تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار عفو بین‌الملل درباره ادامه اعدام‌ معترضان

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست اجرای حکم ۹ نفری که به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند را متوقف کنند.

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه از اعدام قریب‌الوقوع ۹ تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به اتهام «محاربه» خبر داده است.


رئیسی گفته که این افراد در جریان «آشوب‌های اخیر» دستگیر شده‌اند و «هر کدام به یکی از جریان‌های ضد انقلاب مرتبط بوده و با انگیزه نفاق و براندازی نظام در اغتشاشات حضور یافته‌اند.»

قوه قضائیه ایران، پنجشنبه هفته گذشته، محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی را به اتهام «محاربه» از طریق شرکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات اعدام کرد.

عفو بین‌الملل، اجرای حکم اعدام در ملاعام را «غیرانسانی و بی‌رحمانه» اعلام کرده که بر روی شاهدان و به خصوص خانواده شخص محکوم به اعدام، تاثیر ویرانگری می‌گذارد

دادسرای تهران، ۱۶ تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را به «محاربه» متهم کرده که برای ۱۱ تن از آنها حکم اعدام صادر شده است.

عفو بین‌الملل در این بیانیه نوشته است که مقام‌های ایران قصد دارند این ۹ نفر را پیش از فرارسیدن سالگرد انقلاب ایران در ۲۲ بهمن ماه اعدام کنند.

حسیبه حاج سهراوی، معاون خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان در این بیانیه، صدور احکام اعدام برای بازداشت‌شدگان را «ناعادلانه» دانسته و افروده که آنها از دسترسی به وکیل محروم بوده و برخی از این افراد، برای اعتراف، «تحت فشار» قرار داشته‌اند.

بر اساس این بیانیه، ناصر عبدالحسنی و رضا کاظمی، دو تن از ۹ نفری هستند که قرار است به زودی اعدام شوند. هویت هفت نفر دیگر هنوز اعلام نشده است

وی همچنین اجرای حکم اعدام در ملاعام را «غیرانسانی و بی‌رحمانه» خواند که بر روی شاهدان و به خصوص خانواده شخص محکوم به اعدام، تاثیر ویرانگری می‌گذارد.

بر اساس این بیانیه، ناصر عبدالحسنی و رضا کاظمی، دو تن از ۹ نفری هستند که قرار است به زودی اعدام شوند. هویت هفت نفر دیگر هنوز اعلام نشده است.

درجریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ایران، بیش از ۵۰۰۰ نفر دستگیر و ده‌ها نفر کشته شدند.

شمار بسیاری نیز دادگاهی و برخی به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)