تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

متغیرهای کلان
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پیشنهادی به دولت برای کوچک شدن دولت»، به ارائه پیشنهادهایی در زمینه اقتصاد به دولت پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «در شرایطی که لایحه بودجه سال ۸۹ در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است و تا چند روز دیگر برای چکش‌کاری و تصویب نهایی به صحن علنی می‌رود، شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار گزارشی، ابعاد مختلف این بودجه را مورد واکاوی قرار داده و در نهایت پیشنهادهایی را برای لحاظ شدن در بودجه سال آینده کل کشور مطرح کرده است.»

به نوشته این روزنامه، «بخش آغازین این گزارش به مبانی درآمدی دولت در خصوص پیش‌بینی قیمت نفت خام و نرخ ارز اختصاص یافته است. دولت در بودجه ۸۹، قیمت فروش نفت خام را برای هر بشکه ۶۵ دلار و نرخ ارز را ۹۸۵ تومان در نظر گرفته است. این در حالی است که پیش‌بینی دو موسسه معتبر بین‌المللی برای طلای سیاه در سال آینده،‌ ۵۱ و ۵۸ دلار است.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود افزوده است: «توانمندسازی بخش خصوصی و توجه ویژه به بازار سرمایه برای استفاده از کارکردهای آن،‌ الزامی اجتناب‌ناپذیر برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود. همچنین باید توجه داشت که بازار سرمایه نیز باید شیب انتظارت خود از دولت و مجلس را متناسب با متغیرهای کلان اقتصادی و شرایط دولت تدوین کند.»

متن کامل سرمقاله

زنگ خطر
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «ملاحظاتی پیرامون انتشار اوراق مشارکت ارزی» درباره راه‌کارهای زودبازده برای تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران نوشته شده است.

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی نوشته است: «ضرورت پیمودن راهکارهای مناسب مطمئن و البته زودبازده برای تامین منابع مالی لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی کشور واقعیتی است که روز به روز بیتشر خود را به رخ می‌کشد. پیشرفت سریع سایر کشورهای منطقه در بهره‌برداری از منابع نفتی و گازی خود و سرمایه گذاری‌های هنگفت بین‌المللی در حوزه پالایشگاهی گازی و پتروشیمی، زنگ خطری است که برای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه بسیار حساس انرژی به صدا درآمده است.»

به نوشته این روزنامه، «گذشته از قطر که با سرمایه گذاری‌های هنگفتی در میدان گازی مشترک خود با ایران برداشت‌های فراقانونی و غیرمتعارفی از این میدان داشته، عراق نیز در سال جاری روند جذب سرمایه خارجی و توسعه میادین خود را گسترش داده است.»

جمهوری اسلامی در ادامه آورده است: «ناگفته پیداست که ادامه چنین روندی درحالی که ایران در پی پافشاری و استقامت بر سر حقوق اساسی خود در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و مواضع حق‌طلبانه در عرصه بین‌المللی با تحریم مالی و سرمایه‌گذاری و پیمانکاران جهانی روبرو شده در آینده نه چندان دور به جایگاه فوق‌العاده حساس و راهبردی ما در حوزه تامین انرژی جهانی لطمه می‌زند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «مؤلفه‌های دیپلماسی نظام اسلامی در بیانات رهبری»

یادداشت امروز روزنامه اعتماد با عنوان «مکانیسم لازم و ناکافی مناظره‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «سیاست تعاملی ضدنظام سلطه»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ضرب شست ۲۰»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)