تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ناپدید شدن دو خبرنگار فرانسوی در افغانستان

یک گروه چهار نفره متشکل از دو خبرنگار فرانسوی، همراه با مترجم و راننده که شهروندان افغانستان بودند، در مسیر رفتن به یک منطقه کوهستانی در شمال کابل ناپدید شدند.

عبدالعلیم عیار، سخنگوی والی کاپیسا گفت این افراد که تاکنون هویت‌شان مشخص نشده، در مسیر شهرستان «تگاب»، توسط مخالفین مسلح دولت ربوده شده و به منطقه‌ای نامعلوم انتقال داده شده‌اند.

«گروه طالبان» و شبه‌نظامیان «حزب اسلامی» زیر فرمان گلبدین حکمتیار، فرمانده پیشین مجاهدین در این ولایت نفوذ دارند و پیش از این در حملات متعدد علیه دولت و نیروهای بین‌المللی نقش داشتند. با این حال آنها تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

طی دو ماه گذشته، این سومین مورد از ربوده شدن خبرنگاران در افغانستان است.

در ماه جاری، خبرنگارعراقی روزنامه گاردین بریتانیا و دو خبرنگار محلی افغان پس از شش روز، از بند آدم‌ربایان در ولایت «کنر» در شرق افغانستان آزاد شدند.

«غیث عبدالاحد» خبرنگار عراقی گاردین، «احمد شعیب» و «حبیب گل» دو خبرنگار آزاد افغان که به علت نگهداری در شرایط نامناسب در وضعیت نامطلوب بسرمی‌بردند، با میانجی‌گری بزرگان محلی رها و به اسعدآباد مرکز ولایت کنر، انتقال داده شدند.

پیش از این، یک خبرنگار نروژی و مترجم افغان وی از سوی «طالبان سلفی»، یک گروه مرتبط با القاعده ربوده شدند. طالبان اعلام کرده بود این افراد بعد از آزاد ساختن 10 نفر از زندانیان این گروه، آزاد خواهند شد.

مشخص نیست که تا چه اندازه خواسته‌های ربایندگان پذیرفته شده است، اما در مواردی هم خبرنگاران ربوده‌شده، قربانی سیاست‌های طرف‌های درگیر شده‌اند.

درسال جاری، سلطان محمد منادی، خبرنگار افغان روزنامه نیویورک تایمز، بعد از ربوده شدن و در جریان «عملیات نجات» نیروهای ناتو در ولایت قندوز و پیش از آن، جاوید یازمی خبرنگار یک شبکه تلویزیونی کانادایی، بعد از رهایی از زندان آمریکایی‌ها، توسط افراد مسلح ناشناس در قندهار و اجمل نقشبندی، در هلمند کشته شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)