تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

قوه قضائیه «آزار» فعالان حق زن را پایان دهد

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از قوه قضائیه خواست که به «آزار و اذیت» فعالان حقوق زن در ایران پایان دهد.

بنابر اعلام این کمپین، ۱۱ نفر از فعالان حقوق زن در ایران که عضو کمپین یک میلیون امضا هستند، در چند روز گذشته برای ادای پاره‌ای توضیحات توسط مقام‌های امنیتی و قضایی احضار شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از وب‌سایت تغییر برای برابری، نام تعدادی از احضارشدگان را «مریم ملک، جلوه جواهری، کاوه مظفری، پریسا کاکایی و خدیجه مقدم» اعلام کرده است.


براساس اعلام این کمپین، تعدادی از فعالان حقوق زن به صورت کتبی و تعدادی دیگر نیز به صورت شفاهی به دادگاه انقلاب احضار شده‌اند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در مورد این احضارها گفته که «استفاده خودسرانه از ساز و کار قانونی برای آزار و اذیت فعالان حقوق زن» می‌تواند تلاش برای به سکوت کشاندن فعالان حقوق زنان در بستر ناآرامی‌های سیاسی ایران باشد.

کمپین یک میلیون امضا برای برابری، یک جنبش مدنی-ملی است که هدف آن تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در ایران است.

از آغاز به کار کمپین در پنجم شهریور ۱۳۸۵ تا کنون ۵۰ نفر از اعضای آن بازداشت شده‌اند.

سخنگوی کمپین گفته که «استفاده خودسرانه از ساز و کار قانونی برای آزار و اذیت فعالان حقوق زن» می‌تواند تلاش برای به سکوت کشاندن فعالان حقوق زنان در بستر ناآرامی‌های سیاسی ایران باشد

سه نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده‌اند و نزدیک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

برخی از اعضای این کمپین نیز توسط مقام‌های امنیتی و قضایی ممنوع‌الخروج هستند.

براساس اعلام وب‌سایت تغییر برای برابری، اعضای کمپین در سه سال گذشته در مجموع ۲۷۳ روز در بازداشتگاه‌های وزرا، گیشا، بند ۲۰۹ و بند عمومی زندان اوین به سر برده‌اند.

۴۶۱ میلیون تومان قرار کفالت و قرار وثیقه ۲۳۰ میلیون تومانی، بهای آزادی موقت فعالان کمپین تا زمان تشکیل دادگاه و صدور حکم است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)