تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تعدیل همسویی
یادداشت امروز روزنامه اعتماد به قلم داود هرمیداس باوند با عنوان «احتمال تعدیل موضع روسیه» در خصوص رویکرد چین و روسیه در قبال پرونده اتمی ایران نوشته شده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «پیشنهاد خرید سوخت با غنای ۲۰ درصد در گذشته از سوی ایران به کشورهای طرف مذاکره بر سر مساله هسته‌ای اعلام شده بود و این موضوعی نیست که از سوی ایران مطرح نشده باشد.»

به نوشته این روزنامه، «روسیه و چین می‌توانند با تصمیمی متفاوت از موضع کشورهای دیگر عضو شورای امنیت از تصمیم برای تحریم ایران جلوگیری کنند. تا چندی پیش به نظر می‌رسید روسیه به طور کامل با ایران همسو شده است، اما پس از مساله طرح سپر موشکی در بلغارستان روسیه مواضع جدیدی گرفته است.»

اعتماد در یادداشت خود افزوده است: «به این ترتیب اگر قرار باشد تصمیمی از سوی گروه ۱+۵ یا اعضای شورای امنیت اتخاذ شود، روسیه همسویی خود با ایران را تعدیل خواهد کرد، اما رویکردش را در همراهی با ایران به طور کلی تغییر نخواهد داد.»

متن کامل سرمقاله

جراحی بزرگ
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «جراحی اقتصادی با کدام تیغ جراحی» در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نوشته شده است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «بدون شک اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به منزله جراحی بزرگ اقتصاد ایران در طول تاریخ اقتصادی کشور، نیازمند تعریف الزامات اجرایی و نظارتی شفاف و مدون است؛ چه اکنون که وقت اجراست همه نگران آینده هستند و شتاب زدگی در اجرا و با اجرای ناقص قانون می‌تواند تیغ جراحی را به چاقوی قصابی بدل سازد.»

به نوشته این روزنامه، «داوری رئیس جمهوری مبنی بر اینکه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا ۳ سال آینده هیچ فقیری در ایران نخواهیم داشت، مستلزم جراحی غده سرطانی یارانه‌ها در اقتصاد به دست جراحان حاذق در بیمارستان کاملا مجهز و براساس همفکری و همکاری گروه پزشکی متخصص و با تجربه و مهمتر در گرو همراهی و مشارکت مردم است.»

مردمسالاری در ادامه آورده است: «آیا دولت مصمم است تا آزادسازی تدریجی قیمت حامل‌های انرژی و دیگر کالاها و خدمات مورد نظر قانون را موازی با همدیگر آغاز کند یا این که اولویت‌گذاری خاصی صورت می‌گیرد و در هدفمند کردن یارانه‌ها برخی کالاها و خدمات در اولویت قرار می‌گیرند؟»

متن کامل سرمقاله

الزامات کاهش تورم
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چشم‌انداز تورم در برنامه پنجم» به بررسی چگونگی کاهش تورم در ایران پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «تورم یا همان به اصطلاح گرانی، چگونه پدید می‌آید؟ متاسفانه هنوز ‌این تفکر در میان مردم بسیار رایج است که تجار، بازرگانان و تولیدکنندگانی که در پی کسب سودند، با زیاده‌خواهی‌های خود، عامل اصلی گرانی هستند. اما واقعیت چیز دیگری است.»

به نوشته دنیای اقتصاد «بر اساس مبانی علم اقتصاد، علت‌العلل تورم، افزایش حجم پول و نقدینگی در اقتصاد می‌باشد. این در حالی است که در باب پول و اثرات آن بر تورم در اقتصاد‌ ایران، در سال‌های برنامه چهارم، بحث و جدل فراوانی میان تئوریسین‌های اقتصادی دولت و کارشناسان اقتصادی منتقد صورت گرفت.»

این روزنامه در ادامه نوشته است: «در چنین شرایطی،‌ این بحث مطرح شده است که در صورت اجرای درست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در کمتر از نیمی از دوره برنامه پنجم، نرخ تورم به پایین‌تر از ۵ درصد خواهد رسید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ابعاد کارزار اطلاعاتی ایران»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «دستگیری ریگی؛ نمایش اقتدار دستگاه‌های امنیتی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جلاد تاسوکی و تروریسم بین‌المللی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «درس عبرتی برای مزدوران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)