تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«تائید» حکم اعدام دو معترض انتخاباتی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، به نقل از نسیم غنوی، وکیل دادگستری، از تائید حکم اعدام دو تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات خبر داد.

خانم غنوی، هویت دو نفری که حکم اعدام آنها تائید شده را جعفر کاظمی و محمدعلی حاج‌آقایی اعلام کرده است.

غنوی که وکالت جعفر کاظمی را بر عهده دارد، اظهار داشته که هیچ‌گاه به موکلش دسترسی نداشته و از رای دادگاه بدوی نیز اطلاعی پیدا نکرده بود.


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، تائید حکم اعدام این دو نفر را «عجولانه و پنهانی» و «نقض آشکار استانداردهای بین‌المللی دادرسی عادلانه و عدالت» دانسته است.

هادی قائمی، سخنگوی این کمپین گفته است: «چنین احکامی علیرغم فقدان شواهد قانع‌کننده برای هیچ نوع مجازاتی، به خصوص مجازات اعدام، و در دادگاه‌های نمایشی صادر شده است.»

به گفته آقای قائمی، «قضات دادگاه‌های تجدیدنظر، حتی قوانین خود کشور و نیز قوانین و تعهدات بین‌المللی ایران را با تائید چنین احکام وحشتناکی مورد بی‌توجهی و بی‌احترامی قرار می‌دهند.»

«قضات دادگاه‌های تجدیدنظر، حتی قوانین خود کشور و نیز قوانین و تعهدات بین‌المللی ایران را با تائید چنین احکام وحشتناکی مورد بی‌توجهی و بی‌احترامی قرار می‌دهند»

براساس اعلام مقام‌های قضایی ایران، دست‌کم ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در دادگاه‌های بدوی محکوم به مرگ شده‌اند و دادگاه‌های تجدیدنظر نیز بسیاری از احکام یادشده را تائید کرده است.

محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور از جمله افرادی هستند که سال گذشته بنابر اعلام مقام‌های قضایی، در وقایع پس از انتخابات دست داشته و چندی پیش، به اتهام «محاربه» اعدام شدند.

کانون مدفعان حقوق بشر نیز صدور احکام اعدام برای بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را اقدامی «غیرانسانی» دانسته و خواستار توقف صدور چنین احکامی از سوی قوه قضائیه شده است.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، در بیانیه‌های جداگانه‌ای، نسبت به صدور حکم اعدام برای برخی از بازداشت‌شدگان روز عاشورا در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از الان برای اون لحظه ای ثانیه شماری میکنم که این طناب رو دور گردن نامردای متجاوز به مردم و حقوقشون ببینم. اون روزتم میاد محمود جان . 

-- Pouya ، May 1, 2010

اعدامها را متوقف کنید ! محمود دروغگو را بیاویزید!

-- jahan ، May 1, 2010

پویای عزیز

ما مثل این جنایتکارهای آدمکش نیستیم.
بیا برای روزی ثانیه شماری بکنیم که این متجاوزین در دادگاه عادلانه و علنی و با حضور هیئت منصفه محاکمه بشن و در انظار جهانیان به تمام جنایتها و فجایعی که به بار اوردن اعتراف کنن. بعد به زندانهای طویل المدت با کار اجباری محکوم بشن، بلکه بتونن بخش ناچیزی از آسیبهایی که به مردم ایران زدن رو جبران کنن. اعدام اینا دردی رو دوا نمی کنه و فقط ممکنه اینا رو در چشم طرفداران احمقشون قهرمان کنه و چرخه خشونت رو تداوم ببخشه. اینا باید در جفت و خواری و فراموشی در گوشه زندان به مرگ طبیعی بمیرن.
بیایید بار هر گونه مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالفت کنیم.

-- بهمن ، May 1, 2010

تا ببینیم کی‌ این طناب دار برا سردمداران این جمهوری برپا میشود! به امید اون روز. که چندان هم دیر نیست!

-- Minu ، May 1, 2010

مایه شرمساری است که در کشور ما ایران که روزی الگوی حقوق بشر بوده و فرهنگی داشته که زبانزد همه بوده است.امروز نا کسان و نامردانی حکمفرمایی می کنند که بویی از رعایت حق انسان نبرده اند.
چه زشت است چهره ی این حکومت اسلامی!!!

-- م ، May 2, 2010

هيچ ناتوانی بالاتر از ناتوانی خانواده ای که ميداند فرزندش در چنگال خونين اهريمنان اعدام ميشود و کاری نميتواند بکند نيست! خود را کوچک و ناتوان ميبيند. خانوده اي ميداندک فرزندش، جوان رشيدش، نان آورش، اميدش زنده نخواهد ماند. در برابر قدرت شيطانی اهريمن بدون توان ميماند. سالها بعد از مرگ خود را سرزنش ميکند اگر اينکار را ميکردم و اگر آنکار را ميکردم. در برابر فوران يک آتشفشان انسان چه ميتواند بکند. همطنان عزيزم ما در اعدام هر فرزندی از خاک ايران مقصريم. اول برايمان خبرهای شگفت انگيز بود و بعد نمايش زنده با جر ثقيلها و حالا قبول کردن کريهترين کردار انسانيست. قبول کردن آنانی که با عزرائيل مسابقه ميدهند. قبول کردن کفار و کافرانی که بجای خدا جان ميگيرند. قبول کردن پائينتر از حيواناتی که ما را حکومت ميکنند. هيچ حيوانی هم نوع خود را نميکشد جز رهبران جمهوری اسلامي. همه مسئوليم ما بوديم که گردن نهاديم. همه مسئوليم که لئنت خداوند بر ما باد! ايران آنچنان به غضب خداوند گرفتار شود بخاطر همين اعدامها بخاطر نمايشهای خيابانی ! تف به شرف ما! چگونه داغ درون يک مادر را ميشود آرام کرد؟ چگونه کمر خميدۀ يک پدر را راست کرد؟ لئنت بر ما انسانهای نا آگاه. بايد در برابر هر اعدام واکنش نشان دهيد حال دو نفر دگر! وای بر ما!
خدايا ايران را از شر ظالمان رها کن!

-- jahan ، May 2, 2010

دولت ایالات متحده نباید برای احمدی نژاد پست و حقیر ویزا صادر میکرد.او و تمام جنایتکاران رژیم جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران زمین نیستند.ما تا آخرین نفس با این ددمنشان و غیر ایرانیان مبارزه خواهیم کرد.
مردم ایران بی جهت از جان خود نگذشتند و ما هم از خون هموطنانمان نخواهیم گذشت.
جهانیان بدانید و بدانند مردم آزادیخواه ایران تا سرنگونی کامل این رژیم از پای نخواهند نشست.
خواهید دید

-- سیاوش ، May 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)