تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی سه ایتالیایی متهم به توطئه در افغانستان

دولت افغانستان اعلام کرد هشت کارمند یک تیم اورژانس غیردولتی ایتالیایی در ولایت هلمند، از جمله سه شهروند ایتالیا را که متهم به تلاش برای توطئه علیه والی این ولایت بودند، آزاد کرده است.

این سه ایتالیایی، همراه با شش شهروند افغانستان، ۹ روز پیش از این، پس از پیدا شدن مواد انفجاری و جلیقه انتحاری در محل کار آنها در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، بازداشت شده بودند.

گلاب منگل، والی هلمند ادعا کرده بود این افراد با دریافت پول از شورشیان، مواد انفجاری و جلیقه‌های انتحاری را به داخل بیمارستان انتقال داده‌اند و قصد ترور وی را داشتند.


نیروهای امدادی ایتالیا در افغانستان (عکس: زمانه)

این در حالی است که ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفته است: «این موضوع از جانب دشمنان مردم افغانستان در آن طرف مرز طراحی شده و با اعمال فشار شدید، یکی از کارکنان این بیمارستان، مجبور شده بود در این توطئه، ایفای نقش کند.»

بر اساس اظهارات این مقام امنیتی، پس از روشن شدن «حقایق»، سه کارمند ایتالیایی و پنج کارمند افغان بیمارستان ایتالیایی‌ها آزاد شدند. اما امنیت ملی افغانستان به سرنوشت عضو دیگر این تیم که در بازداشت بسر می‌برد، اشاره‌ای نکرده است.

یک مقام مسئول در سفارت ایتالیا در کابل، با استقبال از آزادی این افراد گفت آنها از سوی اداره امنیت ملی افغانستان، به سفارت این کشور تحویل داده شده‌اند.

تیم امداد‌ی ایتالیا از سال ۱۳۷۸ خورشیدی، در ولایات کابل، پنجشیر و هلمند فعالیت دارد. ایتالیا در حال حاضر، دارای نزدیک به ۲۳۵۰ سرباز در افغانستان است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)