تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تسلیت آمریکا به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای، درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری را تسلیت گفت.

مایک هامر، یکی از سخنگویان کاخ سفید، آقای منتظری را «چهره‌ای شناخته شده» دانست که «تعهد راسخش در دفاع از حقوق بشر، برای او احترامی جهانی به همراه آورده است.»

کاخ سفید در این بیانیه برای نام بردن از این مرجع تقلید شیعه، از آیت‌الله العظمی منتظری استفاده کرده است.

آیت‌الله منتظری، روز گذشته یکشنبه در سن ۸۷ سالگی در قم درگذشت. وی امروز با شرکت انبوهی از پیروانش در صحن حرم حضرت معصومه در قم، به خاک سپرده شد.


عکس‌ها: رویترز

حسینعلی منتظری در سال ۱۳۰۱ شمسی در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. وی که پیش از انقلاب، بارها به زندان افتاده بود و نماینده تام‌الاختیار آقای خمینی در ایران بود، پس از انقلاب به عنوان قائم مقام رهبری و جانشین آیت‌الله خمینی انتخاب شد.

آقای منتظری مدتی نیز ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی را بر عهده داشت.

با این حال، این مرجع تقلید شیعه، به دنبال برخی اختلافات با بنیانگذار جمهوری اسلامی از سمت خود کنار گذاشته شد.

اختلاف وی با آیت‌الله خمینی بر سر اعدام‌های گسترده مخالفان سیاسی در سال ۶۷ و نیز بازداشت مهدی هاشمی، برادر هادی هاشمی، داماد آقای منتظری بالا گرفت و در نهایت منجر به عزل آیت‌الله منتظری از نیابت رهبری از سوی آقای خمینی در سال ۶۸ شد.


وی در زمان رهبری آقای خامنه‌ای نیز چندین سال را در حصر خانگی به سر برد و در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، حصر او برداشته شد.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، به تازگی، تصرف سفارت آمریکا در تهران از سوی گروهی از دانشجویان در سال ۱۳۵۸ را «نادرست» دانسته بود.

آقای منتظری گفته بود که در آن زمان، تصرف این سفارتخانه مورد تائید وی بوده، اما با توجه به «عوارض منفی و حساسیت شدیدی» که این اقدام، بین مردم آمریکا به وجود آورد، آن را «نادرست» می‌داند.

به گفته این مرجع تقلید شیعه، تصرف سفارت کشوری که در حال «جنگ رسمی» با ایران نبود، به منزله «اعلان جنگ با آن کشور» بود و «بعضى از جوانان انقلابى‏ ‏و متعهدى که متصدى این کار بودند نیز اشتباه بودن آن را قبول دارند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)