تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سپاه پروژه‌های نفتی جدید امضا می‌کند

مذاکرات قرارگاه خاتم‌الانبیا با مقام‌های وزارت نفت در مورد واگذاری ۱۰ میلیارد دلار پروژه نفتی به این قرارگاه ادامه دارد.

خبرگزاری مهر اعلام کرد که این طرح‌ها مربوط به توسعه سه فاز پارس جنوبی، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالایشگاه گاز ایلام و توسعه میدان بزرگ نفتی است.

آن‌طور که مهر گزارش کرده است، قرارگاه خاتم‌الانبیا تا شهریور ماه امسال قرارداد سه فاز پارس جنوبی را با وزارت نفت امضا خواهد کرد. ارزش تقریبی این قرارداد حدود پنج تا شش میلیارد دلار برآورد شده است.

شرکت ملی گاز و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، هفته گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری امضا کردند.

طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام هم از دیگر طرح‌هایی است که در مذاکرات شرکت گاز و قرارگاه خاتم‌الانبیا برای نهایی شدن قرارداد آن، در دست بررسی است. ارزش تقریبی این پروژه گازی حدود ۱۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

طرح توسعه میدان نفتی سوسنگرد نیز از دیگر پروژه‌هایی است که چندی پیش تفاهم‌نامه آن بین شرکت ملی نفت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امضا شده است.

میدان نفتی سوسنگرد با در اختیار داشتن بیش از ۸.۸ میلیارد بشکه ذخیره نفت، یکی از بزرگترین اکتشافات سال‌های اخیر وزارت نفت به‌شمار می‌رود.

اسفند ماه سال گذشته نیز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و قرارگاه خاتم‌الانبیا تفاهم‌نامه‌ای به ارزش تقریبی ۸۵۰ میلیون دلار امضا کردند.

سپاه پاسداران در حال حاضر طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را بر عهده دارد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، تاکنون در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از منابع داخلی خود را در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هزینه کرده است.

میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است که نزدیک به ۵۰ درصد گاز ایران و ۹ درصد گاز جهان را در خود دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)