تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

۱۷ کشته در خشونت‌های جنوب افغانستان

در سه اقدام خشونت‌آمیز در جنوب افغانستان، ۱۵ غیر نظامی، یک افسر پلیس افغان و یک سرباز ناتو کشته شدند.

در نخستین حادثه، برخورد یک مینی‌بوس حامل غیر نظامیان با یک مین کارگذاری شده در جاده منطقه «نوزاد» ولایت هلمند، موجب کشته شدن ۱۱ تن از جمله دو کودک و دو زن شد.

داود احمدی، سخنگوی ولایت هلمند گفت این مین از سوی طالبان به منظور هدف قرار دادن کاروان‌های نظامی داخلی و خارجی کار گذاشته شده بود.

مقام‌های محلی قندهار نیز می‌گویند صبح امروز دوشنبه در یک حمله انتحاری به کاروان نظامیان ناتو در جاده منتهی به فرودگاه این شهر، چهار غیرنظامی و یک سرباز این نیروها جان باختند و در دومین انفجار که در نزدیک فرماندهی پلیس قندهار رخ داد، یک افسر پلیس کشته و ۱۶ غیرنظامی زخمی شدند.

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان با پذیرفتن مسئولیت این عملیات گفت که در این حمله، ۱۱ سرباز خارجی کشته شده‌اند.

پیش از این سازمان ملل در گزارشی، نسبت به افزایش خشونت‌ها و ازدیاد شمار قربانیان غیر نظامی هشدار داده بود.

بر پایه این گزارش، تنها در سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۴۱۲ غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند که ۷۰ درصد یا ۱۶۸۱ نفز از این افراد بر اثر حملات طالبان جان باخته‌اند. در حالی که نیروهای ناتو و ائتلاف تحت فرمان آمریکا مسئول کشته شدن ۲۵ درصد یا ۵۹۶ نفر بوده‌اند و ۱۳۵ نفر دیگر نیز طی خشونت‌های طرف‌های درگیر کشته شده‌اند.

شمار قربانیان غیرنظامی در حالی اعلام می‌شود که جنگ ناتو و نیروهای امنیتی افغان با طالبان در شهرک مارجه و نادعلی هلمند، وارد هیجدهمین روز شده است. خبرهایی نیز از آغاز جنگی مشابه با طالبان در ولایت قندهار که مقر اصلی شورشیان خوانده می‌شود، گزارش شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)