تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اجلاس چهارگانه شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم کرد

اجلاس چهارگانه مذاکره‌کنندگان بین‌المللی در مورد مسئله صلح خاورمیانه امروز جمعه قصد اسرائیل برای شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی را محکوم کرد و خواستار توقف کامل این شهرک‌سازی شد.
اسرائیل با اعلام ساخت ۱۶۰۰ آپارتمان جدید برای شهرک‌های یهودی‌نشین این منطقه با انتقاد و نارضایتی زیادی از سوی کشورهای مختلف روبه‌رو شده‌است.

نشست گروه چهارگانه، عبارت از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است که در مسکو برگزار می‌شود.
بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد پس از این نشست اعلام کرد:

«گروه چهارگانه از دولت اسرائیل می‌خواهد تا تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی را فوراً متوقف کند.»

وی هم‌چنین در این نشست اظهار داشت که اسرائیل باید شهرک‌سازی برای رشد طبیعی جمعیت شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی فلسطینی را متوقف کند، مقرهای دورافتاده خود در این اراضی که از مارس ۲۰۰۱ برپا شده‌اند را برچیند و از تخریب بناها و تخلیه جمعیتی در بیت‌المقدس شرقی خودداری کند.

بیت‌المقدس شرقی بخش عرب‌نشین این شهر است که در جریان جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد و ضمیمه این کشور اعلام شد.

گروه چهارگانه مذاکره‌کنندگان یادآور شد که ضمیمه شدن بیت‌المقدس شرقی به اسرائیل از سوی جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته نشده‌است و وضعیت این شهر قرار است از طریق مذاکرات حل و فصل شود

گروه چهارگانه مذاکره‌کنندگان، امروز با محکوم کردن گسترش شهرک‌سازی اسرائیل در این اراضی یادآور شد که ضمیمه شدن بیت‌المقدس شرقی به اسرائیل از سوی جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته نشده‌است و وضعیت این شهر قرار است از طریق مذاکرات حل و فصل شود.

آقای بان کی‌مون در حال قرائت بیانیه گروه چهارگانه افزود:
«این گروه از اسرائیل و فلسطینان می‌خواهد طی ۲۴ ساعت گفت‌وگوها بر سر مسائل وضعیت نهایی این اراضی با هدف رسیدن به توافق را از سر بگیرند.»

بنا بر گزارش‌ها این بیانیه با استقبال سرد آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل روبه‌رو شده‌است. وی به خصوص در مورد هدف‌گذاری این بیانیه برای رسیدن به صلح طی دو سال ابراز نارضایتی کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در همین حال ایالات متحده اعلام کرد که در جریان سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل «راه حلی» برای این مشکل مطرح شده‌است.
در مورد جزئیات این «راه حل» هنوز قرار است اطلاعات بیشتری منتشر شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)