تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار در خصوص وضعیت غیرنظامیان افغان

سازمان عفو بین‌الملل، سازمان ملل، شبکه جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نسبت به وضعیت غیرنظامیان جنگ هلمند، هشدار دادند.

همزمان با پنجمین روز جنگ بین نیروهای ناتو و افغان با طالبان، گفته می‌شود که نیروهای طالبان از غیرنظامیان به عنوان سپر جنگی استفاده می‌کنند و مانع خروج آنها از مناطق جنگی می‌شوند.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، تاکنون حدود ۱۰ هزار غیرنظامی از مناطق جنگی فرار کرده‌اند، اما هنوز هم هزاران نفر قادر به ترک این مناطق نیستند.

مقامات دولت افغانستان می‌گویند ۱۵ غیرنظامی در این جنگ جان باخته‌اند، اما مردم محلی، شمار جان‌باختگان را بیشتر می‌دانند.

همزمان رابرت واتکنز، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، طی یک نشست خبری در کابل، خواستار رعایت موازین حقوق بشری از سوی طرفین درگیر شد.

وی گفت: «از تمامی طرفین درگیر در جنگ می‌خواهیم مانع خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی و رسیدن کمک به آنها نشوند و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.»

همچنین، شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان، نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده و خواستار جدیت دولت افغانستان، ناتو و سازمان ملل در جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان و کمک رسانی به آنها شدند.

از سوی دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان معتقد است که تاکنون تدابیر جدی برای اسکان غیرنظامیانی که از جنگ مارجه فرار کرده‌اند، اتخاذ نشده است.

این نهاد حقوق بشری از دولت افغانستان خواست برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی، تدابیری جدی برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به این افراد انجام دهد.

پیش ازاین کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درمورد پیامدهای جنگ مارجه که از آن به عنوان «بزرگترین»عملیات نظامی مشترک ناتو و نیروهای افغان طی هشت سال گذشته نام برده می‌شود، هشدار داده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)