تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

خاکستر و نمک
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «از واقعه‌سازی تا شایعه‌سازی» به انتقاد از مناظره آخر صدا و سیما با حضور دو فرد محافظه‌کار پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «پنج‌شنبه شب هفته گذشته، رسانه ملی برچشمان منتظر مناظره، خاکستری آغشته با نمک پاشید و برای آتش آنانی که تداوم مناظره‌های واقعی را التیام بخش حوادث اجتماعی بعد از انتخابات ۲۲ خرداد می‌دانستند، آب سرد پاشید.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «این برنامه نه تنها مناظره نبود، بلکه مباحثه هم نبود و به لحاظ اخلاق رسانه‌ای، طعن و تمسخر شرکت‌کنندگان قبلی که احترامی به این برنامه روا داشتند و آبرویی به آن دادند نه حق بود ونه انصاف و نه مفید.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «این گفتمان‌ها فقط می‌تواند به افراد کمک کند تا به نظرات خود شکل دهند و برای حضور در یک فضای تعاملی تعریف پیدا کنند. برنامه روبه فردای پنج‌شنبه شب، نه با طبیعت افکار عمومی سازگاری داشت و نه با طبیعت گفتمان رسانه‌ای.»

متن کامل سرمقاله

معادله مشکوک
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ارزش پول ملی چگونه حفظ می‌شود» در خصوص حذف صفر از پول ملی نوشته شده است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌های مرکزی در سراسر جهان‌، حفظ ارزش پول ملی است. به بیان دیگر بانک‌های مرکزی باید سیاست‌هایی را اعمال کنند که قدرت خرید پول ملی کاهش نیابد.»

این روزنامه افزوده است: «با برداشتن سه صفر از اسکناس‌های ما‌ که ظاهرا در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد‌، ارزش برابری پول ملی کشور ما نسبت به دلار، یک شبه هزار برابر بالا می‌رود و در آن صورت‌، ریال به رتبه بسیار آبرومندتری در سطح جهان دست خواهد یافت و حتی از ین ژاپن نیز جلو خواهد زد؛ اما متاسفانه این دگرگونی‌، به‌رغم جهش شگفت انگیز ریال در رتبه‌بندی جهانی نرخ‌های برابری‌، هیچ تغییری در ارزش واقعی پول ملی ما‌، به معنای قدرت خرید آن برای مردم کشور‌، پدید نخواهد آورد.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «عجب‌آور نیست که قصاب و تخم مرغ فروش و نانوای هموطن و هم زبان ما‌، در قبال یکصد و پنجاه هزار ریال‌، حتی نصف آنچه را که پنج سال پیش به ما می‌دادند‌، اکنون به ما نمی‌دهند و حداقل دو برابر آن رقم را طلب می‌کنند‌؛ اما فروشندگان چینی و هندی و تایوانی در این مورد دست و دلبازی نشان می‌دهند و با همان مبلغ‌ و دست بالا با ۱۵ درصد بیشتر از آن رقم‌، همان کالاها را به ما می‌فروشند؟ آیا جایی در این معادله‌، مشکوک به نظر نمی‌آید؟»

متن کامل سرمقاله

لزوم اطلاع‌رسانی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «جای خالی سخنگو» به انتقاد از اعلام نشدن نام سخنگوی قوه قضائیه پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «این روزها هر چند وقت یکبار خبری بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری به نقل از روابط عمومی دادسرا و دادگاه‌های عمومی یا انقلاب قرار می‌گیرد که از ارسال پرونده تعدادی از مجرمان حوادث اخیر به دادگاه حکایت دارد.»

روزنامه کیهان می‌نویسد: «البته بدیهی است که تا حکم به مرحله قطعیت نرسیده است دستگاه محترم قضایی برای توضیح بیشتر و همراه با مشخصات مجرمان منع قانونی دارد اما این منع قانونی نمی‌تواند از اطلاع‌رسانی درباره موضوع و ریشه قضایا جلوگیری کند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «جای تأسف است که طی چند ماه گذشته و در شرایطی که مدیریت جدید دستگاه قضایی کار خود را شروع کرده است هنوز این قوه سخنگو ندارد تا با برگزاری نشست‌های خبری منظم با خبرنگاران و اصحاب رسانه در تبیین حقیقت و عقبه جریان فتنه اطلاع‌رسانی کند و افکار عمومی را در زمینه‌های مختلف و بروز شبهات اقناع نماید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «احیا نژادپرستی در آمریکا»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «علم مبارزه با امپریالیسم»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «سازمان کنفرانس اسلامی و مردم غزه»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «کهریزک با دستور چه کسی راه‌اندازی شد؟»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

... روسی یکی پس از دیگری جان مردم را میگیرند. روس ها با تحقیر ملت ما را استثمار میکنند .
کسی به نفت ایران احتیاجی ندارد . نفت و گاز روسیه و ونزوئلا و عربهای ضد ایران دنیا را کافیست .
مردم ما روز به روز فقیرتر میشوند و انها پولدارتر . لابی روسها سر مردم ما را به جنگ ضد امپریالیستی گرم کرده در حالیکه روسیه و ونزوئلا و چین و ویتنام با امریکا دارن شامپاین میخورن . مردم بیدار شوید. جان خود و مال خود را اسیر دست این عوامل روسیه نکنید ، دنیا عوض شده جنگ سرد مدتهاست پایان پذیرفته . ۴ تا کمونیست روسی هنوز در ایران آنرا زیر سرپوش مذهب و کمونیسم توده ای فدایی زنده نگاه داشته اند .

-- sarkary ، Jan 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)