تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی سولانا از فعالیت‌های اتمی ایران

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که ایران باید در اسرع وقت، مسئله راه‌اندازی دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم خود را با بازرسان آژانس حل و فصل کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای سولانا پیش از اجلاس وزرای دفاع اتحادیه اروپا درباره آزمایش‌های موشکی جدید ایران نیز ابراز نگرانی کرد.

از اواخر هفته گذشته، همزمان با اعلام ساخت دومین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران و نیز آزمایش‌های موشکی این کشور که از روز گذشته آغاز شده است، نگرانی‌های بین المللی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی افزایش یافته است.


به گفته سولانا، در مذاکرات اول اکتبر میان ایران و غرب، «موضوع جدید» راه‌اندازی این مرکز غنی‌سازی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در همین حال رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که در حال حاضر، تحریم ایران، موثرتر از قبل است.

وی بروز «شکاف عمیق» در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری را برای تاثیر دیپلماسی و تحریم بر این کشور، موثر دانست.

گیتس، «شکاف‌های» ایجاد شده میان سطوح رهبری ایران را در ۳۰ سال گذشته، بی‌سابقه توصیف کرد و افزود که ایران به خاطر «مخفی‌کاری» در ساخت دومین مرکز غنی‌سازی خود، در برابر غرب، در موقعیتی «بد و ضعیف» قرار گرفته است.

پس از تائید ساخت این مرکز از سوی ایران، مقام‌های غربی در واکنش‌هایی تند، ایران را به «مخفی‌کاری» در فعالیت‌های هسته‌ای خود متهم کرده و به این کشور در خصوص رویارویی با تحریم‌های شدید هشدار دادند.

در همین حال رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که در حال حاضر، تحریم ایران، موثرتر از قبل است

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده، شب گذشته یکشنبه در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا از ایران خواست که درهای تاسیسات جدیدش را به روی بازرسان آژانس باز کند و به طور عملی به جامعه بین‌الملل نشان دهد که در حال انجام چه اقداماتی است.

وی «حرف زدن بدون عمل» را برای اقناع جامعه جهانی کافی ندانست و اظهار داشت که تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بر سیاست‌های اتمی این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

خانم کلینتون همچنین از ایران خواست که در مذاکرات اول اکتبر، دلالیل «قانع کننده‌ای» درباره ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ارائه کند.

وزارت خارجه فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه «اقدامات برهم زننده ثبات» از سوی ایران نامیده، اعتراض کرده است.

وزارت خارجه فرانسه از ایران خواسته است که به جای «رویارویی، به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل» پاسخ دهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)