تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انصراف ایران از عضویت در شورای حقوق بشر

دیپلمات‌های سازمان ملل متحد می‌گویند ایران، درخواست عضویت در شورای حقوق بشر این سازمان بین‌المللی را پس گرفته است.

این اقدام جمهوری اسلامی در شرایطی صورت گرفته که سازمان‌ها و فعالان مدافع حقوق بشر، به شدت مخالف پیوستن تهران به این شورا بودند.


شیرین عبادی در روزهای گذشته، در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار رد درخواست ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر این سازمان بین‌المللی شده بود.

خانم عبادی از بان کی‌مون پرسیده بود: «آیا حکومت جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها مرتکب نقض حقوق بشر شده است، صلاحیت ورود به شورای حقوق بشر را دارد؟»

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته است که جمهوری اسلامی، با آگاهی نسبت به این که در جریان رای‌گیری برای عضویت در این شورا رای نمی‌آورد و برای گریز از سرافکندگی، درخواست خود را پس گرفته است.

رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته که جمهوری اسلامی، با آگاهی نسبت به این که در جریان رای‌گیری برای عضویت در این شورا رای نمی‌آورد و برای گریز از سرافکندگی، درخواست خود را پس گرفته است

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشته است که ایران به سایر هیات‌های آسیایی اطلاع داده که از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل که شامل ۴۷ کشور و ناظر حقوق بشر در سراسر جهان است، انصراف می‌دهد.

با کناره‌گیری ایران، چهار کشور مالزی، مالدیو، قطر و تایلند برای کسب سهمیه قاره آسیا در شورای حقوق بشر باقی می‌مانند.

اواخر سال گذشته میلادی، شورای عمومی سازمان ملل، ایران را به علت سرکوب خشونت‌بار معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه محکوم کرده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، انصراف جمهوری اسلامی از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را برای مردم ایران «یک پیروزی» دانست و افزود که این شورا باید برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، تلاش کند و این کشور را «رها» نکند.

اول اردیبهشت ماه نیز جمعی از فعالان جامعه مدنی ایران، در نامه‌ای به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواستار رد نامزدی جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر شدند.

با کناره‌گیری ایران، مالزی، مالدیو، قطر و تایلند برای کسب سهمیه قاره آسیا در شورای حقوق بشر باقی می‌مانند

در بخشی از این نامه آمده است: «بی‌تردید رای شما تاریخ‌ساز است. مطمئنا عضویت دولت ایران در شورای حقوق بشر، پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت که ما بخاطر آنها از شما می‌خواهیم که به دولت ایران، نه و به میلیون‌ها نفر از مردم ایران، آری بگوئید.»

پروین اردلان، فاطمه حقیقت‌جو، شادی صدر، مهرانگیر کار، اکبر گنجی و محسن مخملباف از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

این در حالی است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، جمهوری اسلامی را «پرچمدار» حقوق بشر در دنیا معرفی کرده است.

آقای لاریجانی دو ماه پیش، در نخستین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، به نمایندگی از طرف دولت ایران شرکت کرده بود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«ایران نباید عضو شورای حقوق بشر شود»

نظرهای خوانندگان

Roo k roo niste sangepas, ba KAHRIZAK cheh konim ?

-- jahan ، Apr 24, 2010

این دستاورد بر ایرانیان ازادیخواه مبارکباد.
درود بر جنبش سبز ایران.

-- بدون نام ، Apr 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)