تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
عبد‌الله نوری:

«اجازه تجمع بدهند تا وزن معترضان مشخص شود»

عبد‌الله نوری پیشنهاد کرد که حکومت با صدور مجوز تجمع آرام به معترضان، وزن طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی را بسنجد.

به گفته آقای نوری، در صورتی که معترضان بدانند که در «اقلیت» قرار دارند، «بساط» خود را جمع خواهند کرد.

به گزارش ادوارنیوز، نوری که در جمع گروهی از خبرنگاران در منزلش سخن می‌گفت، افزود که خودداری از اعطای چنین مجوزی، این «شبهه» را به وجود می‌آورد که حکومت نیز معتقد است که معترضان در «اکثریت هستند، نه اقلیت.»


عبدالله نوری

وزیر کشور پیشین ایران اعلام کرد که برگزاری این تجمع، می‌تواند گره به وجود آمده را بدون نیاز به «دندان» با «دست» باز کند.

از زمان اعلام نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکنون، به معترضان به نتیجه انتخابات، مجوزی برای برپایی تجمع یا راهپیمایی داده نشده است.

معترضان در این مدت از مناسبت‌هایی که حکومت، متولی برگزاری آن است استفاده کرده و شعار‌هایی علیه دولت برآمده از انتخابات اخیر سر داده‌اند.

معترضان اعلام کرده‌اند که در مراسم روز ۱۳ آبان، سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران نیز شرکت خواهند کرد.

«بهتر است حکومت بداند که اقاریر مربوط به انتخابات و مسایل سیاسی اجتماعی روز و یا مسایل نظری مربوط به علوم انسانی و امثال آن که سهل است، چنانچه دین خدا هم به این شیوه از طریق تریبون دادگاه تبلیغ شود، مورد تردید قرار می‌گیرد»

آقای نوری با انتقاد از برخورد با معترضان به نتبجه انتخابات در چهار ماه گذشته، گفت که اگر حکومت از سر «انصاف» به این نتیجه رسیده که عملکردش در این مدت «نتیجه مطلوبی» نداشته است، مسیر خود را «اصلاح» و از مردم «عذرخواهی» کند.

به گفته نوری، «چنانچه حکومت تمام توان خود را به کار ببرد تا معترضان را وادار به سکوت کند، باید بداند با این شیوه اعتماد از دست‌رفته باز نمی‌گردد.»

وزیر پیشین کشور هشدار داد که فشار‌ها در جامعه منجر به درونی شدن نظرات و باور‌ها شده و چه بسا منجر به خارج شدن از «مسیر قانونی» می‌شود که در این صورت «این حکومت است که باید جابجا شود.»

نوری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بازداشت فعالان سیاسی گفت: «خود حکومت داستان زندانیان انتخاباتی را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که علی‌الظاهر این حکومت است که شمع حرکت اعتراضی به انتخابات را خودآگاه و یا نا خودآگاه روشن نگه داشته است.»

وی با اشاره به «اعترافات» برخی بازداشت‌شدگان در جلسات محاکمه اظهار داشت که «می‌خواهند مردم قبول کنند که زندانیان بدون هیچ فشاری واقعیت‌هایی را بیان می‌کنند.»

نوری می‌گوید که خودداری از اعطای چنین مجوزی، این «شبهه» را به وجود می‌آورد که حکومت نیز معتقد است که معترضان در «اکثریت هستند، نه اقلیت»

نوری افزود که «بهتر است حکومت بداند که اقاریر مربوط به انتخابات و مسایل سیاسی اجتماعی روز و یا مسایل نظری مربوط به علوم انسانی و امثال آن که سهل است، چنانچه دین خدا هم به این شیوه از طریق تریبون دادگاه تبلیغ شود، مورد تردید قرار می‌گیرد.»

عبدالله نوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت اسف‌بار زندانیان انتخاباتی گفت: «نگه داشتن عزیزان زندانی ما در زندان برای چند ماه و یا چند سال دیگر چه بهره‌ای نصیب حکومت می‌کند؟ آنچه مسلم است حکومت در قبال این محکومیت‌ها هزینه سنگینی را در داخل و خارج می‌پردازد.»

در حوادث پس از انتخابات ایران بیش از چهار هزار نفر دستگیر شدند که بنابر اعلام مقام‌های قضایی حدود ۳۰۰ تن از آنها همچنان در زندان به سر می‌‌برند.

گروهی از فعالان سیاسی و مدنی جز بازداشت‌شدگانی هستند که با وجود برگزاری جلسه دادگاه آنها همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حقه جدید برای دستگیر کردن بقیه معترضین؟؟‌جناب نوری اگر راست می گویید اول معترضین زندانی را آزاد کنید- بعد بقیه را وارد صحنه کنید.

-- N ، Oct 27, 2009

واقعا حرف جالبی بود .تجمع ارام وبدون خشونت .ولی اینو حتما میدونم که این لباس شخصی ها دست به خشونت می زنن تا تجمع مردم رو به خشونت بکشونن بعد بگن که اینا عده ای اغتشاشگر بودن......

-- لاهیجان ازاد ، Oct 27, 2009

اقاي نوري زدي تو خال، «حکومت است که شمع حرکت اعتراضی به انتخابات را خودآگاه و یا نا خودآگاه روشن نگه داشته است.» مردم هم ديگر ترسشان ريخته. البته مردم ايران هوشمندتر از اين هستند كه كلاه انقلاب 57 سرشان برود. شما مطمئن باشيد چه مجوز بدهند چه ندهند ايراني‌ها براي احقاق حقوقشان كه رژيم استبدادي ولايت مطلقه فقيه زايل نموده مبارزه را ادامه مي‌دهند. شما هم بهتر است به جاي درخواست مجوز به مردم بپيونديد. 13 آبان روز تظلم خواهي ملت از استكبار داخلي است. اين روزها براي ما نيازي به مجوز ندارد. مجوز آن 30 سال پيش صادر شده است و در دستها و شعارهاي ماست و هيچكس حتي دولت كودتا هم نمي‌تواند آن را مصادره كند. روز عاشورا، تاسوعا، 16 آذر، 22 بهمن همه مجوزهايشان در دست ملت است. اصلا مجوز ولي فقيه، با تمام خدم و حشم و ... و حكومتش در دست ملت است. البته مهلت اين مجوز اخير به سر رسيده است. اما در خواست شما از حكومت كودتا براي دادن مجوز را انوري ابيوردي شاعر گرانمايه ايراني 800 سال پيش داده است:
آن شنیدستی که روزی زیرکی با ابلهی ----- گفت «کاین والی شهر ما گدایی بی حیاست»
گفت «چون باشد گدا آن کز کلاهش تکمه‏ای ----- صد چو ما را روزها بل سالها برگ و نواست؟»
گفتش «ای مسکین! غلط اینک از اینجا کرده‏ای ----- آن همه برگ و نوا دانی که آنجا از کجاست؟
دُر و مروارید طوقش اشک اطفال من است ----- لعل و یاقوت سِتامش خون ایتام شماست
او که تا آب سبو پیوسته از ما خواسته است ----- گر بجویی تا به مغز استخوانش زان ماست
خواستن کدیه است خواهی عُشر خوان خواهی خراج ----- زانکه گر ده نام باشد یک حقیقت را رواست:
چون گدایی چیز دیگر نیست جز خواهندگی ----- هر که خواهد گر سلیمانست و گر قارون، گداست.»

(ستام: زین اسب. کدیه: گدایی. عشر: مالیات یک دهم.)

آقاي نوري بازهم مجوز مي‌خواهيد. در پايان به شما بگويم مردم آزاديخواه ايران در چهار ماه گذشته با حضور مستمرشان آنهم بدن مجوز تمام مجوزهاي حكومت كودتا را باطل كردند. حالا شما باز هم دنبال مجوزهاي باطل مي‌گردي. مردي بدون مجوز بيا ميدان، مثل ما مردم بيا، همرنگ ما مردم بيا ... مجوز ما هستيم.

-- ربيع ، Oct 27, 2009

آقای عبدالله نوری گفته اجازه تظاهرات داده بشه اگه معلوم شد معترضان در اقلیت هستند، بساطشان را جمع می کنند. میخوام بگم:

معترضان اگه اقلیت هم باشن، بساط خودشون را جمع نمی کنن. مگه میشه کشور را ول کرد ... دوستان اگه کاری نشه و جلوی این روند انحطاطی گرفته نشه، همه چیز فروپاشیده ... هرج و مرج و تجزیه بی تردید سرنوشت کشور خواهد بود. باید آزادی بیان و مطبوعات و اجتماعات باشه تا قبل از این که تصمیم های نادرست گرفته بشه، بتوان هشدار داد. یه سیاست یا تصمیم نادرست ممکنه چند سال دیگه اثر فاجعه بار خودش را نشون بده، باید قبل از وقوع هر فاجعه امکان باشه بشه بلکه جلوی اونو گرفت.

-- آرش ، Oct 27, 2009

نوری بهترین کاندیدا برای ریاست جمهوری بود. ج ا و حزب توده با او و کروبی مخالف بوده و هستند چون این دوتا پر قدرت و محکم ایستادند . خامنه ای و بسیاری از اصولگراها با نامزدی موسوی وحتی ریاست جمهوری او موافق بودند به شرط اینکه خاتمی نیاید اما همه معادلات وقتی بهم خورد که هاشمی ان نامه سر گشاده را نوشت و روز رای گیری ساعت ٥ بعد از ظهر هاشمی و خو ینیها به دیدن خامنه ای رفتند٠ هیچ اطلاعاتی از ان ملاقات از طرف هیچ کدام منتشر نشده٠ موسوی اما بلافاصله مصاحبه مطبوعاتی در همان پایان روز رای گیری تشکیل و خودش را پیروز اعلام می کند٠ بعد از او وزارت کشور احمدی را پیروز اعلام وسپاه به خیابان میریزد٠ محتشمی به جای در خواست شمارش دقیق ارا و ارایه مدارک همان صبح روز بعد از انتخاباتی که موسوی شب قبل خودش را پیروز ان میدانست خواهان ابطال ان میشود٠ بعدا به گفته اصلاح طلبان سه میلیون در تهران ١٣ میلیونی و صدها هزار در برخی شهرهای بزرگ به خیابان میریزند٠ رژیم با وحشیگری انها را سرکوب می کند٠ همه اینها به حساب موسوی ریخته می شود٠ اما در کشور تحت اشغال همسایه که بسیار سنتی تر است مسایل انتخابات مدرن تر حل میشود٠
جالبتر اینکه اکثریت کسانیکه گفته میشود طرفدار موسوی هستند فقط مخالف احمدی نژاد و ج ا هستند و در صورت برگذاری یک انتخابات کمی ازادتر به طرف افراد لیبرال و غربگرا خواهند رفت٠ طرفداران واقعی موسوی حدودا همان ٤ میلیون چپ و چپ مذهبی هستند که به معین رای دادند٠ این طبقه متوسط ناراضی که اکنون ناچارا پشت موسوی سنگر گرفته و به همراه مخالفین ج ا که بعضا رای هم نداده اند و تاکتیکی پشت این جنبش قرار گرفته اند موتور اصلی این حرکتند.
احمدی که هم به لحاظ قیافه و هم گفتار و کردار منفور طبقه متوسط است عملا نتوانسته به جز میتینگ ولیعصر که به گفته خبر گزاری ها زیر یک میلیون بوده تظاهراتی برگزار کند اما هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم بسیاری از شهرها و روستاها به او رای نداشته باشند٠ حداقل اینکه بسیاری از شهرهای همیشه مسیله دار مثل کردستان و اذربایجان و بلوچستان و خوزستان به صحنه حمایت از موسوی هم تبدیل نشده اند٠ و با در نظر گرفتن پخش پول در روستاها و سهام عدالت و حقوق بگیران بسیج و سپاه و بخش مهمی از سنتی ها و قشریون مذهبی را باید جزو حامیان احمدی نژاد به حساب اورد ٠
رای کروبی هم که از پشتوانه دفتر تحکیم و قشر دانشگاهی و مواضع روشن مترقی او در زمینه حقوق بشر و زنها و اقوام برخوردار است فعلا در کاسه مشتر ک با موسوی است که اصولگرا و خواهان بازگشت روزهای قدرت و شکوه استبداد چپ مذهبی خط امامی است و تبلیغات سنگین چپ روسی در رسانه های وابسته و توسط عوامل نفوذی انها در رسانه های دیگر به غلط از موسوی یک چهره لیبرال مورد قبول طبقه متوسط ساخته٠ اما با ابتکار و تحرک کروبی در مقابل بازگشت به ناچار موسوی به دیدگاههای خود با گذشت زمان این توهم رنگ خواهد باخت و عده بیشتری به سمت کروبی و نوری خواهند رفت.
حزب توده و چپهای اقماری او از هر فرصتی برای تمسخر و کوچک کردن کروبی و نوری استفاده می کنند و به پخش شایعات دروغین به نفع موسوی مثل اینکه خواست به نمایشگاه برود نگذاشتند یا در جیحون سخنرانی کرد دایما مردم را نسبت به او امیدوار می کنند٠ طیفی از اصولگرایان مثل عماد افروغ و مطهری و حتی باهنر هم سعی دارند او را که اختلاف اصولی با انها ندارد تایید و کروبی و نوری را قربانی کنند٠ خصوصا اینکه این دوتا ثابت کرده اند اهل کوتاه امدن نیستند٠
...

-- sima ، Oct 27, 2009

با سلام: به نظر من آقای نوری اول گزارشی از نحوه برخورد خودشان با تظاهرات مسالمت جویانه و متمدنانه اعتراضی مردم مشهد در زمان وزیر کشوری خود را بدهند و دلیل به خاک و خون کشیدن آن تظاهرات مسالمت آمیز را بیان کنند بعد خط و خطوط سبز ارایه بفرمایند.

-- محمد ، Oct 28, 2009

واقعا بعضی از نظراتی که در زیر متن آمده، پرت و پلا هستند!!! لطفا نظراتی که عاری از حقیقت هستند چاپ نکنید! اینکه طرفداران احمدی می خواهند بین موسوی و کروبی اختلاف بیندازند یک مسئله واضح است! به نظر هر دو نفر به فکر یک جمهوری ایرانی-اسلامی هستند ... البته امسال بنده و خانواده ام که از اقشار مذهبی متوسط هستیم کاملا از حرکات این آقایون حمایت می کنیم! ضمنا اقای موسوی در بین روستاها و شهرستانهای کوچک رای بالایی داشته، من به دوستانم در شهرستانهای کوچک و روستاها زنگ زدم، واقعا رای مردم را دزدیده اند ولی با توجه به تخریبهای تلویزیون ممکن است آنهایی که فقط تلویزیون می بینند کمی از رایشان به موسوی برگشته باشند ...

-- بدون نام ، Oct 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)