تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پیام تبریک بان کی‌مون به مناسبت نوروز

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در پیامی، فرارسیدن روز بین‌المللی نوروز را تبریک گفت.

آقای بان در این پیام، تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای به رسمیت شناختن روز بین‌المللی نوروز را «نشانه افزایش آگاهی جهانی از اهمیت این مناسبت در سراسر جهان» اعلام کرده است.


رویترز

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اوائل اسفند ماه، با تصویب قطعنامه‌ای، نوروز را به عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخت.

عید نوروز، در شهریور ماه سال گذشته نیز به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری در سازمان یونسکو، به ثبت رسیده بود.

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر عید نوروز را در آسیا، شبه قاره هند، آسیای مرکزی، خاورمیانه، قفقاز، بالکان، حوزه دریای سیاه و بسیاری از نقاط دیگر جهان گرامی می‌دارند.

«این آئین‌ها از رنگ‌آمیزی خانه‌ها تا دیدار از دوستان و آشنایان یا آماده‌سازی غذاهای نمادین، همگی نو شدن را القا می‌کنند»

در بیانیه دبیر کل سازمان ملل آمده است: «هزاران سال است که با عبور خورشید از خط استوا و آغاز بهار در نیم کره شمالی، مردم در بالکان، حوزه دریای سیاه، قفقاز، آسیای میانه، خاورمیانه و سایر مناطق، مراسم ویژه خود را برای جشن نوروز برگزار می‌کنند.»

بان کی‌مون در این بیانیه افزوده است: «این آئین‌ها از رنگ‌آمیزی خانه‌ها تا دیدار از دوستان و آشنایان یا آماده‌سازی غذاهای نمادین، همگی نو شدن را القا می‌کنند.»

پیام تبریک دبیر کل سازمان ملل به مناسبت نوروز در شرایطی صادر می‌شود که مجلس نمایندگان آمریکا نیز در روزهای گذشته، با تصویب قطعنامه‌ای، «اهمیت فرهنگی و تاریخی» نوروز را به رسمیت شناخته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)