تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست از بان برای بازدید از زندان‌ اوین

جمعی از زندانیان سیاسی، از دبیرکل سازمان ملل خواستند در جریان سفر خود به ایران، از بازداشتگاه‌های سیاسی‌-امنیتی و بند ۳۵۰ زندان اوین بازدید کند.

به گزارش رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، آنها در نامه خود خطاب به بان کی‌مون نوشته‌اند که بازدید وی از بند ۳۵۰ زندان اوین، «ابعاد گسترده نقض حقوق بشر» را فاش خواهد کرد.


بان کی‌مون

در این نامه آمده که بازدید دبیرکل سازمان ملل از زندان‌های ایران، مشخص خواهد کرد که «اصول اولیه آزادی، دموکراسی و عدالت» در این زندان‌ها نقض می‌شود.

آنها نوشته‌اند که آقای بان در این بازدید، در جریان «بازجویی‌ها، تفهیم اتهام‌ها و محاکمه‌های فرمایشی تحت فشارهای روحی و جسمی» قرار خواهد گرفت.

در جریان حوادث پس از انتخابات، بسیاری از مدافعان حقوق بشر و فعالان صلح از بان‌ کی‌مون خواسته‌اند به ایران سفر کرده و در مورد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، تحقیقات مستقلی انجام دهد.

زندانیان سیاسی نوشته‌اند که آقای بان در این بازدید، در جریان «بازجویی‌ها، تفهیم اتهام‌ها و محاکمه‌های فرمایشی تحت فشارهای روحی و جسمی» قرار خواهد گرفت

آن‌طور که در نامه این زندانیان آمده است، وی قرار است به دعوت مقام‌های جمهوری اسلامی به ایران سفر کند.

۲۳ مهر ماه سال گذشته نیز دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود نسبت به سرکوب مخالفان در ایران «عمیقاً‌ نگران» است.

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، ده‌ها فعال سیاسی، مدنی و رسانه‌ای، بازداشت و زندانی شده‌اند. دادگاه برای برخی از این فعالان، احکام سنگینی صادر کرده و آنها را به اجرا گذاشته است.

برخی از فعالان سیاسی و مدنی دستگیر شده نیز بدون آنکه اتهام آنها اعلام شده باشد، در بند ۳۵۰ زندان اوین و سایر بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند.

مخالفان دولت و نهاد‌های مدافع حقوق بشر طی ۱۰ ماه گذشته، بارها با انتشار بیانیه‌هایی، نسبت به «نقض حقوق زندانیان» در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران اعتراض کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)