حکم سنگسار یکی از «سبعانه ترین» اقداماتی است که از سوی قوانین بین المللی محکوم می‌شود، می‌گوید که جمهوری اسلامی با این اقدام تعهدات بین المللی خود را نقض کرده‌است.

سکینه محمدی آشتیانی از سوی دادگاهی در ایران به اتهام رابطه نامشروع به سنگسار متهم شده‌است. حکم سنگسار وی چندی پیش در پی فشارهای بین‌المللی و اعتراض مدافعان حقوق بشر تعلیق شد.


این دو سازمان مدافع حقوق بشر با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره اعدام صدها زندانی در زندان وکیل آباد مشهد، آورده‌است: «براساس اطلاعات به دست آمده، بیش از صد نفر که اعدام شان برای روزهای آینده برنامه ریزی شده، همچنان در بخش اعدامی‌ها در ساختمان‌های ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳ و ۱۰۴ این زندان در انتظار اجرای حکم خود نشسته‌اند.»

بنا بر این بیانیه «ماهیت گروهی بودن» این اعدام‌ها که به صورت «مخفی» در مورد آن تصمیم گیری می‌شود، «به طور کاملاً آشکار» نقض قوانین بین‌المللی است.

«براساس اطلاعات به دست آمده، بیش از صد نفر که اعدام شان برای روزهای آینده برنامه ریزی شده، همچنان در بخش اعدامی‌ها در ساختمان‌های ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳ و ۱۰۴ این زندان در انتظار اجرای حکم خود نشسته‌اند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران دوم شهریور ماه جاری به نقل از «منابع موثق» از اعدام صدها نفر در زندان وکیل آباد مشهد طی چند ماه اخیر خبر داد.

این کمپین می‌گوید که مقامات قضایی در زندان وکیل‌آباد مشهد طی چند ماه گذشته بیش از صد نفر که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها محکومان موادمخدری بوده‌اند را اعدام کرده‌اند.

فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران می‌گویند که دولت جمهوری اسلامی با ادامه اعدام‌ها به طور «کاملاً مخفی»ً نسبت به قطعنامه‌ها و توصیه‌های سازمان ملل «بی اعتنا» است و تنها تعداد محدودی از این اعدام‌ها در آمارهای رسمی آن منعکس می‌شود.

این بیانیه افزوده‌است: «تاریخ و محل اعدام‌ها به کرات از اطلاع خانواده‌های زندانیان، وکلای آنان و مردم مخفی نگاه داشته می‌شود.»

ایران رتبه دوم اعدام در جهان را پس از چین دارد و در سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از ۴۰۰ نفر در ایران به دار آویخته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

۱)مجاهدین میخواهند از ۶۰ تا ۶۸ (سال کودتا علیه بنی صدر و اخراج تمام لیبرال ها از حاکمیت و تسلط کامل خط امام و ولایت فقیه بر کشور با پشتیبانی و حمایت چپ ها ی روسی یعنی توده ای فدایی اکثریت ) کشتار ها مورد بررسی قرار گیرد . چون مجاهدین بیشتر از بقیه گروه ها در این دوران کشته دادند .
۲)سلطنت طلبان می خواهند از سال ۵۷ تا ۵۹ ( سال سقوط دولت پادشاهی و اعدام های دسته جمعی سران و کارگزاران رژیم سلطنتی و ارتشی های دخیل در کودتای نوژه لو رفته توسط چپ و شوروی ) کشتار ها بر رسی شود .
۳)چپ های روسی چون تا ۶۷ علنا از رژیم و خط امام و موسوی و ولایت فقیه و ایت الله خمینی و سپاه پاسداران حمایت میکردند و حتا از سرکوب لیبرال ها و اعدام سران رژیم سلطنتی و کشتار مجاهدین خلق و برخی گروه های چپ تند رو تحت سرپوش ضد انقلاب و آمریکایی حمایت میکردند و تا ان زمان نقش ملیجک رژیم را بازی میکردند فقط از کشتار ۶۷ می خواهند همه چیز بر رسی شود به جز : نقش موسوی و خط امام و چپ های حامی آنها در این کشتار ها و کشتارهای قبلی !
دلیل ان هم این است که در ۶۷ علاوه بر مجاهدین و چپ های غیر روسی تعدادی از توده ایها و فدائیها ( به جز سران آنها ) را هم اعدام کردند . چون رژیم به آنها و حمایتشان دیگر نیازی نداشت . اما توده ای ها و فدایی ها به حمایتشان از خط امام ادامه دادند و هنوز هم به حمایت از موسوی ادامه میدهند بنابر این کشتار ۶۷ برای آنها صرفا جنبه تبلیغات سیاسی دارد .
تا زمانی که تمامی اعدام ها خصو صا بدون دادگاه و وکیل چه در ۵۷ تا ۵۹ ، چه در ۵۹ تا ۶۰ و چه در ۶۰ تا ۶۸ و چه از ۶۸ تا کنون محکوم نشود و عاملان و آمران ان صرف نظر از تفاوت عقاید و سلیقه های سیاسی و دسته بندی های اپوزیسیون به محکمه وجدان سیاسی افکار عمومی معرفی نشود و دلایل وقو ع آنها بر رسی نشود همه این حرفها تبلیغات سیاسی است .
هیچ دادگاهی برگزار نخواهد شد و هیچ حقیقتی به تمامی رو نخواهد شد . اگر رژیم هم سرنگون شود شانس اینکه تمامی حقیقت در دادگاه های صالحه در معر ض قضاوت عمومی قرار گیرد و مسببین در صورت زنده بودن به عدالت سپرده شوند وجود ندارد .
مشکل کشور ما این است که تمام مسائل حقوقی و قضائی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی فورا سیاسی و حیدری حسینی میشود .
عا مل این قضیه هم چپ روسی است که خودش را از هر بر رسی و قضاوتی مصون میداند و در تمام حواد ث به عنوان قیم خلق و کارگر و قومیت ها حضور داشته و همیشه نقش منفی بازی کرده پس با جنجال سعی میکند خودش را مبرا کند .
برای همین کشتار ۵۷ تا ۶۷ را ندیده میگیرد و کشتار ۶۷ را هم گردن مجاهدین و رژیم می اندازد ! سایت اخبار روز و پیک نت و جدیدا در رادیو فردا هم نفوز کرده اند .

-- sima ، Aug 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)