تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار صلیب سرخ در مورد جنگ مارجه

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مورد پیامدهای جنگ «مارجه» که از آن به عنوان «بزرگترین» عملیات نظامی مشترک ناتو و نیروهای افغان طی ۸ سال گذشته نام برده می‌شود، هشدار داده‌است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و ارتش افغانستان در آستانه آغاز این «عملیات گسترده»، حلقه محاصره را بر شهرک مارجه که یکی از مناطق «مهم» زیر کنترل طالبان در ولایت هلمند در جنوب افغانستان به‌شمار می‌آید، تنگ‌تر کرده‌اند.


کودکان افغان و سربازان ناتو

در بیانیه‌ای که از سوی صلیب سرخ منتشر شده آمده است: «از هم‌اکنون و در پی تشدید تدابیر شدید امنیتی در اطراف مارجه، مشکلات افرادی که نیاز به خدمات درمانی دارند رو به افزایش نهاده‌است.»

این کمیته از طرف‌های درگیر خواسته‌است تا به نیاز‌های درمانی مجروحان غیر نظامی و حتی جنگجویان احترام بگذارند و به آن‌ها اجازه دسترسی به خدمات درمانی را بدهند.

پیش از این ژنرال اریک تریمبلی یکی از سخنگویان آیساف، نیروهای کمک به تامین امنیت ناتو در یک نشست خبری در کابل گفت:
«هدف از این عملیات که روستا به روستا انجام می‌گیرد حذف نفوذ هراس‌افکنان و تقویت حکومت مرکزی افغانستان است.»

هنوز هم علاوه بر مارجه شماری دیگر از مناطق در شمال و جنوب هلمند که بزرگ‌ترین مرکز کشت و تولید مواد مخدر افغانستان و جهان هستند، از سوی طالبان اداره می‌شود.

هم‌زمان گلاب منگل، والی (استاندار) هلمند گفت:
«به مردم نزدیک به مراکز تجمع و یا نقاط نگهداری سلاح و مهمات طالبان هشدار می‌دهیم این مناطق را ترک کنند تا در امان بمانند؛ دولت آمادگی دارد به آن‌ها کمک کند.»

به گفته وی در شماری از مناطق زیر کنترل طالبان، «تروریست‌های خارجی» حضور دارند که باید از این کشور خارج شوند و یا مرگ را بپذیرند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و ارتش افغانستان در آستانه آغاز این «عملیات گسترده»، حلقه محاصره را بر شهرک مارجه در ولایت هلمند تنگ‌تر کرده‌اند

پیش از این صدها خانواده به دلیل هراس از جنگ، شهرک مارجه را ترک کرده و به شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند رفته و یا در دیگر نقاط این استان آواره شدند.

اما وحید عمر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید نیروهای بین‌المللی و افغان اطمینان داده‌اند که در جریان این عملیات تلاش خواهند کرد «حداقل» تلفات غیرنظامیان را داشته باشند.

وحید عمر خاطرنشان کرد دولت افغانستان کمک‌های لازم را برای آوارگان جنگی فراهم کرده‌است و امیدوار است این جنگ به زودی به پایان برسد تا روند زندگی در مارجه به سیر عادی خود برگردد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)