تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مومنی و توکلی؛ برندگان یک جایزه حقوق بشری

مجید توکلی، عبدالله مومنی و جنبش دانشجویی ایران، برنده جایزه حقوق بشری «هومو هومینی» (Homo Homini) جمهوری چک شدند.

قرار است این جایزه امشب (۱۹ اسفند ماه) در افتتاحیه جشنواره فیلم‌های مستند «یک جهان، دموکراسی جهانی» در پراگ پایتخت جمهوری چک به برندگان آن اهدا شود. مراسم افتتاحیه این جشنواره، با پخش مستند «روزهای سبز» درباره حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، آغاز می‌شود.


عبدالله مومنی

این جایزه از سوی «مرکز افراد نیازمند حقوق بشر» (People in Need's Human Rights Centre) سالانه به افرادی که برای حمایت از حقوق بشر تلاش‌های قابل‌توجهی داشته‌اند، اعطاء می‌شود.

مجید توکلی، فعال دانشجویی، عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و همچنین جنبش دانشجویی ایران به علت «نقش موثر در دفاع از آزادی و تلاش برای ایجاد دموکراسی در ۱۰ سال گذشته»، این جایزه را دریافت می‌کنند.

اعطای این جایزه به عبدالله مومنی و مجید توکلی در حالی صورت می‌گیرد که یکی از این دو فعال دانشجویی در زندان به سر می‌برد و دیگری با سپردن وثیقه، برای پنج روز از زندان به مرخصی آمده است.


مجید توکلی

عبدالله مومنی که به شش سال حبس محکوم شده، دوشنبه هفته جاری با سپردن وثیقه‌ای ۸۰۰ میلیون تومان (۵۵۰ میلیون تومان وثیقه و ۲۵۰ میلیون تومان قرار کفالت) به مرخصی پنج روزه آمده است.

مجید توکلی نیز پس از سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۱۶ آذر بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.

وی در دادگاه بدوی، به هشت سال و شش ماه زندان، پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و پنج سال ممنوعیت خروج از ایران محکوم شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Momeni, Tavakoli
Paydar basheed , ghalbe ma ba shomast

-- بدون نام ، Mar 10, 2010

بازهم به ... صهیونیسم جایزه دادند. کسی برای این عاملین تره هم خرد نمی کند.

-- بدون نام ، Mar 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)