تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

مفاسد سیاسی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «فساد اقتصادی درگیر مسایل سیاسی»، در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و زمینه آن یعنی مفاسد سیاسی نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «روزی که برای اولین بار محمود احمدی‌نژاد، شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی را سرداد و از لیست بلند بالای مفسدان اقتصادی در کشوی میزش خبر داد، امیدوار شدیم تا این لیست در مراجع قضایی مطرح شود و مفسدان برای همیشه از صحنه کشور خداحافظی کنند،ذولی هنوز در انتظار ارائه لیست مفسدان اقتصادی هستیم.»

به نوشته این روزنامه: «بی شک مبارزه با مفسدان اقتصادی یکی از اصولی ترین حرکت های انقلا بی در هر کشوری است، اما جای سوال دارد که چرا این مهم با تاخیر صورت می‌گیرد یا در میانه راه چرخ آن پنچر می‌شود؟»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «امروزه در کشور ما از آقازاده‌ها سخن رانده می‌شود، پول‌هایی با امضای اشخاص صاحب نفوذ جابه جا می‌شود، سوال اینجاست که مگر می‌شود چنین مفاسد اقتصادی بدون مفاسد سیاسی شکل گیرد؟ چرا افراد عادی فساد راه نمی‌اندازند و چرا همواره در بحث فساد از آقازاده‌ها یاد می‌شود؟»

متن کامل سرمقاله

رونق نسبی مجدد
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چشم‌انداز تولید در سال ۸۹»، درباره چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال جدید خورشیدی نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه: «همان گونه که رکود جهانی تاثیر خود را در بخش‌هایی از بنگاه‌های اقتصادی کشور به همراه داشت، می‌توان انتظار داشت رونق نسبی مجدد در بازارهای اقتصادی جهان تاثیر مثبتی بر واحدهای تولیدی کشور داشته باشد؛ زیرا واردات کالا و خدمات با افزایش قیمت مواجه شده است و بنابراین امکان فروش کالاهای بنگاه‌های داخل با قیمت مناسبی فراهم می‌شود.»

در این سرمقاله آمده است: «به نظر می‌رسد، طی سال ۸۹ می‌توان انتظار داشت که شرایط بهتری برای اقتصاد کشور وجود داشته باشد و رشد شاخص‌های بورس کشور در فروردین سال ۸۹ بیانگر این واقعیت است.آنچه باعث نگرانی است، تاثیرات نامطلوب رکود اقتصادی طی سه سال اخیر بر بنگاه‌های داخلی است.»

این روزنامه افزوده است: «برخوردهای غیرواقعی جز از دست رفتن اشتغال و عدم وصول مطالبات نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.شاید سال گذشته بحث از استمهال و افزایش دیون واحدهای تولیدی امری اجتناب‌ناپذیر بود، لیکن با بهبود شرایط اقتصادی می‌توان انتظار بازپرداخت‌های معقول را داشت.»

متن کامل سرمقاله

استوانه‌های مذهبی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «بیدار نمائید که درخواب نمانند» به ارائه پیشنهادهایی برای اجرای طرح «عفاف و حجاب» در ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «وضع حجاب در پایتخت و بعضی دیگر از شهرها به طور واقعی نگران کننده است و البته بیش از همه، زنان عفیف- که اکثریت قریب به اتفاق آنان را شامل می‌شود- از این وضع ابراز نگرانی می‌کنند که در این بین طیف‌های دینمدارتر بیش از دیگران نگرانند، کما اینکه بعضی از استوانه‌های مذهبی زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند.»

به نوشته این روزنامه: «در جامعه اسلامی حجاب به خود افراد واگذار نشده است، چرا که حجاب یک حکم خصوصی نیست، بلکه یک حکم اجتماعی است که با ورود زن به محدوده غیرمحارم موضوعیت پیدا می‌کند. به بیان دیگر حجاب، حق جامعه و شأنی از شئونات جامعه اسلامی است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «برای کنترل پدیده بدحجابی که به نگرانی عمومی تبدیل شده است، نیازی به داغ و درفش نیست، هر چند اقدامات انتظامی و قضایی نیز در جای خود اهمیت دارد. راه آسان‌تر و موثرتر وجود دارد و بدون طی آن روی آوردن به روش‌های تنبیهی منطقی به نظر نمی‌رسد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «انتقال پایتخت زمان بر و بودجه بر»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دیوان محاسبات همت مضاعف از قوه به فعل»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تقابل در درون ناتو»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به دنبال سرقت سريالي مجسمه‌هاي شهري، علاوه بر سرقت 6 مجسمه قبلي، دو مجسمه «شريعتي» و «مادر و فرزند» هم از پارك شريعتي و شهرك قدس ربوده شدند. روز گذشته خبري مبني بر سرقت 6 مجسمه «ستارخان» واقع در خيابان ستارخان،‌ «باقرخان» واقع در خيابان شهرآرا، صنيع‌ خاتم واقع در پارك ملت اثر حميد شانس، دو مجسمه در خانه هنرمندان ايران از آثار محمد مددي و فاطمه امداديان، «استاد شهريار» در مقابل تئاتر شهر اثر علي قهاري روي خروجي فارس قرار گرفت كه اكنون بايد دو مجسمه «شريعتي» در پارك شريعتي اثر حميد شانس و «م...

من فکر میکنم این دزدیها کار خودشان است تا از شر مجسمه های انسانهای واقعی هم چون دکتر شریعتی و ستارخان و ......... خلاص شوند. رویشان نمی شود جلو چشم مردم آنها را جمع کنند به پای دزدها میاندازند که صدای مردم در نیاید شمیم

-- شمیم ، Apr 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)