تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

محمد خاتمی: انحراف‌ها باید اصلاح شود

محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران گفت که در نظام جمهوری اسلامی، «انحراف‌هایی» به وجود آمده که براساس «معیار‌های دینی و انقلابی»، باید اصلاح شود.

آقای خاتمی که در جمع گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، از اینکه «برخی» این انحراف‌ها را «عین نظام» می‌دانند، اظهار تاسف کرد.

به گفته رئیس جمهوری پیشین ایران، اصلاح‌طلبان در چارچوب جنبشی که «اسلام، نظام و انقلاب» را قبول دارد و در مقام «نقد قدرت»، به فعالیت خود ادامه خواهد داد.


محمد خاتمی از جمله رهبران اصلاح‌طلبی است که نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را نپذیرفته است. او در چهار ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ها و ایراد سخنرانی‌هایی، نسبت به برخورد‌های صورت گرفته با معترضان انتقاد کرده است.

وی در تازه‌ترین اظهاراتش که بخش‌هایی از آن امروز شنبه از سوی خبرگزاری ایلنا منتشر شده است، هشدار داده که در شرایط کنونی، نباید «دچار خطای تحلیل» شد، چرا که این خطا در آینده می‌تواند «مشکلات جدی» به همراه داشته باشد.

خاتمی همچنین گفته اگر کسانی که به «نظام» معتقدند، نتوانند «حرف» بزنند، دیگرانی که اعتقادی به آن ندارند، «دست به عمل» خواهند زد که «نتیجه عمل آنها چیزی نیست که مطلوب ما باشد.»

رئیس جمهوری پیشین ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دستگاه‌های امنیتی، «حق تجسس» در امور شخصی افراد را ندارد و حتی با «بهانه‌های امنیتی» نیز نمی‌توان به امور خصوصی شهروندان وارد شد و در آن تجسس کرد.

خاتمی گفت اگر کسانی که به «نظام» معتقدند، نتوانند «حرف» بزنند، دیگرانی که اعتقادی به آن ندارند، «دست به عمل» خواهند زد که «نتیجه عمل آنها چیزی نیست که مطلوب ما باشد»

در چهار ماه گذشته، نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی با ورود شبانه به منزل برخی از فعالان سیاسی و مدنی، آنها را بدون ارائه دلیل مشخص، بازداشت کرده‌اند.

تعدادی از این فعالان سیاسی هفته‌ها است که همچنان در زندان به سر می‌برند و مشخص نیست که چه زمانی آزاد خواهند شد.

مراجع تقلید شیعه، احزاب سیاسی اصلاح‌طلب و نهاد‌های فعال حقوق بشری نسبت به بازداشت و زندانی کردن معترضان به نتیجه انتخابات و نحوه برگزاری دادگاه آنها اعتراض دارند.

آقای خاتمی همچنین از برخورد‌های خشونت‌آمیز با تجمعات و معترضان در ماه‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: «ما به هیچ عنوان طرفدار خشونت نیستیم. در مقابل، عده‌ای جز به خشونت نمی‌اندیشند و عمل نمی‌کنند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

إِنَّ اللّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ (آیه ٨١ از سوره ١٠ در قرآن) خداوند اعمال مفسدین را اصلاح نمی کند.
٣٠ سال است فقط شعار وحرف و شعار!! کاشکی بجای این قلبهای تنگ و دهن های گشاد پر از «زیبا و فریبا کلام» خداوند به ما ملت غیور وشریف!! قلبهایی پاک مملو از رحم و دوست داشتن یکدیگر و دهن هایی تنگ و پیکری قادر به عمل بجای حرف اعطا می کرد.

-- بدون نام ، Oct 31, 2009

اقای خاتمی لطفا صحبتی از ازادی دگراندشان نکنید چون ما هم دوران ریاست جمهوری شما را دیدیم وهم دروغها وجنایات خمینی را

-- mazdak ، Oct 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)