تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ترکیه میزبان نشست بین‌المللی درباره افغانستان

نشست کشورهای همسایه افغانستان، برای تعیین نقش این کشورها در استقرار صلح در این کشور، سه‌شنبه هفته جاری در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

یک روز پیش از این نشست، رهبران افغانستان، پاکستان و ترکیه و نیز مقام‌های نظامی و اطلاعاتی افغانستان و پاکستان با یکدیگر دیدار خواهند داشت تا راه‌کارهای استقرار صلح را با میانجی‌گری ترکیه مورد بررسی قرار دهند.

ترکیه به عنوان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، از روابط نزدیکی با افغانستان و پاکستان برخوردار است و بر آن است تا از این نفوذ، برای پایان دادن به جنگ با طالبان، استفاده کند.

رهبران ترکیه اعلام کرده‌اند تصمیم دارند با برگزاری این نشست، دریابند کشورهای همسایه افغانستان چگونه می‌توانند در استقرار ثبات و آرامش در این کشور نقش داشته باشند

دولت افغانستان بارها سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را متهم کرده که با حمایت از طالبان، اجازه می‌دهد این گروه به فعالیت‌هایش علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی ادامه دهد.

در مقابل، پاکستان هم ادعا می‌کند که دولت افغانستان برای نا امن کردن بخش‌های جنوب غربی این کشور به ویژه «بلوچستان»، تلاش می‌کند؛ موضوعی که از سوی مقام‌های کابل رد شده است.

از سوی دیگر رهبران ترکیه اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند با برگزاری این نشست، دریابند کشورهای همسایه افغانستان چگونه می‌توانند در استقرار ثبات و آرامش در این کشور نقش داشته باشند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که قرار است نشست لندن با حضور بیش از ۶۰ کشور و نهاد بین‌المللی، هشتم بهمن ماه سال جاری برگزار شود.

به گفته وحید عمر، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، تامین امنیت، حکومت‌داری خوب، انکشاف اقتصادی، همکاری‌های منطقه‌ای و مصالحه با مخالفان، طرح‌هایی است که از سوی این کشور در نشست لندن مطرح خواهد شد.

ترکیه به عنوان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، از روابط نزدیکی با افغانستان و پاکستان برخوردار است و بر آن است تا از این نفوذ، برای پایان دادن به جنگ با طالبان، استفاده کند

به گفته وی، در این نشست، تحویل رهبری جنگ به نیروهای افغان و برگزاری لوی جرگه، شورای بزرگ سنتی افغان‌ها، از دیگر خواسته‌های افغانستان خواهد بود.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، طی سال‌های اخیر، از آمادگی دولت این کشور برای گفتگو با طالبان سخن گفته، اما شورشیان طالبان با ادامه حملات خونین به آن پاسخ منفی داده‌اند.

در حالی که به تازگی، موضوع مذاکرات با طالبان، از سوی حامیان دولت افغانستان و دولت این کشور، جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود، رهبر طالبان، موضوع مذاکرات و گفتگو با طالبان را یک «برنامه تبلیغاتی» می‌داند.

ملا محمد عمر رهبر طالبان در آخرین پیام خود که سه ماه پیش منتشر کرد گفته که غربی‌ها می‌خواهند از موضوع مذاکره با طالبان برای رسیدن به اهداف «استعماری» خود استفاده کنند.

به گفته وی، آنهامذاکره‌ای نخواهند کرد که «اشغال» پایان یابد و افغانستان مستقل شود، بلکه هدف‌شان، تسلیم طالبان است و این موضوع، «امکان‌پذیر» نیست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)