تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

شیطان در داخل
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان « شیطان بزرگ شما کیست؟» به بیان نکاتی در مورد آمریکا در آستانه ۱۳ آبان پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، این نگرانی به ذهن‌ها راه یافته است که اشتغال بی‌حد و مرز ذهن‌ها به مسائل اختلافی، موجب غفلت از دشمن اصلی شود. برای آمریکا نیز چنین فرصتی بسیار مغتنم است.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «زمزمه‌های مشکوک مذاکره با آمریکا این روزها بر نگرانی‌ها افزوده و طرح مسائلی که می‌تواند به کوتاه آمدن بر سر حقوق هسته‌ای ملت ایران منجر شود نیز به این موضوع دامن می‌زند. به نظر می‌رسد آمریکا درصدد است از غفلت‌های موجود استفاده کند و با یک تیر دو نشان را بزند.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «آسمان و ریسمان بافتن‌هائی که برای وابسته نشان دادن رقبای سیاسی به بیگانگان صورت می‌گیرد و موهوماتی از قبیل انقلاب مخملی که به آنها نسبت داده می‌شود، بیشترین کمک را به آمریکا و سایر دشمنان نظام جمهوری اسلامی برای مورد غفلت قرار گرفتن بعمل می‌آورند. آمریکا بسیار مایل است که شما شیطان بزرگ را در داخل خودتان جستجو کنید و آنرا که شیطان بزرگ واقعی است از تیررس دور نمائید.»

متن کامل سرمقاله

علوم انسانی بومی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «علوم انسانی و منافع ملی» در ضرورت تغییر محتوای دروس علوم انسانی در دانشگاه‌ها نوشته شده است.

به نوشته کیهان، «در اینکه علوم انسانی در دانشگاه‌ها و سایر مجامع علمی کشور وضع نابسامانی دارد-تقریباً- همه اتفاق نظر دارند. تقریباً در طول ۶۰-۵۰ سال گذشته هیچ چهره علمی دانشگاهی کشور نبوده که تغییر در وضع رشته های علوم انسانی را یک ضرورت اساسی تلقی نکرده باشد.»

کیهان در سرمقاله خود نوشته است: «شاید بهترین منظر به علوم انسانی در دانشگاه‌ها و سایر مجامع علمی کشور، منظر منافع ملی باشد. منافع ملی در هر کشور حکم می‌کند که آموزه‌ها، روند و نتایج علوم انسانی، بومی و در پی تقویت بنیه‌ها و بنیان‌های جامعه باشد.»

این روزنامه افزوده است: «مهمترین نکته در علوم انسان، نظریه پردازی است. در نظریه پردازی، زیرساخت‌های فکری اهمیت فراوانی دارند و طبعاً این زیرساخت‌ها، سنن هر جامعه می‌باشد و لذا انطباق این نظریه پردازی با سنن بومی جامعه اهمیتی وافر دارد.»

متن کامل سرمقاله

هراس به جای امید
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «طرح تحول اقتصادی کلاف درهم پیچیده، جراحی دیرهنگام» به انتقاد از نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح تحول اقتصادی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «تنها نقطه تاکید دولتمردان این است که تمام کارشناسان بر هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید دارند و بر اساس همین اصل کلی و مفهوم قابل دفاع، بر این جمع‌بندی می‌رسند که آنچه به عنوان طرح تحول اقتصادی در ذهن دولتمردان است، مورد اقبال جامعه و کارشناسان خواهد بود.»

سرمقاله نویس مردمسالاری افزوده است: «آشکار است که با داشتن فرض کلی، نمی‌توان به این نتیجه رسید که باید این طرح آنگونه که دولتی‌ها می‌خواهند، اجرا شود. اصرار بر اجرای طرحی که هنوز هیچ نسخه مدون و مکتوبی که حاوی جزئیات، راهکارها و مکانیسم‌های اجرایی آن باشد، در دسترس هیچ کس نیست، پیش از آنکه نقطه امیدی در دل بر انگیزد، هراس در ذهن می‌آفریند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «کدام دولتمرد می‌تواند ادعا کند که در سه سال گذشته، زیر ساخت‌های مناسب برای طراحی و تاسیس یک نظام جامع تامین اجتماعی فراگیر تامین شده که به واسطه حضور چنین نظامی کسی از رشد ۶۰ درصدی تورم هراسی به خود راه ندهد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تاملی بر اجرای اصل ۴۴»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «منطقه‌ای کردن سهمیه بنزین»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «آمریکا و باتلاق افغانستان»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «فرهنگ گفتگو»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)