تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از احتمال اعدام روزنامه‌نگاران در ایران

سازمان گزاشگران بدون مرز می‌گوید نگران صدور حکم اعدام برای آن دسته از روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی است که در ایران زندانی هستند.

این سازمان در اطلاعیه‌ای که امروز چهارشنبه منتشر کرده است، هشدار داده که جمهوری اسلامی با اجرای «سناریوی وحشت» علیه معترضان و برگزاری دادگاه‌های «استالینی»، قصد دارد مخالفان را تحت فشار قرار دهد.


گزارشگران در اطلاعیه خود آورده است: «رهبران جمهوری اسلامی گمان می‌کنند با اعدام می‌توانند آرامش را به کشور بازگردانند.»

در ایران بیش از هفت ماه است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ادامه دارد و مقام‌های جمهوری اسلامی، پنجشنبه گذشته دو نفر که ادعا می‌کنند در حوادث پس از انتخابات دست داشته‌اند را اعدام کردند.

در هفته جاری نیز ۱۶ تن از بازداشت‌شدگان این حوادث در دو نوبت دادگاهی شدند که اتهام پنج تن از آنها «محاربه» اعلام شده است.

مجازات «محارب» براساس قوانین جمهوری اسلامی، می‌تواند حکم اعدام در پی داشته باشد.

امید منتظری، روزنامه‌نگار که هفتم دی‌ماه بازداشت شده، یکی از افرادی است که برای فعالیت‌های مطبوعاتی و مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی، به «محاربه» متهم شده است.

گزاشگران بدون مرز، هشدار داده که جمهوری اسلامی با اجرای «سناریوی وحشت» علیه معترضان و برگزاری دادگاه‌های «استالینی»، قصد دارد مخالفان را تحت فشار قرار دهد

منتظری که همکاری با بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات را در کارنامه کاری خود دارد، بنا بر اعلام سازمان گزارشگران، به شدت «از سوی بازجویان برای اعتراف به داشتن رابطه با برخی از سازمان‌های سیاسی مستقر در خارج از کشور تحت فشار قرار دارد.»

مهین فهیمی، مادر این روزنامه‌نگار نیز همان روز هفتم دی‌ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد و در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برد.

گزارشگران افزوده که حمید منتظری، پدر امید منتظری، جزو قربانیان «کشتار سیاسی سال ۱۳۶۷» است و این سازمان نگران است که پس از ۲۱ سال، «سرنوشت پدر برای فرزند رقم» بخورد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بخش دیگری از اطلاعیه خود، به بازداشت علیرضا ثقفی (سردبیر نشریه توقیف شده راه آینده)، علی‌اشرف فتحی (روحانی وبلاگ‌نویس)، مهرانه آتشی (عکاس) به همراه همسرش در تهران و هک شدن وب‌سایت رادیو زمانه از سوی ارتش سایبری ایران نیز اشاره کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)