تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد آمریکا از احکام اعدام معترضان

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، صدور شش حکم اعدام برای بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ایران را محکوم کرد.

دو روز پیش از این، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از صدور حکم اعدام برای شش تن از متهمان حوادث روز عاشورا خبر داد.

آقای دولت‌آبادی گفته بود که احکام این افراد صادر شده و در مرحله تجدید‌نظر قرار دارد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش، از مقام‌های ایران خواسته به حقوق شهروندی مردم خود احترام گذاشته و همه زندانیان سیاسی را در اسرع وقت آزاد کنند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش، از مقام‌های ایران خواسته به حقوق شهروندی مردم خود احترام گذاشته و همه زندانیان سیاسی را در اسرع وقت آزاد کنند

به گفته آقای کراولی، «اگر دولت ایران احترام جامعه جهانی را می‌خواهد، باید به مردم خود احترام بگذارد.»

کراولی افزوده حق داشتن دادرسی عادلانه و دسترسی آزادانه به وکیل، از دیگر مواردی است که بر اساس قوانین ایران و نیز اعلامیه جهانی حقوق بشر، حق هر زندانی است.

محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور از جمله افرادی هستند که بنابر اعلام مقام‌های قضایی، در وقایع پس از انتخابات دست داشته و چندی پیش، به اتهام «محاربه» اعدام شدند.

کانون مدفعان حقوق بشر نیز صدور احکام اعدام برای بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را اقدامی «غیرانسانی» دانسته و خواستار توقف صدور چنین احکامی از سوی قوه قضائیه شده است.

شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از اینکه «قاتلان جوانان كه در كهریزك و كوی دانشگاه فاجعه آفریدند، در آرامش و امنیت كامل به سر می‌برند»، اما برای جوانان معترض، به اتهام محاربه، حکم اعدام صادر می‌شود، اظهار شگفتی کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اعدام باید متوقف شود در سر تاسر جهان!

-- jahan ، Mar 17, 2010

انتقاد کافی نیست بایستی پولهای رویسای باند را هم امریکا وهم اروپا بلوکه کند واز سود ان برای پیشبرد حقوق بشر استفاده نمود

-- علی ، Mar 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)