تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«بازداشت ۹۰ روزنامه‌نگار پس از انتخابات»

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارشی اعلام کرد که ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری، با دستگیری بیش از ۹۰ روزنامه‌نگار، به یکی از کشور‌های سرکوبگر روزنامه‌نگاران تبدیل شده است.

در گزارش این کمیته آمده که ایران بعد از چین، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران جهان است.


کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (Committee to Protect Journalists) که مقر آن در نیویورک است، بخش‌ زیادی از گزارش سال ۲۰۰۹ خود را به «سرکوب» روزنامه‌نگاران در ایران پس از برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد اختصاص داده است.

این گزارش افزوده که پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه، ایران بیش از ۹۰ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده و تا زمان انتشار این گزارش، ۲۳ تن از آنها همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که حاکمان جمهوری اسلامی می‌دانستند که به نمایش گذاشتن «سرکوب‌های خشن» معترضان، می‌تواند وجه جهانی آنها را از میان ببرد، بنابراین دفتر بسیاری از رسانه‌های خارجی را تعطیل و خبرنگاران آنها را اخراج کردند.

این گزارش می‌افزاید که حاکمان جمهوری اسلامی، رسانه‌ها را بخشی از یک «توطئه بین‌المللی» علیه خود می‌دانند و به همین خاطر، گروهی از روزنامه‌نگاران را دستگیر و زندانی کرده‌اند.

در این گزارش آمده که حاکمان جمهوری اسلامی می‌دانستند که به نمایش گذاشتن «سرکوب‌های خشن» معترضان، می‌تواند وجه جهانی آنها را از میان ببرد، بنابراین دفتر بسیاری از رسانه‌های خارجی را تعطیل و خبرنگاران آنها را اخراج کردند

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در بخش دیگری از گزارش خود، از چین به عنوان بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان یاد کرده است.

این کمیته اعلام کرده که در حال حاضر ۲۴ روزنامه‌نگار در چین زندانی هستند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در حالی چین را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران معرفی کرده که پیش‌تر سازمان گزارشگران بدون مرز ایران را دارنده این عنوان اعلام کرده بود.

کشته شدن ۷۰ روزنامه‌نگار در سال گذشته در جهان و محکوم کردن دولت‌های خاورمیانه به علت محدود کردن جریان آزاد اطلاع‌رسانی و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران، از دیگر بخش‌های گزارش این کمیته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)