تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عناوین سرمقاله‌های امروز تهران

لزوم تعیین مرز اعتراض و براندازی
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان «انقلاب اسلامی و نیاز به اصلاحات مستمر» در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن و حوادث اخیر در ایران است.

در این سرمقاله که به قلم محمد علی ابطحی، مشاور مهدی کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته شده، آمده‌است: «انقلاب اسلامی که در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید بر سه محور استوار بود: مردم، اسلام، رهبری. اینکه انقلاب تا پیروزی خود یکی از بی‌خشونت‌ترین انقلاب‌های دنیا بود به این دلیل بود که مردم پشتوانه اصلی آن بودند. حمایت بی‌نظیر همه اقشار مردم در زمان پیروزی انقلاب، مورد انکار هیچ مورخی نیست.»

به نوشته این سرمقاله: «مردم باید پشتوانه انقلاب باشند و نظرات و خواست‌های‌شان مورد توجه قرار گیرد. اسلام و اعتقادات اسلامی تا اعماق جان و دل مردم نفوذ دارد و هر کس که این واقعیت را در ایران نادیده بگیرد، خود را به دست غفلت سپرده‌است. رهبری هم مثل ایام پیروزی انقلاب نقش ستون خیمه کشور را دارد که باید فصل‌الخطاب تلقی شود.»

سرمقاله‌نویس اعتماد ادامه داده‌است: «در سالی که گذشت، متاسفانه دعوای خانوادگی درون انقلاب از مرزهای طبیعی و همیشگی خود عبور کرد. اگر از فرصت تاریخی ۲۲ بهمن به عنوان نقطه مشترک انقلابیون و هواداران امام و نظامی که پایه گذاری کرد استفاده نشود، فرصت‌سوزی بزرگی است.»

از دیدگاه این سرمقاله: «روح بیانیه‌ها و نامه‌های اخیر رهبران جنبش سبز هم، خواستار اصلاحات در درون نظام موجود است. این کار به گفتگو و مذاکرات آرام نیاز دارد. لشگرکشی‌های خیابانی با هدف اصلاح‌طلبی منافات دارد و تنها از کسانی این کارها سر می‌زند که خواستار تغییر نظام موجود هستند و انقلابی دوباره می‌طلبند. اگر صادقانه با مردم برخورد شود، باید شفاف و بی‌پرده مرز اصلاح‌طلبی و اعتراض و انتقاد با براندازی و براندازان مشخص شود.»

متن کامل سرمقاله

قطعی نشدن تکلیف نحوه خوشه‌بندی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ملاحظاتی پیرامون خوشه‌بندی» به بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران پرداخته‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «تردیدی نیست که هدفمند کردن یارانه‌ها از جمله خواسته‌های دیرین اقتصاددانان کشور بوده و سال‌ها است که بر انجام آن پافشاری دارند.»

به نوشته این سرمقاله: «حال که این سیاست به مرحله اجرا رسیده، باید در مورد نحوه اجرای آن نهایت دقت را نمود؛ چرا که از جمله اموری است که سرنوشت آن بر اساس منطق و استدلال پیرامون ضرورت انجام آن رقم نمی‌خورد، بلکه توفیق یا شکست اجرای این سیاست است که سرنوشت آن را رقم خواهد زد.»

سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد ادامه داده‌است: «با توجه به اطلاعیه اخیر کارگروه تعیین‌شده برای‌ این هدف، مشخص گردیده که تکلیف نحوه خوشه‌بندی هنوز قطعی نیست و در مورد کیفیت انجام کار هنوز غور و بررسی صورت می‌گیرد.»

در این سرمقاله آمده‌است: «به نظر می‌رسد بانک مرکزی با توجه به سیستم جاافتاده‌ای که برای سنجش قیمت کالاها و خدمات در نقاط مختلف‌ ایران دارد بهتر از هر کس می‌تواند در مورد تفاوت هزینه‌های زندگی قضاوت کند. روشن است که‌ این به معنی آن نیست که معیار دسته‌بندی تفاوت هزینه‌ها قرار گیرد، بلکه به معنی آن است که‌ این واقعیت به شکل یک ضریب تصحیح در محاسبات وارد گردد. از این‌رو لحاظ کردن‌ این امر می‌تواند دقت بهتری در دسته‌بندی فراهم سازد.»

متن کامل سرمقاله

نگرانی از کودتا در عراق
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «چرا امکان کودتا در عراق وجود ندارد؟» مسائل اخیر عراق را بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «وقوع کودتای بعثی‌ها در عراق و یا وقوع کودتایی که منجر به بازگشت آنان شود، حتما خطرناک است و اگر اتفاق بیفتد بار دیگر شاهد شکل گیری ناامنی‌های جدید در منطقه خواهیم بود از سوی دیگر وقوع کودتا همه دستاوردهای مردم مظلوم عراق - اعم از شیعه، کرد و سنی- که برای آن بیش از ۵۰ سال مشکلات و مشقات را تحمل کرده‌اند، از میان می‌برد.»

سرمقاله‌نویس کیهان افزوده‌است: «از تبلیغات آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، سعودی‌ها و بعثی‌های عراق کاملاً پیداست که آنان دو هدف عمده را تعقیب می‌نمایند: الف- کاهش مشارکت شیعیان در انتخابات و افزایش حضور اهل سنت ب- برهم زدن قاعده اکثریت و اقلیت و تکیه دستگاه سیاسی عراق روی «توافق» به گونه‌ای که در نهایت آمریکایی‌ها بتوانند به تعداد لازم افراد وابسته به خود چه شیعه و چه سنی و افراد وابسته به کشورهای عرب همسایه عراق را وارد سیستم تصمیم‌گیری عراق نمایند.»

به نوشته این سرمقاله: «آمریکایی‌ها و... درصدد هستند با طرح موضوع کودتا دولت نوری مالکی را وادار نمایند تا از جبهه مقاومت و هم‌گرایی با تهران فاصله بگیرد و با واشنگتن، تل آویو، امان و ریاض هماهنگ شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «دفاع بد از يک حقيقت»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «لزوم توجه به نبض اقتصادي کشور»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «تاملي بر پيشنهاد تبادل هسته‌اي»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «چهل روز گذشت»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «خروج کشور از اسارت علمي»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)